جیسن کنی: کانادا آماده پذیرش مهاجران بیشتر
17 می 2012 - 9:51
بازدید 329
8

کانادا آماده است تا درهای خود را به روی مهاجران بیشتر بگشاید به شرطی که مهاجرانی که از قبل به این کشور آمده‌اند، بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. وزیر مهاجرت کانادا پس از مدت‌ها مخالفت با ایده NDP و بسیاری از اقتصاددانان کانادایی که بر ضرورت افزایش تعداد مهاجران تاکید داشته‌اند، بالاخره موافقت مشروط خود […]

ارسال توسط :
پ
پ

کانادا آماده است تا درهای خود را به روی مهاجران بیشتر بگشاید به شرطی که مهاجرانی که از قبل به این کشور آمده‌اند، بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. وزیر مهاجرت کانادا پس از مدت‌ها مخالفت با ایده NDP و بسیاری از اقتصاددانان کانادایی که بر ضرورت افزایش تعداد مهاجران تاکید داشته‌اند، بالاخره موافقت مشروط خود را با این افزایش اعلام کرده است اگرچه برآورده شدن شروط او چندان آسان نیست.

آقای کنی در مصاحبه‌ای با روزنامه  Globe and Mail ابراز نمود که با بیشتر شدن تعداد مهاجران به کانادا مخالفتی ندارد البته به محض این‌که نتایج مثبت حاصل از سیاست‌های مهاجرتی قبلی را ببیند. به نظر می‌آید که تغییرات بزرگی در راه باشد زیرا تا به امروز بیش از ۲۰ سال است که کانادا تعداد سالانه مهاجران خود را در حدود ۲۵۰ هزار نفر مقیم دائم ثابت نگه داشته است.

به پیشنهاد روزنامه مذکور کانادا می‌تواند تعداد مهاجران اقتصادی خود را تا حدود دو برابر افزایش دهد و آن را به ۴۰۰ هزار مقیم دائم در سال برساند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حرکت می‌تواند سبب جوان‌تر شدن بافت جمعیت کشور، خلاقیت بیشتر در جامعه و امکان پاسخ‌گویی هرچه بهتر به نیازهای آتی بازار کار کانادا شود.

البته آقای کنی گفت که قبل از اتخاذ این تصمیم دوست دارد که ببیند فاصله درآمدی مهاجران و متولدین کانادا تا حد ممکن کمتر و کمتر شده است. همچنین وی ابراز نمود که مایل است زمانی را ببیند که در آن فاصله بین نرخ بیکاری متولدین کانادا و مهاجران (در حال حاضر این فاصله برای همه مهاجران ۲.۵ درصد بیشتر و برای مهاجران جدید ۶ درصد بیشتر از متولدین کاناداست) کمتر شده باشد و نشانه‌های حضور هرچه بیشتر مهاجران در بازار کار نیز آشکار شود. همه این موارد در حقیقت بخشی از روند جدیدی هستند که وی برای  انتخاب و گزینش مهاجران جدید در نظر دارد و در آن تاکید بیشتری بر توانایی زبانی، جوانی افراد و نیروهای فنی و حرفه‌ای متقاضیان مهاجرت شده است. 

او برای توجیه احتیاط خود در زمینه افزایش تعداد سالانه مهاجران به نرخ بالای بیکاری و درآمد کمتر این گروه نسبت به متولدین کانادا اشاره کرد که طی سه دهه گذشته این روند به صورت مدام بدتر و بدتر شده است. وی افزود در حالی که عده زیادی از مهاجران اکنون در این کشور در حال غرق شدن در مشکلات هستند، «من قصد ندارم عده بیشتری را برای غرق شدن یا دست و پا زدن به کشور وارد کنم.»

آقای کنی در پاسخ به ضروری بودن یا عدم ضرورت افزایش تعداد مهاجران گفت که با وجود این‌‌که مهاجرت ابزار مهمی برای مقابله با مشکل کمبود نیروی کار است اما کلید طلایی برای حل همه مشکلات نیست. وی ابراز علاقه کرد که در زمینه مهاجرت از نظرات عموم بهره‌مند شود تا با به‌کارگیری این نظرات همچون کشورهای اروپای غربی شاهد بروز رفتارهای ضد مهاجرتی در کانادا نباشیم. زیرا هرگاه بیزینس‌ها و نخبگان سیاستگذاری از نظرات مردم فاصله گرفته‌اند این مشکلات بروز نموده است. وی افزود: «با در نظر گرفتن این نکات و نتایج نظرسنجی‌ها می‌بینیم که فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از کانادایی‌ها هستند که با موضوع افزایش تعداد مهاجران موافقت دارند.»

وی در پاسخ به این که چرا در این برهه از زمان که نسل بیبی‌بومرها در حال بازنشسته شدن هستند و کانادا نیاز به نیروی کار بیشتری دارد، این کشور همچنان تعداد ورودی سالانه مهاجران خود را افزایش نمی‌دهد نیز گفت که کانادا هرساله ۰.۸ درصد از جمعیت خود را از طریق مهاجرت تامین می‌کند. این رقم بالاترین سرانه مهاجرت در میان کشورهای مهاجرپذیر دنیا است و حتی در طول دوره رکود اقتصادی جهانی نیز کانادا این روند را ادامه داده است. «دولت فعلی در زمینه مهاجرت کارهای بی‌سابقه و عجیبی انجام داده زیرا شخص نخست‌وزیر به خوبی بر این نکته واقف است که در آینده معضل کمبود نیروی کار از معضلات مهم کشور خواهد بود.»

وقتی از آقای کنی پرسیده شد که دقیقا باید چه نشانه‌هایی را ببیند تا بداند که زمان افزایش تعداد مهاجران فرارسیده نیز پاسخ داد که زمانی که نرخ بیکاری در میان مهاجران با نرخ بیکاری دیگر مردم برابر شود، زمانی که درآمد مهاجران به جای کاهش در حال افزایش باشد و شواهد محکم نشان از این داشته باشند که مهاجران بخش مهمی از کمبود و خلاء موجود در نیروی کار را را پر می‌کنند، در حقیقت این سه عامل نشان خواهد داد که زمان افزایش تعداد مهاجران فرارسیده است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar