جیسن کنی راه خود را از هارپر جدا می‌کند؟
21 نوامبر 2013 - 8:26
بازدید 301
6

جیسن کنی با درخواست از راب فورد، شهردار شهر تورنتو برای کناره‌گیری از قدرت، راه خود را از بقیه محافظه‌کاران به‌ویژه دفتر نخست‌وزیری جدا کرد اما هنوز مشخص نیست که این شکاف چقدر عمیق باشد. در حالی‌که اکثر محافظه‌کاران تصمیم گرفته‌اند در مورد اتفاقاتی که در شهرداری تورنتو در حال وقوع است و منجر به […]

ارسال توسط :
پ
پ

جیسن کنی با درخواست از راب فورد، شهردار شهر تورنتو برای کناره‌گیری از قدرت، راه خود را از بقیه محافظه‌کاران به‌ویژه دفتر نخست‌وزیری جدا کرد اما هنوز مشخص نیست که این شکاف چقدر عمیق باشد.

در حالی‌که اکثر محافظه‌کاران تصمیم گرفته‌اند در مورد اتفاقاتی که در شهرداری تورنتو در حال وقوع است و منجر به کاهش شدید اختیارات شهردار پرمسئله این شهر شده به دلیل روابط بسیار قوی شهردار با محافظه‌کاران سکوت کنند، کنی روز سه‌شنبه با کلمات بسیار تندی به راب فورد حمله کرد. کنی به عنوان اولین فرد از کابینه هارپر که رسما علیه فورد سخن می‌گفت، او را متهم به بی‌احترامی به ساکنان بزرگ‌ترین شهر کانادا کرد: «من فکر می‌کنم انجام وظیفه برای عموم از شان و جایگاه خاصی برخوردار است و متاسفانه او [راب فورد] به این جایگاه بی‌حرمتی کرده است.»

 

راب فورد در تنگنا، محافظه‌کاران در مخمصه

هم‌اکنون راب فورد عملا با مصوبه دوشنبه‌شب (۱۸ نوامبر ۲۰۱۳) شورای شهر تورنتو همه اختیارات اصلی و مهم خود به‌ویژه در زمینه مخارج و بودجه را از دست داده و قدرتش به معاونش تفویض شده است اگرچه این شهردار اسمی، به شدت در حال انجام اقدامات سیاسی و رسانه‌ای است و جالب اینکه در جلسه رای‌گیری با تهدید اعضا شورای شهر تاکید کرد که این رای، ورود به جنگ با وی است و او در انتخابات آینده جبران خواهد کرد. فورد با یادآوری یک خاطره از زمان حمله صدام حسین به کویت و عکس‌العمل رییس جمهور وقت امریکا، اعضا شورا را تلویحا با صدام یکی دانست. در گفتاری دیگر هم او و برادرش داگ فورد (که از معدود اعضا حامی وی در شورا محسوب می‌شود) اقدام شورا را کودتای علیه رای‌دهندگان دانستند یعنی کسانی‌که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد به‌رغم وقایع اتفاق افتاده و رفتار و گفتار خارج از نزاکت و اخلاق و قانون فورد، کماکان از او حمایت می‌کنند و سبب افزایش یافتن محبوبیتش شده‌اند.

سابقه خانوادگی فورد به عنوان یک محافظه‌کار سنتی و دوستی بسیار نزدیک و خانوادگی برخی محافظه‌کاران سرشناس نظیر جیم فلاهرتی وزیر دارایی دولت فدرال آسیب‌های جدی به اعتبار این حزب سیاسی وارد کرده آنهم در شرایطی که محافظه‌کاران به دلیل رسوایی‌های فراوان که برخی چون ماجرای روبوکال و سنا کماکان تازه و التیام نیافته هستند از نظر اعتبار شرایط چندان مساعدی ندارند.

 

سومین جدایی؛ آیا کنی برای رهبری آماده می‌شود؟

موضع بسیار روشن کنی در مورد راب فورد اگرچه یک موضع‌گیری ۱۰۰ درصد متفاوت با رهبری حزب نیست اما آشکارا با آن زاویه دارد. در شرایطی که در هفته آینده (دوشنبه ۲۴ نوامبر) انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس فدرال در چند حوزه برگزار خواهد شد و محافظه‌کاران در شرایط خوبی قرار ندارند، استراتژی اصلی آنها در وقایع اخیر استفاده از این موقعیت برای حمله به جاستین ترودو رهبر لیبرال‌های کانادا بود که در موضع وزیر دادگستری کانادا هم او را در کنار فورد مورد سرزنش قرار داد. از این نظر موضع‌گیری جیسن کنی که آشکارا و بدون هرگونه ابهام و استفاده سیاسی، مستقیما به خود فورد حمله کرد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. نباید از خاطر برد که فورد یکی از حامیان مهم هارپر در انتخابات گذشته بود. با این اظهارنظر، کنی ظاهرا می‌خواسته نشان دهد به عنوان یک اصول‌گرای پایبند به ارزش‌های محافظه‌کارانه، حاضر نیست با خلاف‌کاران به صرف روابط سیاسی و خانوادگی مصالحه کند. این موضعگیری وی را می‌توان در کنار دو رفتار مخالف‌خوانی دیگر او علیه هارپر قرار داد.

اولی حدود یک سال پیش بود که او تنها وزیر کابینه هارپر بود که از اقدام یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس فدرال در مورد یک طرح قانونی حمایت کرد که می‌توانست جنجال‌های بر سر موضوع ممنوعیت سقط جنین را زنده کند. هارپر که مخالف این طرح بود قاطعانه از اعضا حزب خواست علیه آن رای دهند اما کنی طرح شدن موضوع را به دلیل اینکه پرسش و خواست بسیاری از طرفداران حزب در کشور بود لازم می‌دانست.

اما اتفاق دوم که باید آن را شدیدترین موضع‌گیری وی علیه هارپر از آغاز تاکنون دید تنها چند هفته پیش و در اوج ماجرای رسوایی سنا به وقوع پیوست؛ جایی که درست در میانه حملات هارپر به نایجل رایت، رییس دفتر سابق خود که حتی در پاسخ به پرسش‌های تند تام مولکیر، رهبر اپوزسیون قانونی در مجلس، رایت را رسما به «فریب» متهم می‌کرد، کنی از وی به نیکی یاد کرد و تلویحا در برابر این حملات از رایت دفاع کرد. آگاهانی که از نزدیک روابط درون حزب را دنبال می‌کنند از این اقدام کنی به عنوان یک عامل مهم محبوبیت‌ساز برای وی نام می‌برند چون کم نیستند کسانی‌ در لایه‌های مختلف حزب که رایت را در این ماجرا بی‌تقصیر و صرفا کسی که در اندیشه حمایت از نخست وزیر بوده و نهایتا خودش را قربانی وی کرده می‌دانند و از روشی که هارپر در تخریب وی در پیش گرفته راضی نیستند و آن را ناعادلانه و ناجوانمردانه می‌دانند.

چهارشنبه ۲۰ نوامبر، اسناد جدیدی در مورد رسوایی سنا منتشر شد که در نتیجه آن RCMP، نایجل رایت و سناتور دافی را به «رشوه، کلاه‌برداری و سواستفاده از اعتماد» متهم می‌کرد و تعداد بسیار زیادی از اعضا دفتر نخست وزیر و سناتورهای ارشد محافظه‌کار را آگاه از ریز اتفاقات غیرقانونی معرفی می‌کرد. اینها اخبار خوبی برای هارپر نیستند. شاید باید دلیل موضع‌گیری‌های اخیر کنی را در همین نکته دانست. اینکه زمانه رهبری مقتدرانه هارپر بر حزب به‌سرعت به پایان خود نزدیک می‌شود. آیا کنی سودای رهبری محافظه‌کاران را در سر می‌پروراند؟

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar