جمعیت کبک و افزایش بی‌سابقه آن
27 دسامبر 2011 - 10:46
بازدید 356
7

«استان کبک ۸ میلیون نفره شد.»  بر اساس آمار جدیدی که از سوی اداره آمار استان منتشر شده، جمعیت استان کبک به ۸ میلیون نفر رسیده است. این جمله شنونده را به یاد جمله‌ تبلیغاتی مشابهی در سال‌های دهه ۱۹۷۰ می‌اندازد که به زبان فرانسه می‌گفت: «On est ۶ millions» (ما ۶ میلیون نفریم). این […]

ارسال توسط :
پ
پ

«استان کبک ۸ میلیون نفره شد.»

 بر اساس آمار جدیدی که از سوی اداره آمار استان منتشر شده، جمعیت استان کبک به ۸ میلیون نفر رسیده است. این جمله شنونده را به یاد جمله‌ تبلیغاتی مشابهی در سال‌های دهه ۱۹۷۰ می‌اندازد که به زبان فرانسه می‌گفت: «On est ۶ millions» (ما ۶ میلیون نفریم). این جمله در واقع یکی از شعارهای انتخاباتی حزب کبکوا بود که توانست در سال ۱۹۷۶ قدرت را در این استان به دست بگیرد.

خانم شانتل ژرار، یکی از مسئولان اداره آمار استان، می‌گوید: « برای من خیلی جالب است که هنوز هم خیلی‌ها تحت تاثیر اطلاعات آن روزها، گمان می‌کنند که کبک همچنان ۶ میلیون نفر جمعیت دارد.»

دو عامل مهم یعنی حضور مهاجران و کاسته شدن از تعداد جابه‌جایی کبکی‌هایی که برای زندگی به دیگر استان‌های کانادا می‌رفتند، سبب شده است تا رشد سالانه جمعیت در این منطقه از کشور افزایش یافته و به ۱ درصد برسد که این رقم یکی از بالاترین سرعت‌های رشد جمعیت در این استان طی ۵۰ سال گذشته محسوب می‌شود. (در صورت تمایل می‌توانید برای مشاهده نمودارهای نرخ تولد و نرخ رشد جمعیت در استان کبک اینجا کلیک کنید.) 

در سال ۲۰۱۰ بیشتر به همان دو دلیل ذکر شده در بالا، تعداد ۷۶ هزار نفر بر جمعیت استان کبک افزوده شد. نرخ مهاجرت به این استان در این سال بالاترین نرخ مهاجرت از سال ۱۹۶۲ به این سو (از زمانی که ارقام مربوط به این موضوع ثبت شده است) بوده است. سال گذشته این استان پذیرای ۵۴ هزار مهاجر از ۱۳۰ کشور جهان بوده که در این میان مهاجرانی از کشورهای مراکش، الجزایر و فرانسه از نظر تعداد رتبه‌های اول را داشته‌اند.

البته کارشناسان معتقدند که ظاهرا این روزها این موضوع و پدیده چندفرهنگی ناشی از آن به اندازه دهه هفتاد خوشایند نیست. به اعتقاد آنها در آن دوره این شعار از سوی اقلیتی فرانسوی مطرح می‌شد که قصد داشتند از آن برای اتحاد فرانسه‌زبانان کانادا در مقابل اکثریت انگلیسی‌زبان‌ کانادایی بهره ببرند و امروز دیگر آن کاربرد وجود ندارد. حتی به اعتقاد یکی از آنها امروز این هراس وجود دارد که شهر مونترال کمتر از گذشته فرانسه‌زبان شده باشد و همین امر سبب شده تا از تمایل افراد نسبت به پدیده مهاجرت نیز تا حدی کاسته شود.

البته وی معتقد است که کبکی‌ها بیش از اهالی هر استان دیگری در کانادا از ایده افزایش جمعیت حمایت می‌کنند اما با این وجود می‌توان وجود تنش گفته شده را در میان آنها به خوبی حس کرد زیرا آنچه واضح است این است که با بالارفتن سن جمعیت در این استان، از نرخ زاد و ولد در آن کاسته خواهد شد و وابستگی استان برای افزایش جمعیت به پدیده مهاجرت بیش از گذشته خواهد بود.

 در سال ۲۰۱۰ یکی از والدین حداقل ۲۷ درصد از کودکان متولد شده در کانادا در خارج از کانادا به دنیا آمده بودند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar