درخواست توقف قانون اجباری یادگیری زبان فرانسه در کبک
20 ژوئن 2022 - 10:01
بازدید 928
20
شرکت‌های فناوری از دولت کبک می‌خواهند تا قانون اجبارِ مهاجران به یادگیری زبان فرانسه در شش ماه را متوقف کند.
ارسال توسط :
پ
پ

شرکت‌های فناوری از دولت کبک می‌خواهند تا قانون اجبارِ مهاجران به یادگیری زبان فرانسه در شش ماه را متوقف کند.

شرکت‌های فناوری در کبک می‌گویند غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم مهاجرانی که به این استان فرانسوی زبان می‌آیند، زبان فرانسه را تنها در شش ماه یاد بگیرند. آن‌ها از نخست‌وزیر فرانسوا لگو می‌خواهند که لایحه ۹۶ خود را متوقف کند که این امر را الزامی می‌کند.

یک گروه متشکل از ۳۷ شرکت فناوری، در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر کبک نوشته‌اند: “الزام یادگیری زبان فرانسه در مدت شش ماه، طبق لایحه ۹۶، یک ضرب‌الاجل غیرواقعی است که فشار زیادی را به تازه‌واردان تحمیل می‌کند. چرا که آن‌ها با چالش‌های متعددِ مربوط به انتقال به خانه جدیدشان در کبک دست و پنجه نرم می‌کنند.”

گروه تجاری می‌گوید کبک نیاز به راه‌اندازی امکانات آموزش زبان فرانسوی برای مهاجران دارد

این شرکت‌ها در نامه سرگشاده خود نوشته‌اند: “ما به عنوان بنیان‌گذاران، مدیرعامل‌ها و پیشروان شرکت‌های کبک که سریع‌ترین رشد را دارند، به فرهنگ استان خود افتخار می‌کنیم. ما از روح قانون زبان کبک پشتیبانی می‌کنیم که از هویت متمایز فرانسوی زبان ما محافظت می‌کند، اما اجرای آن باید متوقف شود تا زمانی که دولت ابزارهای لازم را برای آموزش زبان فرانسه از طریق سازمان فرانسوی سازی کبک (Francisation Québec) به طور کامل فراهم کند. این کار تضمین می‌کند که روح قانون به طور قطعی و با موفقیت به مرحله اجرا در بیاید.”

پیشروان حوزه فناوری نگران این هستند که یک الزام بسیار دشوار و سنگین در زمینه زبان، باعث شود که مهاجران متخصص به راحتی کبک را کنار بگذارند و دسترسی به منبعی ارزشمند از نیروی کار پایان یابد.

“اگر مبتکران و متخصصان فناوری باهوش و بااستعداد و صاحبان خلاق کسب‌وکار، به جای مونترال و کبک سیتی، جذب تورنتو، ادمونتون، ونکوور و هالیفاکس شوند، به شکوفایی اقتصادی استان ما آسیب دائمی وارد خواهد شد. اتفاقی که در حال حاضر هم می‌افتد اما برای تغییر مسیر خیلی دیر نیست.”

در شرایطی که نرخ بیکاری ملی به پایین‌ترین حد خود یعنی ۵٫۱ درصد رسیده است، کبک از جمله استان‌های کانادا است که با کمبود جدی نیروی کار روبرو هستند. بر اساس داده‌های اداره آمار کانادا، هیچ‌وقت تا به حال تا این اندازه کمبود نیروی کار برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی در کانادا وجود نداشته است.

در کبک، مشکل کمبود نیروی کار شدیدتر هم است. اداره آمار کانادا در گزارش نظرسنجی خود در مورد نیروی کار برای ماه آپریل، اشاره می‌کند که نرخ بیکاری در کبک برای این ماه ۳٫۹ درصد بوده است.

انتظار می‌رود مهاجرت به کبک در سال جاری میلادی افزایش یابد

نیروی کار موقت خارجی که معمولاً منبع مهمی از نیروی کار برای کسب‌وکارها هستند، در کبک تقاضای زیادی دارند و البته این استان هم به دنبال جذب سطح بی‌سابقه‌ای از مهاجران در سال جاری است. انتظار می‌رود تعداد کسانی که در سال جاری میلادی از کبک اقامت دائم می‌گیرند، حدود ۷۱،۲۷۵ نفر افزایش پیدا کند. این رقم بیش از ۴۱٫۷ درصد بیشتر از ۵۰،۲۸۵ مهاجری است که در سال گذشته اقامت دائم دریافت کردند. زیرا کبک تلاش دارد مهاجرانی را جذب کند که به دلیل همه‌گیری کرونا نتوانستند وارد این استان شوند.

اوایل سال جاری ژان بوله، وزیر مهاجرت کبک، در مصاحبه‌ای افزایش مهاجرت به این استان را در سال جاری کم اهمیت جلوه داد زیرا با انتقاد گروه‌هایی روبرو بود که نگران بودند تعداد بالای مهاجران، به فرهنگ کبکی آسیب برساند. بوله توضیح داد که افزایش مهاجران در سال جاری چیزی جز جبران خسارت‌های استان در طول همه‌گیری کرونا نیست.

بوله گفت: “محدودیت در تعداد مهاجران، بر اساس برنامه چند ساله، تعداد کسانی که سالانه از کبک اقامت دائم دریافت می‌کنند، را به ۵۲،۵۰۰ نفر محدود می‌کند.”

هر چند در سال ۲۰۲۰، کبک نتوانست ۴۴ هزار مهاجری را پذیرش کند که برای اقامت دائم درخواست داده بودند و این استان هم طبق برنامه چند سالۀ خود اجازه جذب آن‌ها را داشت. در این سال تنها ۲۵،۲۲۵ مهاجر توانستند با اقامت دائم وارد کبک شوند.

افزایش بی‌سابقه تعداد مهاجران به کبک

مابه‌التفاوت ۱۸،۷۷۵ نفری میان تعداد کسانی که در سال ۲۰۲۰ اقامت دائم از کبک دریافت کردند و تعداد مهاجرانی که انتظار می‌رفت، طبق برنامه مهاجرتی کبک برای سال ۲۰۲۰، وارد این استان شوند، اکنون به سهمیه مهاجران کبک در سال جاری میلادی اضافه شده است. این امر تعداد مهاجران کبک را به رقم بی‌سابقه‌ای می‌رساند زیرا کسری جذب مهاجر در سال ۲۰۲۰، اکنون به ۵۲،۵۰۰ مهاجرِ اختصاص‌یافته برای سال جاری، در برنامه چند ساله، اضافه شده است.

ورود این سطح از مهاجران به کبک – در صورت تحقق – به معنای صدور ۲۰،۹۹۰ اقامت دائمِ بیشتر در سال جاری، نسبت به سال ۲۰۲۱ خواهد بود. افزایش ورود مهاجران به کبک در حالی اتفاق می‌افتد که این استان همچنین انتظار دارد تعداد نیروی کار موقت خارجی که در سال جاری وارد این استان می‌شوند، بیشتر از حدود ۳۰ هزار نیروی کاری باشد که در سال گذشته در این استان کار می‌کردند.

در این میان، صاحبان شرکت‌های فناوری نگران این هستند که وادار کردن مهاجران به یادگیری زبان فرانسه توسط دولت، پیش از اینکه امکانات کافی برای آموزش زبان در اختیار آن‌ها قرار دهد، تنها کمبود فعلی نیروی کار را تشدید کند.

آن‌ها نوشته‌اند: “اگر دولت می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فرهنگ فرانسوی پا بر جا بماند، باید از آموزش زبان فرانسه پشتیبانی کند، مهاجران را پذیرش و به آن‌ها کمک کند تا با فرهنگ استان ما ارتباط برقرار کنند.”

فعالیت به زبان فرانسه، بار اضافی برای شرکت‌هایی تلقی می‌شود که در بازارهای جهانی فعالیت دارند

“در تئوری، دولت می‌گوید که در حال ایجاد سازمان فرانسوی سازی کبک (Francisation Québec) برای کمک به انتقال هست، اما در عمل این کار تا سال آینده هم اجرایی نخواهد شد. در واقع، لایحه ۹۶ یادگیری زبان فرانسه را اجبار می‌کند بدون آنکه پشتیبانی‌های لازم فراهم و ارائه شده باشند. تا دولت بخواهد سازمان فرانسوی سازی کبک را ایجاد کند، قانونِ مورد نظر، نیروی کار جهانی را از انتخاب کبک به عنوان مکانی جدید برای ساختن زندگی منصرف خواهد کرد. این امر تأثیر مستقیمی بر رقابت‌پذیری و جذابیت حیاتی‌ترین بخش‌ها و شرکت‌های متعهد در کبک خواهد داشت.”

شرکت‌های فناوری کبک عمدتاً در بازارهای جهانی فعالیت دارند و مدعی هستند که الزام آن‌ها به فعالیت به زبان فرانسوی، هنگام کار با مشتریان و شرکای جهانی، بار اضافی ایجاد می‌کند.

روش‌های معمول جذب نیروی کار خارجی

کارفرمایانی که قصد دارند شهروندان خارجی را استخدام کنند، می‌توانند این نیروی کار بین‌المللی و بااستعداد را از طریق برنامه نیروی کار موقت خارجی (Temporary Foreign Worker Program) و برنامه ویزای کار تجاری (International Mobility Program) جذب کنند.

زیرگروه استعدادهای جهانی (Global Talent Stream) که بخشی از برنامه نیروی کار موقت خارجی است، در شرایط عادی می‌تواند در عرض دو هفته منجر به اعطای مجوز کار کانادا و پردازش درخواست ویزا بشود.

کارفرمایان همچنین می‌توانند برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی، شهروندان خارجی را از طریق سیستم اکسپرس انتری به کانادا بیاورند که درخواست‌های مهاجرت را به صورت آنلاین دریافت می‌کند. متقاضیانی که معیارهای لازم را دارند، باید یک پروفایل آنلاین به نام اعلام علاقه‌مندی (EOI) را تحت یکی از سه برنامه مهاجرتی فدرال یا یک برنامه مهاجرتی استانی، به مجموعۀ اکسپرس انتری ارسال کنند.

سپس پروفایل‌های متقاضیان بر اساس یک سیستم امتیازدهی به نام سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) رتبه‌بندی می‌شوند. متقاضیانی که بالاترین امتیازها را دارند، دعوت‌نامه برای درخواستِ اقامت دائم دریافت می‌کنند. سپس آن‌ها مهلت خواهند داشت تا ۹۰ روز پس از دریافت دعوت‌نامه، درخواست خود برای اقامت دائم را به همراه مدارک کاملشان به اداره مهاجرت فدرال ارسال کنند و هزینه‌های پردازش را هم بپردازند.

کبک که سیستم مهاجرتی خود را مدیریت می‌کند، شهروندان خارجی را ملزم به دریافت گواهی انتخاب کبک (CSQ) پیش از دریافت اقامت دائم از کانادا می‌کند.

ارتباط با ما

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹ یا ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+۱)۵۷۹۹۵۷۹۲۹۳ و ۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶(+۹۸) (کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar