تغییرات جدید در دریافت اقامت از طریق ازدواج
18 ژوئن 2011 - 21:07
بازدید 490
7

پیش از این به اطلاع شما رسانده بودیم که اداره مهاجرت کانادا در حال انجام تغییرات گسترده‌ای درباره تقاضا برای اقامت دائم از طریق خویشاوندی برای همسران دارندگان اقامت دائم یا شهروندی کانادا است. مطالب مرتبط اینجا می آیند. بخشی از این تغییرات که جنبه اثباتی داشته است از چند سال قبل آغاز شده و […]

ارسال توسط :
پ
پ

پیش از این به اطلاع شما رسانده بودیم که اداره مهاجرت کانادا در حال انجام تغییرات گسترده‌ای درباره تقاضا برای اقامت دائم از طریق خویشاوندی برای همسران دارندگان اقامت دائم یا شهروندی کانادا است.

بخشی از این تغییرات که جنبه اثباتی داشته است از چند سال قبل آغاز شده و مرتبا بهبود یافته که بیش از همه در کاهش قابل توجه زمان انتظار همسران نمود یافته به گونه‌ای که این مدت به حدود سه تا هشت ماه رسیده است و در مواردی و بسته به پرونده متقاضی، حتی در کمتر از این مدت هم ویزا صادر شده است. همین کوتاه شدن زمان سبب شده که در سال‌های گذشته و خصوصا سال ۲۰۱۰، نسبت ویزاهای صادر شده برای همسران در میان انواع ویزاهای مربوط به این گروه (والدین، خواهر و برادر، فرزندان تحت تکفل…) افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

اما تغییرات مهم‌تر که بیشتر برای مقابله با کلاه‌برداری‌ها و سواستفاده از این موقعیت بوده در دست عملیاتی شدن است. اداره مهاجرت نظرات مشاوران مهاجرت را گردآوری کرده و خروجی نهایی آن را به زودی اعلام و اجرا خواهد شد. از محتوای سخنان مسئولان و کارشناسان اداره مهاجرت چنین برداشت می‌شود که مهم‌ترین تغییرات در دو حوزه خواهد بود.

در مورد اول، مدت زمانی که فرد متقاضی (مقیم دائم یا شهروند کانادا) برای پذیرش مسئولیت‌های مالی همسر یا شریک زندگی تقبل می‌کند از سه سال به پنج سال افزایش خواهد یافت. لازم به توضیح است که مواردی چون خدمات درمانی تحت پوشش کارت بهداشت یا برگشت‌های مالیاتی و نظایر اینها که در مورد هر فرد دارای کارت اقامت دائم (PR) مورد پذیرش است برای همسر آنها هم صادق است اما منظور از تعهد مالی این است که در این فاصله زمانی (فعلا سه سال و به زودی پنج سال) مسیولیت تامین مخارج زندگی همسرشان، به عهده آنهاست و اگر همسر برای دریافت کمک‌های خاص دولتی مراجعه کند و کمک دریافت کند فرد اسپانسرمسیول جبران این هزینه های دولتی است و باید مبلغی که دولت به همسر کمک مالی کرده است را به دولت پرداخت کند. جدایی از همسر در این دوره نیز این تعهد را منتفی نمی کند..

اما محدودیت مهم دیگر در زمینه صدور کارت PR است. تا کنون وضع بدین صورت بوده که برای این دسته از همسران در زمان ورود به کانادا، کارت PR عادی نظیر سایر مهاجران به کانادا صادر می‌شد و اهمیتی نداشت که این ازدواج چه مدت طول کشیده است. در واقع، فردی که به عنوان همسر کس دیگری و از طریق یک ازدواج مجوز اقامت دائم کانادا را به دست می‌آورد هیچ تفاوتی با بقیه مهاجران نداشت و بعد از لحظه ورودش با دیگران در یک موقعیت قرار داشت و با ورودش به کانادا، مهاجرتش را تضمین کرده بود!

اما در تغییراتی که به زودی اعمال خواهد شد، مدت زمانی که از ازدواج افراد گذشته است در صدور کارت PR شرط ایجاد می‌کند و اگر این مدت کمتر از دو سال باشد (که برای اکثر افراد چنین است) کارت PR مشروط دوساله برای همسر متقاضی صادر خواهد شد بدین معنا که اگر در دو سال اول حضور همسر در کانادا، اختلافی بین زوجین شکل گرفت که به جدایی آنها از یکدیگر منجر شود یا مشخص شد که این ازدواج واقعی نبوده یا هر مورد دیگری که جزییات قانونی به عنوان شرط معین خواهد کرد، کارت PR از درجه اعتبار ساقط شده و اقامت دائم همسر بعد از آن اعتبار نخواهد داشت. برای آگاهی از اینکه عملا بعد از چه مدت به وی دستور خروج از کانادا خواهند داد و از نظر قانونی دقیقا این امر چگونه اجرا خواهد شد باید در انتظار ایین‌نامه اجرایی آن بمانیم.

«بررسی دلایل تاخیر بررسی پرونده‌ها در دمشق» در خبرنامه شماره ۵۴ کنپارس

مشروط بودن این کارت بعد از دو سال به صورت اتوماتیک رفع می‌شود یعنی افراد نیازی به مراجعه به اداره مهاجرت و دریافت کارت جدید ندارند و تنها از نظر وضعیت مهاجرتی، اقامت دائم مشروط آنها به اقامت دائم غیرمشروط مبدل خواهد شد و می‌توانند پس از سپری شدن زمان‌های قانونی، نظیر هر مهاجر دیگری که دارای اقامت دائم است، برای تمدید کارت PR یا تقاضا برای شهروندی کانادا اقدام نمایند.

افرادی که از زمان ازدواج آنها بیش از دو سال گذشته است می توانند برای همسر خود درخواست اقامت دایم غیرمشروط کنند که مانند شرایط کنونی از ابتدا کارت پی آر بدون شرط دزیافت خواهند کرد.

لازم به یادآوری است که اخیرا رسانه‌های کانادایی به این موضوع توجه بیشتری نشان می‌دهند و شهروندان کانادایی را از پیامدهای کلاه‌برداری‌های این مسیر آگاه می‌سازند. در یکی از جدیدترین این فعالیت‌ها، شبکه معتبر CBC در هفته گذشته مستند تلخی را به نمایش گذاشت که در آن سه زن قربانی کانادایی (در شهرهای مختلف) درباره اینکه چگونه مردانی به بهانه عشق و علاقه به آنها اما در واقع در طمع به دست آوردن ویزای کانادا با آنها ازدواج کرده و پس از ورود به این کشور آنها را رها کرده‌اند اطلاع‌رسانی می‌کردند. به این نظر می‌رسد این گونه اقدامات نیز در جهت آماده‌سازی افکار عمومی برای اجرای سیاست‌های نظارتی قوی‌تر در این حوزه است.

کنپارس: ضمنا به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسانیم که خبر ویژه این هفته خبرنامه کنپارس (شماره ۵۴) که در شنبه یا یک‌شنبه ارسال می‌شود به بررسی دلایل تاخیر بررسی پرونده‌ها در دمشق اختصاص دارد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar