تعداد افراد شرکت کننده در دعوای حقوقی؛ نقشه راه و چند نکته
25 نوامبر 2011 - 16:09
بازدید 286
6

علی مختاری؛ در گزارش دیروز اشاره ای داشتیم به این مطلب که باید در مورد درستی اقدام اطمینان حاصل می شد به خصوص اینکه اینجا و آنجا ما را متهم می کردند که نه برای نفع عموم که به انگیزه کسب درآمد از این داستان به این میدان وارد شده ایم. البته می دانم که […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

در گزارش دیروز اشاره ای داشتیم به این مطلب که باید در مورد درستی اقدام اطمینان حاصل می شد به خصوص اینکه اینجا و آنجا ما را متهم می کردند که نه برای نفع عموم که به انگیزه کسب درآمد از این داستان به این میدان وارد شده ایم. البته می دانم که دوستانی که با ما همراه بوده اند و سوابق فعالیتهای ما را در این عرصه می دانند بعید است چنین چیزی را باور کنند. در این گزارش بر آنم که به چند پرسش کلیدی پاسخ دهم.

۱- چند نفر ما را در این شکایت همراهی می کنند؟ آیا امکان همراهی هنوز باقی است؟

۲- هزینه اقدام چقدر است و این هزینه و سهم مشارکت کنپارس چقدر است؟

۳- مراحل اقدام چگونه خواهد بود؟

۴- تفاوت اقدام ما با اقدام دیگر دوستان چیست؟

۵- برآورد ما از میزان موفقیت دعوا چیست؟

۶- نتیجه احتمالی به نفع کیست؟

۷- ایا می تواند این اقدام ضرری داشته باشد؟

تعداد همراهان ما 

از زمان اعلام ما روز چهارشنبه گذشته تا امروز تعداد ۲۶۲ نفر از موکلین کنپارس و ۳۹ نفر از غیر موکلین کنپارس در مجموع تعداد ۳۰۱ نفر در این حرکت به ما پیوسته اند. چنانکه در بخش ۳ این مطلب توضیح خواهم داد تا زمان رسیدگی اولیه به این دعوی که حدود ۳ ماه از ثبت اولین پرونده (که روز دوشنبه آینده خواهد بود) زمان می برد امکان اضافه شدن به این حرکت وجود دارد. 

هزینه اقدام 

بر اساس توافقی که با مجموعه پارکر داریم قرار است هزینه های اداری شامل هزینه ۵۰ دلاری دادگاه برای هر پرونده و نیز هزینه دو کارمند تمام وقت برای حداقل دو ماه و نیز دیگر هزینه های متفرقه اداری را ما به عهده بگیریم که حداقل برآورد آن ۱۰۰ دلار برای هر فایل بوده است . بر این اساس ۱۵۰ دلار هزینه اداری بابت هر پرونده (البته با نرخ مشخص به ریال) از متقاضیان چه موکل و چه غیر موکل دریافت شده است با این حساب رقم دریافتی حدودا ۴۵۱۵۰ دلار است.

هزینه حق الوکاله برای هر پرونده ۶۰۰ دلار تعیین شده است که مبلغ ۲۰۰ دلار آن در صورت عدم موفقیت پرونده به متقاضی باز خواهد گشت. این ۶۰۰ دلار را غیر موکلین پرداخت کرده اند که معادل ۲۳۴۰۰ دلار است و در اختیار مجموعه حقوقی پارکر قرار می گیرد.

با وجود اینکه قرار بود هزینه وکالت موکلین هم همان رقم ۶۰۰ دلار باشد در مذاکرات اخیر موفق شدیم که آنرا به ۴۵۰ دلار برای هر پرونده کاهش دهیم که این رقم با وجود اینکه در قرارداد مهاجرت ما با موکلین تعهد نشده است اما از سوی کنپارس به مجموعه پارکر پرداخت می شود که مبلغ ۲۵۰ دلار بابت هر فایل معادل ۶۵۵۰۰ دلار در این مرحله کارسازی شده و۲۰۰ دلار بابت هر پرونده در صورت دریافت نتیجه معادل ۵۲۴۰۰ دلار به وی پرداخت خواهد شود.  

مراحل اقدام 

مراحل اقدام را می توان به طور خلاصه عبارت است از:

۱- اخطار به وزیر در مورد رسیدگی به این پرونده ها: این اقدام پیش از این انجام شده است و همان پاسخ استاندارد دریافت شده است. دقیقا همان نامه ای را که در صورت پیگیری پرونده خود در جوب برای شما می فرستند. از آنجا که در مورد غیر موکلین به دلیل نداشتن نمایندگی این کار نمی توانست قبل از رسیدن مدارک انجام شود منتظر پاسخ به مکاتبه خانم پارکر از سوی دمشق هستیم. این اخظاریه باید برای تک تک شاکیان به دمشق ارسال شود و البته همانگونه که بعدا توضیح خواهم داد خللی در روند کار ایجاد نمی کند چون قرار نیست همه پرونده ها با هم به دادگاه برود.

۲- در این مرحله که همین دوشنبه آغاز می شود برای هر یک از پرونده ها با پرداخت مبلغ ۵۰ دلار Notice of Leave که به آن Application for Leave هم می گویند در دادگاه فدرال ثبت می شود که به معنی شروع پروسه دعوای درخواست Mandamus است. پرونده ها تک تک ثبت می شوند و از این جهت آماده سازی تک تک آنها و ثبت در دادگستری زمان بر است از این رو به تدریج همه پرونده ها ثبت خواهند شد. اما ثبت اولین پرونده معیار شروع درخواست برای همه است چرا که تا قبل از مرحله سوم که حدود ۳ ماه به طول می انجامد با درخواستی به دادگاه (Motion) همه این پرونده ها به یک پرونده با متقاضیان متعدد تبدیل می شود که همه آنها تابع تاریخ اولین پرونده ثبت شده خواهند بود.

۳- ظرف ۳۰ روز از تاریخ ثبت پرونده باید دادخواست (Affidavit) و مستندات دعوا (Memorandum) به دادگاه فدرال تحویل شود. در این دادخواست شرح مفصلی از درخواست و دلایل مربوطه ارایه می شود.

۴- دادگاه فدرال با دریافت پرونده های مورد اشاره بالا ظرف ۳ ماه وارد رسیدگی اولیه از جهت وارد بودن درخواست می شود و در خصوص اینکه وارد رسیدگی ماهوی شود و یا نشود تصمیم می گیرد. تا زمان این تصمیم امکان اضافه شدن دیگر متقاضیان به پرونده وجود دارد. تصمیم دادگاه در این مرحله دو حالت بیشتر ندارد یا دعوا رد (Dissmissed) می شود و یا برای رسیدگی پذیرفته (Leave Granted) و برای آن وقت تعیین می شود. در صورت رد دعوا در این مرحله داستان تمام است و پرونده بسته می شود اما در صورت پذیرش به مرحله رسیدگی وارد می شویم.

۵- در این مرحله دادگاه فدرال وارد اصل دعوا می شود و نهایتا ممکن است به صدور Mandamus یا الزام آقای وزیر به رسیدگی به این پرونده ها ظرف زمان معین منجر شود. 

تفاوت اقدام ما با اقدامات مشابه

در حال حاضر یکی دیگر از وکلای کانادایی نیز اقدام مشابهی را آغاز کرده است و تعدادی از مشاورین مهاجرت ایرانی نیز به ایشان پیوسته اند. اقدام ایشان نیز دقیقا درخواست Mandamus از دادگاه فدرال است با این تفاوت که ایشان با داشتن تعداد متقاضی نزدیک به تعداد متقاضیان ما دو گروه لیست مشاغل ۳۸ گانه (از کشورهای مختلف و در ویزا آفیسهای مختلف به خصوص هند) و متقاضیان قبل از ۲۰۰۸ را هم زمان نمایندگی می کند این در حالی است که دعوای ما تنها برای متقاضیان لیست ۳۸ گانه و تقریبا همه پرونده ها نیزدر ویزا آفیس دمشق است. این تفاوت ممکن است چندان مهم نباشد ولی از آنجا که مورد سوال دوستان بوده است مطرح کردم.

 برآورد ما از میزان موفقیت

همانگونه که در گزارش قبلی اعلام کردم همه دعاوی مروبط به Mandamus از سال ۱۹۸۵ به بعد را در حوزه مهاجرت بررسی کردیم و برآورد ما این است که شانس موفقیت ما بیش از ۷۵٪ درصد است. دوستان ما حتما  به این موضوع توجه دارند که قطعا کسی نمی تواند سرنوشت یک دادخواست را هر چند قوی تنظیم شود تا پیش از رای قاضی تعیین و گارانتی کند. این تلاشی است که از ما ساخته است و گذشته از اینکه نتیجه آن چه خواهد بود به نظر من اقدام مثبتی است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که کسی این مطالب را می نویسد که خود از هر جهت در این زمینه هزینه می کند و نفعی (جز منافع معنوی آن که قطعا چه در صورت برد و چه باخت از آن منتفع می شود) ندارد. در این مرحله این نکته را نیز اعلام کنم که حتی در صورت باختن این دعوی احساس سربلندی خواهیم کرد که حداقل توانسته ایم صدایی در برابر قانون شکنی وزیر و سو استفاده از قدرت مطلقی که به ناحق به وی داده شده بلند کنیم. همین جا به شما قول می دهم که در صورت عدم موفقیت این شکایت دادخوستی را برای ابطال قانون سی-۵۰ به دادگاه عالی کانادا تقدیم خواهیم کرد 

چه کسانی در صورت موفقیت نفع می برند

در این باره قبلا نیز پراکنده نوشته ام اما به قطع و یقین کسانی که در این دعوا شرکت دارند در صورت دریافت پاسخ مثبت از دادگاه از آن تصمیم منتفع می شوند. 

آیا اقدام ضرری دارد

خیر این اقدام هیچ ضرری ندارد و در صورت رد دعوی اتفاق خاصی در مورد پرونده شما نمی افتد اما در صورت موفقیت پرونده شما ظرف مدتی که دادگاه تعیین می کند رسیدگی می شود. قاضی دادگاه در این تصمیم توجهی به ظرفیت ویزا نخواهد داشت.

اگر سوالات دیگری داشتید از طریق وبلاگ من مطرح کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar