تحلیلی کوتاه بر وضعیت قوانین مهاجرت کانادا و آینده آنها
08 آگوست 2012 - 6:50
بازدید 188
9

  علی مختاری؛   توجه: این نوشتار در مورد کسانی که قبلا در سیستم مهاجرت فدرال؛ کبک و یا استانی کانادا پرونده دارند نیست و برای کسانی نوشته شده که هنوز پرونده باز نکرده اند. در ضمن این مطلب ممکن است مشمول مرور زمان شود بنابراین هنگام خواندن به تاریخ آن (مرداد ۱۳۹۱) دقت کنید.  […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

علی مختاری؛

 

توجه: این نوشتار در مورد کسانی که قبلا در سیستم مهاجرت فدرال؛ کبک و یا استانی کانادا پرونده دارند نیست و برای کسانی نوشته شده که هنوز پرونده باز نکرده اند. در ضمن این مطلب ممکن است مشمول مرور زمان شود بنابراین هنگام خواندن به تاریخ آن (مرداد ۱۳۹۱) دقت کنید. 

 

خوانندگان این وب سایت کم و بیش از وضعیت قوانین مهاجرت کانادا اطلاع دارند ولی روزی نیست که این سوال مطرح نشود که “قصد مهاجرت به کانادا دارم ولی نمی دانم در شرایط فعلی تکلیف چیست و چه باید بکنم؟” .

بسیاری از این دوستان از شرایط خوبی نیز برخوردارند اما وضعیت فعلی قوانین آنها را سردرگم کرده است.

در این نوشتار تلاش می کنم یک جمع بندی کلی به دست دهم تا تصویر روشنتری از وضعیت موجود داشته باشیم وتا حد ممکن راهکاری برای دسته های مختلف افراد متقاضی مهاجرت ارایه کنیم. این نوشتار در دو بخش نوشته شده که بخش نخست آن شامل دو عنوان را در پی می خوانید و عنوان سوم موضوع بخش دوم این نوشتار خواهد بود:

۱- وضعیت قوانین فعلی مهاجرت چیست؟

۲-  آینده چگونه خواهد بود؟ 

و ۳- دسته های مختلف متقاضیان و وضعیت هر یک از آنها و توصیه های ما (بخش دوم نوشتار که در آینده نزدیک خواننده آن خواهید بود)

وضعیت قوانین فعلی مهاجرت:

برنامه های زیر دست کم تا ژانویه ۲۰۱۳ بسته اند و امکان فایل کردن هیچ پرونده ای نیست:

۱- سرمایه گذاری کبک و فدرال

۲- کارآفرینی کبک و فدرال

۳- خوداشتغالی کبک

۴-  اسپانسرشیپ پدر و مادر

۵- نیروی متخصص فدرال

۶- نیروی متخصص کبک برای رشته ای صفر امتیازی 

برنامه های زیراگرچه باز هستند ولی محدودیت دارند:

۱- نیروی متخصص کبک در رشته های ۶ امتیازی و بالاتر

۲- خوداشتغالی فدرال که با وجود باز بودن با توجه به اینکه حداقل ۸ سال زمان می برد عملا ارزش اقدام ندارد 

۳- برنامه های کارآفرینی استانی که با وجود باز بودن با سختگیریهای جدیدی روبروست

۴- برنامه های جذب نیروی متخصص استانی که نیازمند داشتن پیشنهاد شغل اند

روشهای جایگزین و یا موازی:

۱- دریافت پیشنهاد شغل از کارفرمای کانادایی و دریافت ویزای کار و به دنبال ان اقامت دایم از طریق فدرال و یا استان بسته به مورد: این روش البته با توجه به محدودیتها و موانعی که در برابر خود دارد برای ایرانیان کار ساده ای نیست. پیشنهاد شغل باید به تایید HRSDC برسد و سختگیریهای این سازمان و نیز خود اداره مهاجرت برای پذیرش این پیشنهادات شغلی بسیار زیاد شده است.

 ۲- دریافت پذیرش و دریافت ویزای دانشجویی: که اساسا این روش را من روش مهاجرت نمی دانم در صورت موفقیت به دریافت ویزا هزینه گزافی برای هزینه دانشگاه به متقاضی تحمیل می شود.

۳- پناهندگی:  این مورد را من در شان ایرانیان نمی دانم و طرح آن تنها برای رد آن است. هیچ خدماتی از سوی شرکت ما در این زمینه ارایه نمی شود. توصیه می کنم این مورد را از لیست راههای ممکن برای مهاجرت به کانادا خارج کنید ضمن اینکه ساده هم نیست. 

 

 آینده قوانین چگونه خواهد بود؟

در اینکه آینده را آیندگان دانند شکی نیست اما می توان تا حدودی با توجه به آنچه گذشته است تا حدودی تصویر قابل فهمی از وضعیت قوانین در آینده ارایه کرد.. پیش از این در همین وب سایت در اینجا ؛ اینجا و اینجا در این خصوص به قلم آقای بسطامی نوشته ایم.

آنچه مسلم است وزارت مهاجرت تلاش می کند از بحرانهای حاصل از بی کفایتی وزیر و تیمش به در آید و با توقف برنامه ها برای خود زمان خریده  و تا سال ۲۰۱۳ بنا دارد مقررات جدیدی را در زمینه مهاجرت حاکم کند.

شکی نیست که کانادا نیازمند مهاجر است اما هم زمان در پی آن است که مهاجرینی را به کانادا بیاورد که بتوانند پاسخ فوری به نیاز بازار کار بدهند. با مروری بر آنچه تاکنون مطرح شده و نیز رفتارهای چند سال گذشته وزارت مهاجرت می توان گفت که چشم انداز قوانین آینده در هر گروه به شرح زیر خواهد بود:

در برنامه های نیروی متخصص تمایل به جذب نیروی های جوانتر در مشاغل مورد نیاز (که به احتمال زیاد به لیست مشاغل ۲۹ گانه نزدیک است) خواهد بود به گونه ای که افراد زیر ۳۵ سال شانس بیشتری برای جذب دارند و در مشاغل فنی  و حرفه ای نیز افراد با سطح تحصیلات پایین تر و سطح زبان پایین تر هم شانس قبولی خواهند داشت.

در برنامه های تجاری به یقین یک برنامه جدید کارآفرینی معرفی خواهد شد بدون شرط راه اندازی یک بیزنس به عنوان شرط  اقامت و با مکانیسمی متفاوت. برنامه سرمایه گذاری هم معطوف به مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری معینی خواهد شد که به رشد اقتصاد به طور موثرتری کمک کند. احساس من این است که در این مورد الگوی ویزای EB۵ آمریکا مورد نظر خواهد بود.

برنامه اسپانسرشیپ پدر و مادر بعید است تا یکسال آینده باز شود و تحولی در آن باشد. 

برنامه های کبک هم بعید است در حوزه تجاری فاصله زیادی با برنامه های فدرال داشته باشد. در زمینه نیروی متخصص نیز شرایط فعلی تا حدود زیادی حفظ می شود تا زمانی که دست کم حجم پرونده های موجود کاهش یابد. حقیقت این است که برنامه نیروی متخصص کبک در زمینه مقررات و نگاه به مهاجرت مدتهاست که از فدرال پیش افتاده است و به نوعی فدرال در این زمینه از کبک دنباله روی خواهد کرد.

از سوی دیگر نیاز فوری به نیروی کار را دولت فدرال با افزایش جذب نیروی کار موقت هدف خواهد گرفت و این چیزی نیست که به نفع متقاضیان ایرانی باشد.

تغییراتی هم در برنامه های استانی به منظور تامین نیروی کار آن استانها به خصوص در آلبرتا به وقوع خواهد پیوست که سخت گفتن در آن مورد مجال دیگری می طلبد. 

 

  دسته های مختلف متقاضیان ؛ وضعیت هر یک از آنها و توصیه های ما:

 این بخش را هفته آینده در بخش دوم نوشتار مطالعه کنید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar