تاثیر مجادلات سیاسی کبک در انتاریو
14 سپتامبر 2013 - 3:10
بازدید 268
7

پس از اعلام رسمی ارائه منشور ارزش‌های کبک توسط نخست‌وزیر این استان خانم پالین ماروا، جنجال‌های فراوانی در سطح استان و خود حزب درگرفته اما جالب اینجاست که استان انتاریو هم از این ماجرا متاثر شده است. از جمله عکس‌العمل‌های به این موضوع می‌توان به پیشنهاد اعتراضی یکی از نمایندگان لیبرال مجلس انتاریو به نام […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس از اعلام رسمی ارائه منشور ارزش‌های کبک توسط نخست‌وزیر این استان خانم پالین ماروا، جنجال‌های فراوانی در سطح استان و خود حزب درگرفته اما جالب اینجاست که استان انتاریو هم از این ماجرا متاثر شده است.

از جمله عکس‌العمل‌های به این موضوع می‌توان به پیشنهاد اعتراضی یکی از نمایندگان لیبرال مجلس انتاریو به نام Monte Kwinter اشاره کرد. وی این هفته از نمایندگان و دولت انتاریو درخواست کرده در برابر اقدامات دولت اقلیت کبک عکس‌العمل نشان داده و طرحی را تصویب کنند که به موجب آن تصریح می‌شود با هر نوع قانون‌گذاری یا اقدام قانونی که آزادی بیان و مذهب در مجامع عمومی را ممنون یا محدود سازد مخالف هستند. آقای وینتر تاکید کرده که باید به مردم جهان نشان دهیم صدایی که امروز از سوی کبک به سوی جهان می‌رود صدای کانادا نیست و رعایت حقوق اولیه مردم در این کشور یک اصل و ارزش است.

وی همچنین به رفتار مشابه دولت کبک تحت قدرت همین حزب کبکی (پارتی کبکوا) در ۳۰ سال پیش اشاره می‌کند که منجر به خروج تعداد زیادی از یهودیان این استان و اقامت آنها در انتاریو شد. بسیاری معتقدند که یکی از دلایل اصلی افول اقتصادی استان کبک و شهر مونترال که برای دهه‌های متمادی برترین شهر کانادا و قلب تپنده آن محسوب می‌شد نظیر چنین رفتارهای بوده که به مهاجرت درون‌کشوری ثروتمندان، معتمدان و نیروهای متخصص استان منجر شده است.

این درخواست نماینده لیبرال با حمایت دو حزب اصلی دیگر استان مواجه شده و از معدود اتفاقات چند ساله اخیر است که هر سه حزب استان از آن حمایت کرده‌اند!

هم‌زمان تصمیم بیمارستان مرکزی شهر اشاوای انتاریو در چاپ یک آگهی در نشریه دانشجویان پزشکی دانشگاه مک‌گیل (مونترال) که یکی از بهترین مدارس پزشکی کانادا و امریکای شمالی است توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در این آگهی که تصویر یک زن پزشک محجبه را نشان می‌دهد این عبارت آمده است: «برای ما مهم نیست چه روی سر دارید، آنچه در آن است اهمیت دارد.»  We don’t care what’s on your head. We care what’s in it. مدیر این بیمارستان مناقشات فعلی را فرصتی برای این بیمارستان که به نیروهای زبده و توانمند پزشکی نیازمند است می‌داند به‌ویژه که هم‌اکنون تنوع قومی، نژادی و مذهبی زیادی هم در منطقه GTA بزرگ و هم در کارکنان و نیروهای متخصص شاغل در بیمارستان وجود دارد و کسی در این منطقه افراد را به دلیل آنچه می‌پوشند یا همراه دارند مورد محدودیت قرار نمی‌دهد.

نکته جالب توجه این است که براساس گزارشی که در سال ۲۰۰۹، روزنامه تورنتواستار منتشر کرد، بیش از ۵۲ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه مک‌گیل (که تنها مدرسه پزشکی انگلیسی‌زبان کبک است) در این استان نمی‌مانند و به سایر مناطق می‌روند که استان انتاریو با ۲۲ درصد بالاترین آمار جذب این افراد را داشته است. این درحالی بوده و هست که استان کبک نظیر سایر استان‌های کانادا از کمبود پزشک متخصص و پزشک خانواده رنج می‌برد و هزینه‌های زیادی صرف تحصیل این افراد شده است و درحالی‌که ۵۲ درصد از این افراد در زمان دولت لیبرال استان، کبک را ترک می‌کردند باید دید بعد از مناقشات فعلی چند درصد علاقه‌مند به ادامه کار در این استان هستند. به‌ویژه که خانم ماروا فقط با ظاهر افراد کار ندارد و جنجال بر سر محدود کردن تکلم به زبان انگلیسی در محیط‌های شغلی هم‌چنان یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز استان است.

محدودیت فعلی علاوه بر پزشکان و کارکنان بیمارستان شامل افراد نیروی پلیس، معلمان و کارکنان مدارس و مهدکودک‌ها، قضات و دادستان‌ها و کارکنان شهرداری‌ها می‌شود.

البته این رفتار سیاسی حزب کبکی بدون هزینه نمانده و به عنوان مثال خانم ماریا مورانی یکی از ۵ نماینده بلوک کبکوا (که در واقع یک حزب فدرال با ارتباطات و عقاید مشابه با حزب کبکی است) در رده فدرال، از مجمع این حزب در مجلس فدرال کنار گذاشته شد. خانم مورانی که یک لبنانی‌زاده است در چند نوبت انتقادات تندی از منشور کبک کرده بود و آن را عاملی برای از دست دادن اعضا، نمایندگان و حامیان مالی حزب دانسته بود. رهبریت بلوک کبکوا برای حمایت تام و تمام از تصمیم خانم ماروا خانم مورانی را از مجمع نمایندگان حزبش اخراج کرد. اما آگاهان سیاسی خانم مورانی را در این مورد تنها نمی‌دانند و معتقدند هم حزب کبکی و هم بلوک کبکوا در درازمدت هزینه‌های سنگینی پرداخت خواهند کرد که البته بخشی از آنها از جیب شهروندان استان کبک خواهد بود.

البته به نظر می‌رسد هدف خانم ماروا از این اقدامات جنجالی که قطعا به دوقطبی شدن جامعه کبک منجر می‌شود آماده‌سازی ذهنی برای اجرای طرح رفراندوم خودمختاری کبک در آینده و پس از به دست گرفتن دولت اکثریت است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar