چگونه اقتصاد کانادا بر نیروی کار مهاجر تأثیر می‌گذارد؟
06 آوریل 2022 - 10:15
بازدید 432
4
به‌طور کلی، چشم‌انداز اقتصادی کانادا رشد اشتغال بالایی را در چند سال آینده، با فرصت‌های شغلی فراوان برای تازه‌واردان، نشان می‌دهد.
ارسال توسط :
پ
پ

به‌طور کلی، چشم‌انداز اقتصادی کانادا رشد اشتغال بالایی را در چند سال آینده، با فرصت‌های شغلی فراوان برای تازه‌واردان، نشان می‌دهد.

در آغاز همه‌گیری کرونا، مهاجرانی که در پنج سالِ پیش از آن وارد کانادا شده بودند، میزان بیکاری بالاتری نسبت به نیروی کار کانادایی داشتند. هر چند در طول همه‌گیری کرونا، این وضعیت تغییر کرد. در ژانویه ۲۰۲۲ نرخ اشتغال برای تازه‌واردان، هفت درصد بالاتر از میانگین اشتغال آن‌ها پیش از همه‌گیری کرونا بود.

مارک دزورمو، اقتصاددان ارشد بانک اسکوشیا (Scotiabank) می‌گوید: در ابتدای همه‌گیری کرونا، مهاجران این کاهش عمده و کلی را در اشتغال خود داشتند. اما پس از آن، شرایط به سرعت برگشت، سریع‌تر از برگشتی که برای نیروی کار متولد کانادا اتفاق افتاد. نیروی کار مهاجر اکنون در وضعیت بسیار بهتری نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا قرار دارد. دزورمو انتظار دارد این امر ادامه یابد و آن را نشانه خوبی برای رشد اشتغال مهاجران در آینده می‌داند.

کمبود نیروی کار در کانادا

چیزی که دزورمو را نگران می‌کند، کمبود نیروی کار فزاینده‌ای است که در حال حاضر همه بخش‌ها در کانادا با آن مواجه هستند. او می‌گوید: کمبود نیروی کار یک مانع اساسی برای رشد اقتصادی و توانایی اقتصاد برای بهبودی از تبعات همه‌گیری کرونا است.

کمبود نیروی کار زمانی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان می‌خواهند ساعات کار و تولید بیشتری داشته باشند، اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا نمی‌توانند نیروی کار کافی با مهارت‌های مورد نیاز خود را استخدام کنند. این امر سود و رشد اقتصادی را محدود می‌کند. در آخرین نظرسنجیِ فدراسیون تجارت مستقل کانادا، حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان اظهار داشته‌اند که کمبود نیروی کار متخصص، آن‌ها را عقب نگه داشته است.

دزورمو می‌گوید: کانادا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، حدود ۹۱۳ هزار موقعیت شغلی خالی داشت که بالاترین رقم ثبت‌شده برای یک دوره سه ماهه است. این یک نرخ معمولی نیست، بلکه ماهیت خاص رکود نیروی کار را نشان می‌دهد. به‌طور معمول، کمبود نیروی کار اتفاقی است که پس از یک دوره رشد طولانی ظاهر می‌شود. اما ما شاهد بازار کار بسیار فشرده با کمبود بالای نیروی کار در بازه زمانی یادشده و نسبتاً زودهنگام در چرخه اقتصادی هستیم.

در حالی که هیچ کدام از بخش‌های اقتصادی از مشکلات یافتن نیروی کار مصون نیستند، دزورمو می‌گوید که برخی از بخش‌ها نرخ‌های بالاتری را تجربه می‌کنند.

بخش‌های پرتماس

او می‌گوید: ما سخت‌ترین شرایط را در آنچه “بخش‌های پرتماس” می‌نامیم، مانند اقامتگاه‌ها (هتل‌ها، متل‌ها و غیره)، خدمات غذایی (رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، کافه‌ها و غیره)، و اجرای برنامه‌های زنده یا صنایع دیگری می‌بینیم که عملکرد اقتصادی آن‌ها ارتباط بسیار زیادی با امکان و توانایی ارائه خدمات به اجتماعات و گروه‌ها دارد. این داستان در بیشتر صنایع یکسان است. بخش‌های خدمات مالی، فناوری و ساخت‌وساز نیز کمبود شغلی زیادی دارند.

دزورمو معتقد است که قسمتی از مشکل کمبود نیروی کار، نتیجۀ قرنطینه و تعطیلی در بخش‌های پرتماس است که طی آن نیروی کار به بخش‌های دیگر منتقل شدند یا برای ادامه تحصیل به آموزشگاه‌ها بازگشتند. اما حتی پیش از همه‌گیری کرونا، محققان در مورد کمبود مهارت در حوزه‌هایی مانند فناوری هشدار می‌دادند. سرمایه‌گذاری‌های کلان در احیای زیرساخت‌ها هم به کمبود مهارت‌ها در زمینه ساخت‌وساز دامن می‌زند. دزورمو انتظار دارد که مهاجران نقشی کلیدی در کمک به کانادا برای حل این چالش‌های مهارتی ایفا کنند.

او می‌گوید: معمولاً مهاجرانِ اقتصادی حدود ۶۰ درصد از کل مهاجران کانادا را تشکیل می‌دهند. این‌ها افرادی هستند که بر اساس توانایی‌هایشان برای مشارکت در بازار کار انتخاب شده‌اند. تازه‌واردها دارای مجموعه مهارت‌های ارزشمندی هستند که در اقتصاد کانادا وجود ندارد و به رشد قوی‌تر اقتصادی و سود بیشتر برای شرکت‌ها کمک می‌کند.

به گفته دزورمو، فناوری، در آینده بخش ویژه‌ای برای تمرکز در زمینه مهاجرت خواهد بود، زیرا کمبود در بازار کار فناوری می‌تواند مشکلات مهمی را در صنعت ایجاد کند. او همچنین ساخت‌وساز را یک حوزه کلیدی در مهاجرت اقتصادی می‌داند.

او می‌گوید: صنعت ساخت‌وساز در حال حاضر با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند و ما در حال وارد شدن به دوره‌ای هستیم که بازسازی زیرساخت‌ها در سطح ملی و استانی، برای بهبودی اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا، اهمیت دارد. ما همچنین خانه‌های بیشتری را برای مقابله با چالش هزینه مسکن، در دست ساخت داریم.

قیمت مسکن با سیاست درست بهبود می‌یابد

دزورمو می‌گوید: پرداختن به مشکل قیمت مسکن، در جهت همسویی نزدیک‌تر عرضه و تقاضا انجام می‌شود. البته این سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا رسیدگی به مشکل عرضه مسکن و حل آن می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

به‌ویژه با اختلالات جهانی فعلی در زنجیره تأمین مواد اولیه که باعث کُندی در ساخت‌وساز می‌شود. دزورمو از تغییرات سیاستی برای افزایش عرضه در این بخش حمایت می‌کند، مانند حذف قوانین منطقه بندی که ساخت خانه‌های شهری و آپارتمان را در مناطق خاصی ممنوع می‌کند، افزایش تراکم مسکن در اطراف ایستگاه‌های حمل و نقل و افزایش سرعت ساخت‌وساز.

او می‌گوید: تخمین زده می‌شود که انتاریو به حداقل ۶۵۰ هزار خانه دیگر نیاز داشته باشد تا سهم مسکن خود به ازای هر نفر را با بقیه کشور هماهنگ کند و این فقط یکی از استان‌های کانادا است. برای داشتن نسبتِ مسکن به جمعیتِ مشابه با همتایان بین‌المللی ما، حداقل ۱٫۲ میلیون خانۀ بیشتر مورد نیاز است.

او می‌گوید: گمان می‌کنم که مدتی طول بکشد تا رشد قیمت مسکن پایدارتر شود، اما خوشبختانه انتظار نمی‌رود که مانند زمان اوج همه‌گیری کرونا افزایش یابد که تا حدی به دلیل محدودیت‌ها، امکان عرضه کافی مسکن به صورت آنلاین وجود نداشت.

چشم‌انداز مثبت برای تازه‌واردان

دزورمو چشم‌انداز اشتغال را برای تازه‌واردان، به‌طور کلی مثبت ارزیابی می‌کند.

او می‌گوید: در چند سال آینده رشد اشتغال مهاجران بسیار قوی خواهد بود. برای تازه‌واردان به کانادا، نوع سبک زندگی و نوع منطقه‌ای که می‌خواهند در آن ساکن شوند، می‌تواند بر تجربۀ آن‌ها در اشتغال تأثیر بگذارد. اما ما نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کانادا، در کل خوش‌بین هستیم.

خدمات شرکت کنپارس

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹، ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ یا ۰۲۱۵۹۱۷۴۰۰۰ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ ۰۹۲۲۴۶۳۵۴۵۲ و ۰۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶ از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar