ایجاد مشاغل جدید برای متخصصان IT در صنعت موبایل و تبلت
01 سپتامبر 2011 - 21:45
بازدید 395
5

مهدی دبیرزاده در نوشتارهای گذشته به معرفی تعدادی از رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه IT و مراکز آموزشی ارائه دهنده آنها پرداختیم. مشاهده عناوین رشته‌ها نشان می‌داد که چه تنوع فراوانی در آموزش IT پدید آمده و چگونه هر روز بر این تنوع افزوده می‌شود. تغییرات جدید در حوزه IT خصوصا در سال‌های اخیر سبب […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهدی دبیرزاده

در نوشتارهای گذشته به معرفی تعدادی از رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه IT و مراکز آموزشی ارائه دهنده آنها پرداختیم. مشاهده عناوین رشته‌ها نشان می‌داد که چه تنوع فراوانی در آموزش IT پدید آمده و چگونه هر روز بر این تنوع افزوده می‌شود. تغییرات جدید در حوزه IT خصوصا در سال‌های اخیر سبب شده تا مهارت‌های جدیدی در بازار کار نیاز شود.

یکی‌ از صنایع که همواره با تغییرات و نوآوری‌های بسیار فراوان همراه بوده صنعت IT است. در این بخش از صنعت، تکنولوژی هر روز در حال تغییر است. همراه با این تغییرات همواره موقعیت‌های جدید برای تولید برنامه‌های جدید با قابلیت‌های بیشتر بوجود می‌‌آید. به طور مثال، با بوجود آمدن کامپیوتر‌های شخصی‌ PC و گسترش استفاده از آنها بین مردم، موقعیت‌های زیادی در زمینه ساخت نرم‌افزار در تمام زمینه‌ها بر روی این کامپیوتر‌ها ایجاد شد. همچنین با بوجود آمدن اینترنت و گسترش استفاده از آن در بین مردم صنعت IT بار دیگر متحول شد و موقعیت‌های بسیار جدیدی ایجاد گردید. در این دوره بسیاری از نرم‌افزار‌های web base بوجود آمدند بنابرین مهارت‌های برنامه‌نویسی برای وب گسترش یافت و افراد دارای این‌گونه مهارت‌ها، بیشتر مورد نیاز بازار  کار قرار گرفتند. 

در چند سال اخیر موضوع  موبایل-کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند در IT موضوع داغی‌ بوده است. بنابر گزارش کمپانی تحقیقاتی IDC فروش تلفن موبایل در جهان از سال  ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، ۱۸.۵% افزایش داشته است و این افزایش بیشتر بر اساس افزایش نیاز به تلفن‌های هوشمند بوده است. بنابر این تحقیق، استفاده کننده‌های تلفن مشتاقند تا بیشتر از تلفن‌های هوشمند استفاده کنند. به وجود آمدن این بازار خوب باعث ایجاد جبهه جدید در میان تولید کننده‌های موبیل در دنیا شده است. 

از یک طرف کمپانی apple در چند سال اخیر با تولید آیفون و فروش فوق‌العاده آن بخش عظیمی‌ از بازار را به خود اختصاص داده است. لازم به توجه است که موجودی نقدی کمپانی apple در آگوست سال ۲۰۱۱ به ۷۶.۲ میلیارد دلار رسید؛ این مبلغ بالاتر از مبلغ آماده خرج در دولت آمریکاست که مبلغ ۷۳.۸ میلیارد  دلار می‌باشد. همچنین کمپانی apple با پشت سر گذاشتن شرکت EXXON که در زمینه نفت فعالیت دارد به با ارزش‌ترین شرکت عمومی در دنیا تبدیل شده است.

از طرف دیگر کمپانی Google با تولید سیستم عامل اندروید و عرضه آن به کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های هوشمند و تبلت (tablet)‌ها به طور رایگان به جنگ apple رفته است. در حل حاضر تعداد زیادی از کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های هوشمند از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند و تعداد این نوع موبایل‌ها در بازار روز به روز افزایش پیدا می‌کند؛ برخی‌ از این کمپانی‌ها عبارتند از: SAMSUNG ، HTC، LG ، MOTOROLLA.

در ۱۵ آگوست ۲۰۱۱ کمپانی گوگل با خرید کمپانی motorolla mobility به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار به این جنگ دامن زد. حال کمپانی گوگل مانند apple، هم دارنده سیستم عامل و هم کمپانی سازنده سخت‌افزار موبایل است. از طرفی‌ کمپانی‌های دیگر مثل نوکیا که با این تغییرات در بازار هم‌گام نشدند جز بازنده‌ها شدند و درصد فروششان در بازار هر روز پایین‌تر رفته است.

با افزایش تقاضا در برنامه‌های موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها، تقاضا برای برنامه‌نویسان این وسائل هم بالا رفته است. برنامه‌نویسان برای موبایل معمولاً افرادی دارای مهارت و تجربه در زمینه سخت‌برنامه‌ها برای بی‌‌سیم wireless موبایل، تبلت، GPS، GPRS و تکنولوژی Wi-Fi هستند.

در حل حاضر اشتیاق زیادی برای برنامه‌های موبایل در زمینه‌های زیر در بازار وجود دارد: اداری و تجاری، اداری و ملی، ورزش، بازی‌ها، سرگرمی‌ها، مسافرتی، اخبار، تحصیل، آب و هوا و ارتباطات اجتماعی؛ این‌ها تنها برخی‌ از مهم‌ترین زمینه‌های گسترش نرم‌افزار‌های موبایل است.

درحال حاضر داشتن مهارت در زمینه تولید application برای موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها بسیار مورد نیاز است. برنامه‌نویسی برای وسایل mobile handhled در چند محیط برنامه‌نویسی مختلف انجام می‌شود. قابل توجه‌ترین این محیط‌ها عبارتند از  iOS برای تولید برنامه برای iPhone و iPad، اندروید برای کلیه موبایل‌ها و تبلت‌های با سیستم عامل اندرویدی مانند HTC، Samsung Galaxy tab، Sony Tablets، Motorola Xoom ،  و بلکبری برای موبایل‌ها و playbook تبلت ساخت Blackberry و همچنین Windows برای موبیل‌ها با سیستم عمل windows mobile. 

در ادامه این مقاله به بررسی شرایط برای تولید برنامه در این محیطهای برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar