اولین عقب نشینی آشکار بانک TD
17 جولای 2012 - 7:31
بازدید 430
11

بالاخره پس از مدت ها سکوت، امروز دوشنبه ۱۶ جولای ۲۰۱۲، سخنگوی بانک TD رسما اعلام کرد که این بانک در مورد حساب های بسته شده تجدیدنظر خواهد کرد و احتمال گشایش مجدد آنهایی که از نظر این بانک بدون مشکل هستند وجود دارد. این سخنان در شرایطی مطرح می شود که این بانک در […]

ارسال توسط :
پ
پ

بالاخره پس از مدت ها سکوت، امروز دوشنبه ۱۶ جولای ۲۰۱۲، سخنگوی بانک TD رسما اعلام کرد که این بانک در مورد حساب های بسته شده تجدیدنظر خواهد کرد و احتمال گشایش مجدد آنهایی که از نظر این بانک بدون مشکل هستند وجود دارد. این سخنان در شرایطی مطرح می شود که این بانک در تمام دو هفته گذشته و پس از انعکاس اخبار مربوط به بسته شدن بی دلیل و بدون مقدمه حساب های تعدادی از ایرانیان، از بیان توضیحات حتی به رسانه های معتبر خودداری کرده بود اما فشار چهره های سرشناس جامعه ایرانیان و کمپین های تحریم این بانک که خصوصا در هفته گذشته گسترش یافت فشار زیادی روی این بانک وارد کرد و در نهایت این بانک مجبور به عقب نشینی شد هر چند باید منتظر بود و اقدامات عملی آن را دید و در آن زمان به قضاوت نشست.

در هفته گذشته تعدادی از رسانه های بسیار معتبر کانادایی از جمله برنامه پرمخاطب Current در رادیو CBC به این موضوع پرداختند و اعضایی از جامعه ایرانیان خصوصا کنگره ایرانیان کانادایی در این برنامه و سایر برنامه های مشابه ظاهر شدند و با ذکر مستندات کافی به این نوع اقدامات اعتراض کردند. در جامعه ایرانیان هم تعدادی از چهره های سرشناس این جامعه اقدام TD را تقبیح کردند از جمله مهندس احمدرضا تبریزی، مدیر سرشناس بنیاد پریا که مهم ترین بنیاد فرهنگی غیرانتفاعی ایرانیان در تورنتو و چه بسا کانادا است. وی در ایمیلی که برای تعداد زیادی از ایرانیان ارسال کرد و خبر آن در نشریات معتبری چون Globe and Mail انعکاس یافت اعلام کرد که به نشانه اعتراض بعد از ۲۰ سال حساب هایش را در بانک TD می بندد و دیگر با این بانک کار نخواهد کرد و از همه ایرانیان خواست چنین کنند.

در همین زمان اقدام دو تن از سرشناس ترین چهره های ایرانی-کانادایی اما تیر خلاص را به بانک TD شلیک کرد زمانی که ژیان قمیشی مجری بسیار محبوب و مشهور برنامه Q در رادیو CBC به این موضوع پرداخت و اقدام بانک را نادرست دانست و در کنار آن مصاحبه اعتراض آمیز خانم نازنین افشین-جم همسر ایرانی پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا که به نوعی شدیدترین حمله به این بانک بود. اعتراض خانم افشین-جم از این نظر اهمیت دوچندان دارد که آقای مک کی از موثرترین چهره های دولت محافظه کار کاناداست و این بانک دیگر نمی تواند به راحتی به بهانه پیروی از دستورات دولت کانادا در مورد تحریم، اعمال غیرمنطقی و غیرپاسخگویانه خود را توجیه کند.

خانم افشین-جم به درستی اشاره کرده اند که اقدامات بانک TD که به بهانه پیروی از دستورات دولت کانادا در تحریم بانکی و اعتباری ایران است عملا بدون پاسخ گویی درست انجام شده و افراد بی گناهی را هدف قرار داده که هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارند. همین موضوع سبب شده که سخنگوی بانک، امروز عجولانه از بازنگری در حساب های بسته شده خبر دهد. در عین حال یک جلسه دیگر هم قرار است در چند روز اینده مابین اعضا کنگره ایرانیان کانادایی و این بانک برگزار شود و احتمال می رود بانک TD که انتظار چنین عکس العملی را از جامعه ایرانیان کانادا نداشته عقب نشینی بیشتری انجام دهد .

همچنین آقای دکتر رضا مریدی، نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو امروز در نامه ای به رییس بانک، اعتراضش را به اطلاع وی رساند. رونوشتی از این نامه برای وزرای خارجه، مهاجرت و دارایی، دولت فدرال و هم چنین وزیر دارایی انتاریو و نماینده ریچموندهیل در مجلس فدرال ارسال شده است.

هنوز مشخص نیست که هدف اصلی این بانک از این اقدامات چه بوده است چرا که برخی از حساب های بسته شده مربوط به افراد کهنسالی بوده که حتی پیش از اعلام تحریم های کانادا اقدام به انتقال پول کرده بوده اند و ضمنا هیچ یک از بانک های دیگر کانادا هم تاکنون اقدامی از این جنس انجام نداده اند و این تصمیم بانک TD بوده است.

یادآوری می شود که ۵ سال پیش در سال ۲۰۰۷، RBC هم به بهانه پیروی از برخی دستورات وزارت خزانه داری امریکا اقدام به بستن حساب های ارزی تعدادی از ایرانیان کرد که با عکس العمل شدید جامعه ایرانی، از این کار دست کشید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar