اندکی درباره حمل و نقل عمومی در جزیره مونترال
07 می 2013 - 7:46
بازدید 202
8

در باب جیغ قرمز اسکنر مترو تا همین چند وقت قبل فکر می‌کردم در زمینه کارت مترو خیلی گیجولانه و بیگدار برخورد می‌کرده بودم (ماضی بعید استمراری: یعنی در گذشته دور به طور مستمر عملی انجام میشده!)  تا اینکه اخیرا یکی از دوستان که ٧-٨ سالی هست اینجاست همین اشتبهاتو مرتکب شد و جالبش اینه […]

ارسال توسط :
پ
پ

در باب جیغ قرمز اسکنر مترو

تا همین چند وقت قبل فکر می‌کردم در زمینه کارت مترو خیلی گیجولانه و بیگدار برخورد می‌کرده بودم (ماضی بعید استمراری: یعنی در گذشته دور به طور مستمر عملی انجام میشده!)  تا اینکه اخیرا یکی از دوستان که ٧-٨ سالی هست اینجاست همین اشتبهاتو مرتکب شد و جالبش اینه که تو یه جمع کانادایی-ایرانی از اشتباهاتش می‌گفت و یکی دو تا از اهالی مونترال هم اعتراف کردن که از بعضی از این قضایا اطلاع نداشتن! اینا همش یعنی «من» گیج نبودم، زمین کج بود!

روز اول از جلوی گیشه مترو رد شدیم. آقای روزبه توضیح دادن که میتونیم کارت مترو بگیریم و یک ‌روزه، سه ‌روزه، یه هفته یا یک ماهه شارژش کنیم. یادمه تا چندین روز همه کارهام مرکز شهر بود بنابراین همه جا پیاده می‌رفتم. تا اینکه بنا شد با پریوش که قبلا هم ذکر خیرش بود بریم دنبال وسایل فریت شده.

 کارت خالی بدون شارژ مترو (opus) ٦ دلاره که ٤ سال اعتبار داره. اینجانب روز ٥شنبه، کارت مترو گرفتم و برای یک هفته شارژش کردم. بنده خدا، مسؤول گیشه ٢٠٠ بار  پرسید: «برای یک هفته؟» من هم حساب کتاب کردم که تا هفته دیگه خیلی کار خارج از مرکز دارم و میصرفه که یک هفته‌ای کارتمو شارژ کنم! منم ٢٠٠ بار گفتم، «آره، خیلی کار دارم، لازم میشه!»

یه سفر مترویی داشتم و بعدش باید سوار اتوبوس سریع وسیر فرودگاه میشدم. دوستمون کارتشو اسکن کرد و من ٧ دلار جیرینگ جیرینگ پول دادم (اتوبوسها فقط سکه قبول میکنن). هیچ پدر آمرزیده‌ای بهم نگفت پس اون کارت که تو دستته واسه چیه؟!  بله، هیشکی! نشستیم و دیدم همه کارت اسکن میکنن. طی پرس و جو از بغل دستیم، متوجه شدم که کارت مترو و اتوبوس یکیه! دوستمون-پریوش جان- فرمودن، میدونستن فقط لازم ندیدن جلومو موقع پول دادن بگیرن. بله!

 دوشنبه صبح کله‌سحر، هرچی کارت مترومو اسکن می‌کردم جیغ قرمز سر میداد (چراغش قرمزمیشه با یه صدای آبروبری!). رفتم سراغ مسوول گیشه، گفت: «بله خانوم، کارتت خالیه!» بهش گفتم: «نباید اینطور باشه، من برای یک هفته شارژ کرده بودم.» فرمودن، خوب الان دوشنبه‌ست. «نه، من ٥شنبه برای یک هفته شارژ کردم»، «خوب الان دوشنبه‌ست!» با یه تقویم جیبی بهم توضیح داد قضیه از چه قراره! کارتی که یک هفته شارژ می‌کنیم یکشنبه‌شب ساعت ١٢ منقضی میشه! بعدها به دنبال یه اشتباه از طریق یکی از همکاران ایشون متوجه شدم کارتی که سه‌روزه شارژ می‌کنیم، مهم نیست چه موقع از روز شارژ کرده باشیم پس‌فردا شب ساعت ١٢ منقضی میشه. فقط کارتی که یه روزه شارژ می‌کنیم ۲۴‌ساعته شارژ کردیم. مهم نیست چه روزی از ماه، کارتمونو یک ماهه شارژ کنیم، اولین روز ماه بعد ساعت ١٢ نیمه‌شب منقضی میشه ( توضیح: روز اول هر ماه، ملت میتونن همچنان از کارت ماه قبل استفاده کنن بنابراین از روز دوم ماه، جیغ قرمز میشنوین). بطور خلاصه سیستم سیندرلاییه!

عده‌ای هم کارتشونو سالیانه شارژ میکنن. در کل هر چقدر برای مدت طولانی‌تری شارژ کنین، براتون به‌صرفه‌تره! یه چند تا نکته جالب دیگه هم هست. مثلا توی سایت حمل و نقل عمومی (stm) برای خانواده‌ها و گهگاه برای بعضی از مکان‌ها و مناسبت‌ها تخفیف‌های جالبی پیدا میشه. در ضمن، بچه‌ها و دانشجوها و سالمندان هم کمی تا قسمتی، کمتر پول میدن! یه چیز دیگه اینکه یک عالمه از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هم کارت مترو شارژ میکنن و لازم نیست هر بار نلک و تلک تا مترو برین تا کارت شارژ کنین!

شما میتونین به تعداد سفرهایی که دارین هم بلیط بگیرین (حتی بدون اینکه کارت opus  داشته باشین) البته اگر فکر میکنین به‌صرفه‌تره. که اینو هم اگه ۱۰تایی بگیرین کمی تا قسمتی ارزونتره… جالب اینجاست که اگر برای رسیدن به جایی ۳-۴ تا خط اتوبوس و مترو باید عوض کنین، بدونین که ۳-۴ تا بلیط لازم نیست مصرف کنین. اگر کارتتونو شارژ کردین که اسکنر از شارژتون ۳-۴ بار کم نمیکنه و اگه بلیط جدا خریدین، بدونین که یک دونه بلیط از مبدا تا مقصد کافیه و تا ۲ ساعت به شرطها و شروطها میتونین از اون بلیط استفاده کنین.

همه‌جا توصیه میشه، من هم پیشنهاد می‌کنم کارت متروتونو شخصی (personalize) کنین! سالمندان و دانشجوها پشت کارتشون اطلاعاتشون نوشته میشه و کارتشون عکس‌دار میشه. و مابقی فقط تو سیستم ثبت میشن. واسه مواقعی که کارتتون گم یا ربوده میشه خیلی خوبه، چون کارت قبلی رو میشه سوزوند و فقط با پرداخت پول کارت خام، همه اعتبار کارت قبلیه ریخته میشه تو این جدیده…

اون اولی که اومدم هر سفر ٢.٢٥ دلار بود و کارت ماهیانه ٧٠ دلار. هر سال حدود ٢ دلار به ماهیانه اضافه میشه و حدود ٢٥ سنت هم به یک عدد بلیت. ولی همه قیمتها و قوانین ممکنه عوض شه…

در باب کامنت:

از همه دوستان و هموطنان که اینجا و اونجا کامنت میذارن و سوال میکنن متشکرم.


 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar