انتاریو نخست‌وزیر جدید خود را شناخت
27 ژانویه 2013 - 22:12
بازدید 463
11

در فاصله کمتر از شش ماه از انتخاب اولین نخست وزیر زن تاریخ استان کبک، حالا مهم ترین استان کانادا، انتاریو هم شاهد حضور کتلین وین، به عنوان اولین زن نخست وزیر در این استان است که البته نه از طریق انتخابات استانی بلکه در رقابت های برای رهبری حزب لیبرال انتاریو در میان ۶ […]

ارسال توسط :
پ
پ

در فاصله کمتر از شش ماه از انتخاب اولین نخست وزیر زن تاریخ استان کبک، حالا مهم ترین استان کانادا، انتاریو هم شاهد حضور کتلین وین، به عنوان اولین زن نخست وزیر در این استان است که البته نه از طریق انتخابات استانی بلکه در رقابت های برای رهبری حزب لیبرال انتاریو در میان ۶ رقیب خود به پیروزی رسید. به دلیل اینکه وی جانشین دالتون مک گینتی رهبر مستعفی این حزب می شود به طور مستقیم پست نخست وزیری انتاریو که در اختیار مک گینتی بود هم به وی می رسد. بدین ترتیب هم اکنون در ۶ استان از ۱۰ استان کشور، زنان مدیریت امور را بر عهده دارند و چنین چیزی در تاریخ کانادا سابقه نداشته است و به خوبی گویای تغییرات عظیمی است که این کشور در همین یکی-دو دهه اخیر در سطح رهبران سیاسی به خود دیده است.

پیروزی وین البته آسان به دست نیامد. از ماه ها پیش و درست مدتی بعد از استعفای غافل گیر کننده مک گینتی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲، مشخص شده بود که رقابت اصلی میان وین و زن دیگری، ساندرا پوپاتللو خواهد بود. آنها به فاصله سه روز از یکدیگر به ترتیب در ۵ و ۸ نوامبر سال گذشته نامزدی خود برای رهبری حزب لیبرال انتاریو را اعلام کردند و به جذب حمایت اعضا حزب پرداختند. به نظر می رسید که پوپاتللو در این امر موفق تر است چون تعداد زیادی از اعضا هیات دولت و به ویژه دوایت دانکن وزیر دارایی و جانشین نخست وزیر و بیشتر نمایندگان حال حاضر حزب لیبرال در مجلس انتاریو از وی حمایت کردند. در مقابل تعداد محدودتری از اعضا هیات دولت، برخی نمایندگان از جمله رضا مریدی و تعداد زیادی از نمایندگان سابق مجلس استانی و اکثر چهره های کشوری حزب لیبرال از وین حمایت کردند و همین، رقابت میان این دو را شدیدتر و پیچیده تر کرده بود. نکته دیگر هم این بود که خانم پوپاتللو از انتخابات ۲۰۱۱ دیگر کرسی در مجلس استان نداشت و در صورت پیروزی در این رقابت باید منتظر انتخابات میان دوره ای برای ورود به مجلس می شد.

روز شنبه که انتخابات با حضور تعداد زیادی از اعضا فعال حزب در سالن مشهور Metro Toronto Convention Centre در سه نوبت برگزار شد در واقع این طرف داران ۵ رقیب دیگر بودند که وین را پیروز کردند چون در هر دو دور اول رای گیری پوپاتللو با اختلاف بسیار اندکی از وین جلو بود اما بعد از اینکه سایر کاندیداها از دور رقابت کنار کشیدند و اکثر آنها حمایت خود را از وین اعلام کردند، وی با کسب ۵۷ درصد آرا در دور سوم به پیروزی رسید. این پیروزی از این نظر اهمیت داشت که وی اولین رهبر سیاسی در کاناداست که رسما به روابط خانوادگی خارج از شکل سنتی و عرفی در جامعه شهرت دارد و بخشی از سخنرانی های انتخاباتی و هم چنین سخنرانی پیروزی خود را هم به همین موضوع اختصاص داد بود.

اما خانم وین که یک سیاستمدار کهنه کار است و از سال ۲۰۰۳ نماینده مجلس استان و از ۲۰۰۶ عضو هیات دولت استان بوده خود بهتر از هر کس می داند که با چه شرایط بسیار دشواری از نظر اوضاع نامساعد مالی و اقتصادی و کسر بودجه عظیم، نرخ بالای بیکاری و مخالفت اتحادیه های پرقدرتی چون معلمان (که هزاران نفر از اعضا آنها در بیرون ساختمان رای گیری دست به تظاهرات زده بودند) مواجه است و به همین دلیل هوشمندانه در سخنرانی پیروزی اش گفت این پیروزی آسان ترین بخش ماجرا بود. حالا او باید یک حزب دوپاره شده را مجددا منسجم کند، همان طور که قول داده مجلس را در ۱۹ فوریه دوباره تشکیل دهد و با دو رهبر احزاب رقیب توافق ها و اختلافات را روشن سازد و به احتمال زیاد خود را برای یک انتخابات زودهنگام آماده کند، انتخاباتی که نظرسنجی ها تا این لحظه نشان می دهند هیچ کس در آن دست بالا را نخواهد داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar