اقتصاد کبک- قسمت هفتم: ادامه بحث صنعت علوم زیستی
09 نوامبر 2011 - 21:03
بازدید 248
7

افروز ایزدپناه در مطلب گذشته درباره بخش‌های مختلف مربوط به علوم زیستی در استان کبک صحبت کردیم. در این نوشتار به ادامه دلایل پیشرفت صنعت علوم زیستی‌ در استان کبک و پس از آن در شهر مونترال می‌پردازیم. وجود یک سیستم آموزش و پرورش کارآمد چهار دانشگاه از نه دانشگاه کبک، به رشته‌های مربوط به […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

در مطلب گذشته درباره بخش‌های مختلف مربوط به علوم زیستی در استان کبک صحبت کردیم. در این نوشتار به ادامه دلایل پیشرفت صنعت علوم زیستی‌ در استان کبک و پس از آن در شهر مونترال می‌پردازیم.

وجود یک سیستم آموزش و پرورش کارآمد

چهار دانشگاه از نه دانشگاه کبک، به رشته‌های مربوط به صنعت زیست دارویی اختصاص داده شده است. دانشگاه‌هایی چون مک‌گیل، لاوال، مونترال و شربروک. همچنین کالج‌های متعددی در ارائه رشته‌های فنی‌ در زمینه محصولات دارویی، تولید و آزمایشگاه‌های علمی‌ با بیش از ۱۲۰۰ تکنسین فارغ التحصیل در هر سال، می‌‌پردازد.

استراتژی تحقیقات و نوآوری کبک

استراتژی پژوهش و نوآوری در کبک، به عنوان پایه و اساس رقابت استانی و ترغیب کننده توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد شغل محسوب می‌‌شود. این استراتژی برای شرکتهائی که خلاقیت داشته باشند شامل طیف وسیعی از اقدامات است که موجب تشویق شبکه‌های ارتباطی‌ و سهولت دسترسی‌ به منابع مختلف می‌‌شود. به عنوان بخشی از این راهبرد، دولت کبک قصد دارد به میزان ۱/۲ (یک ممیز دو) میلیارد دلار در طی یکدوره سه‌ ساله، جهت تشویق و پیاده‌سازی زیر ساخت، سرمایه‌گذاری کند.

سیاست مبارزه با مواد مخدر

سیاست دارو و مواد مخدر در بهار سال ۲۰۰۷ توسط دولت کبک، که در نوع خود برای اولین بار در آمریکای شمالی اجرا شد، به تصویب رساند. این استراتژی یکپارچه برای حصول اطمینان دسترسی‌ بهتر مردم محروم از لحاظ اقتصادی، به داروهای تجویزی و تشویق استفاده منطقی‌ از دارو انجام شد. این سیاست باعث شده که صنایع داروسازی، سهم قابل توجهی‌ در تشویق و توسعه اقتصاد کشور کانادا داشته باشد.

علوم زیستی‌ در مونترال

طیف گسترده‌ای از پژوهش بین‌المللی شناخته شده دارویی و نهادهای توسعه و شرکتهای فناوری پزشکی، منطقه مونترال را بدلیل نیروی کار ماهر، مزایای مالیاتی و محیط زیست خلاق، انتخاب کرده‌اند. بنابرین، مونترال یکی‌ از معدود مکان‌های شناخته شده در جهان است که توانایی حمایت از کلیه مراحل توسعه محصول، از تحقیقات تا بازاریابی را دارد.

علوم زیستی‌ در مونترال، با بیش از ۴۱۰۰۰ نفر کارگر در میان ۶۲۰ شرکت خصوصی و ۱۵۰ دانشگاه و سازمان‌های تحقیقات دولتی بعنوان یک صنعت مهم در سطح جهان شناخته می‌‌شود. این صنعت به علت مزایایی که در بالا ذکر شد، یکی‌ از پیشروان جهانی‌ در داروسازی، بیوتکنولوژی، تحقیقات و فن‌آوریهای پزشکی‌ می‌باشد. همچنین موسسات تحقیقاتی‌ متعددی، تخصص‌هایی در زمینه مغز و اعصاب، آنکولوژی، قلب و عروق، غدد درون‌ریز، ایمولوژی، ژنتیک و دیابت بدست اورده‌اند. احداث سه  بیمارستان دانشگاهی در مونترال، یک محیط پویا جهت ایجاد تسهیل ارتباط بین بخش پژوهش دولتی و بخش تجارت را فراهم آورده است. در نهایت، منطقه مونترال را می‌توان به عنوان یکی‌ از هفت سازمان بین‌المللی در بخش علوم زیستی‌ محسوب کرد که در نتیجه طیف گسترده‌ای از کسب و کار و فرصتهای عالی‌ برای مشارکت در جزیره‌ مونترال بوجود می‌‌آورد.

مزایای منطقه مونترال برای علوم زیستی‌

مؤسسات آموزشی

-وجود پنج مؤسسه دانشگاهی در ارائه رشته هایی در زمینه علوم زیستی‌: دانشگاه مونترال (۱۶ رشته)، دانشگاه مک‌گیل(۱۰ رشته)، دانشگاه DU کبک در مونترال (۳ رشته)، دانشگاه کنکوردیا (۳ رشته) و مؤسسه آرمندفرپ (۴ رشته).

– حدود ۱۱۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مربوط به علوم زیستی‌ (۲۰۰۷).

– بیش از ۲۵۰۰ فارغ التحصیل دانشگاهی در این زمینه (۲۰۰۷).

تحقیق و توسعه (R&D)

مونترال رتبه اول را در کانادا در زمینه مرکز تحقیقاتی‌ و سرمایه‌گذاری در تحقیقات دانشگاهی داراست. منطقه مونترال دارای یک مجتمع تحقیقی‌ در علوم‌زیستی‌ می‌باشد. شهر بیوتکنولوژی و سلامت انسان در لاوال (حومه مونترال) را می‌توان به عنوان مثل ذکر کرد. همچنین چندین مؤسسه و مراکز تخصصی نیز در منطقه مونترال بزرگ واقع شده‌اند. برای نمونه:

– مرکز نوآوری ژنوم و دانشگاه مک‌گیل،

-مرکز تحقیقات سرطان،

– مؤسسه ملی‌ تحقیقات بیو تکنولوژی (BRI) شورای تحقیقات ملی‌ کانادا (NRC

-مؤسسه تحقیقات بالینی مونترال (IRCM

-مؤسسه و بیمارستان اعصاب (دانشگاه مک‌گیل)،

-موسسه قلب و عروق مونترال،

– مؤسسه ایمو نو لوژی و انکولوژی (IRIC).

مشو‌ق‌ها

دولت کانادا و کبک مزایای مالیاتی زیادی به شرکتها در بخش علوم زیست محیطی‌ ارائه می‌دهد، که شامل ۲۰ درصد اعتبار مالیاتی به تحقیق و توسعه از طرف دولت فدرال و ۱۷.۵(هفده ممیز پنج) درصد از جانب دولت کبک می‌‌باشد. علاوه بر این اعتبارات مالیاتی در بخش تحقیق و توسعه، مشوق‌های مالی و مالیاتی دیگری به شرکتها اعطا می‌‌گردد.

هزینه‌ها

مونترال بزرگ در میان کشورهای آمریکای شمالی، پایین‌ترین هزینه عملیاتی را در بخش علوم زیستی‌ دارد. بر اساس بررسی گزینه‌های رقابتی، در سال ۲۰۰۸، مونترال رتبه اول را در میان ۲۰ شهر بزرگ آمریکای شمالی در زمینه تحقیق و توسعه بیومدیکال و مدیریت تست بالینی، با توجه به هزینه نیروی کار، هزینه‌های صنعتی و فضای اداری و همچنین هزینه انرژی، را دارا بوده است.

وجود سازمان‌های بین‌المللی

مونترال از فواید حضور هفت سازمان بین‌المللی در بخش علوم زیستی‌ برخوردار است.

– فدراسیون جهانی‌ هموفیلی (WFH

– سازمان بشر(HUPO) پروژه‌های عمومی‌ برای جمعیت ژنومیک ،

– دبیرخانه بین‌المللی برای پرستاران فرانسوی‌زبان (SIDIIEF)،

-انجمن بین‌المللی ارولوژی (ISU

– جامعه پیوند (TTS).

دسترسی‌ به بازارهای آمریکای شمالی

توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، باعث دسترسی‌ مستقیم به بازارهای ایالت متحده، مکزیک و کانادا با بیش از ۴۲۵ میلیون مصرف کننده، که ۲۰۰ میلیون نفر از آنها در محدوده ۱۰۰۰ کیلومتری مونترال واقع شده‌اند، شده است.

در پایان این مبحث می‌توان به این نکته اشاره کرد که کلید موفقیت این صنعت، وجود مراکز بهداشتی برتر کانادا در این استان بوده است که به شکل منحصر بفردی در قالب همکاری میان دانشگاه، صنعت، دولت و سازمان‌های غیر انتفاعی، در جهت ترکیب تحقیقات کانادا و ایجاد کارآفرینی نمود یافته است. این شبکه‌ها دسترسی‌ آسان به مهارت‌ها، پزشکان و بیماران را فراهم ‌‌ساخته است.

در نوشتار بعد، به معرفی‌ بخش انرژی در استان کبک می‌‌پردازیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar