اقتصاد کبک- قسمت هشتم: صنعت انرژی
08 دسامبر 2011 - 15:30
بازدید 284
7

افروز ایزدپناه در این نوشتار به معرفی‌ صنعت انرژی در استان کبک می‌پردازیم. همانطور که می‌دانیم منابع انرژی به دو دسته تقسیم می‌شوند: منابع تجدیدپذیر و منابع تجدیدناپذیر. در نوشتار‌های پیشین به برخی‌ از منابع تجدیدناپذیر اشاراتی کردیم. اکنون به منابع تجدیدپذیر انرژی بویژه انرژی تولید شده از منابع آبی یا هیدروالکتریک به عنوان صنعت […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

در این نوشتار به معرفی‌ صنعت انرژی در استان کبک می‌پردازیم. همانطور که می‌دانیم منابع انرژی به دو دسته تقسیم می‌شوند: منابع تجدیدپذیر و منابع تجدیدناپذیر. در نوشتار‌های پیشین به برخی‌ از منابع تجدیدناپذیر اشاراتی کردیم. اکنون به منابع تجدیدپذیر انرژی بویژه انرژی تولید شده از منابع آبی یا هیدروالکتریک به عنوان صنعت پیشتاز و پر درآمد در استان کبک می‌پردازیم که سازمان هیدروکبک یکی‌ از سازمان‌های صاحب‌نام در این زمینه شناخته می‌شود. پس از آن به برخی‌ دیگر از منابع تولید انرژی پرداخته خواهد شد.

استان کبک دارای منابع تجدیدپذیر قبل توجهی‌ است که می‌تواند برای تولید انرژی استفاده شوند. این منابع عبارتند از: آب در حال حرکت، توده‌‌های زیستی‌، باد، خورشید، زمین گرمائی و انرژی اقیانوس. در این میان آب در حال حرکت مهم‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر محسوب می‌‌شود.

انرژی تجدیدپذیر یاRenewable  به انرژی بدست آمده از منابع طبیعی می‌‌گویند، که می‌تواند به طور طبیعی و در طی‌ عمر بشر بازسازی و تجدید شود. طیف وسیعی از انرژی، فناوری‌ها و تجهیزات در طول زمان با استفاده از این منابع توسعه یافته‌اند. در نتیجه، انرژی قابل استفاده می‌تواند بصورت برق، گرمای صنعتی، انرژی حرارتی برای تهویه فضا و آب و سوخت برای حمل ‌و نقل بکار رود.

نیروی برق آبی مهمترین شکل از انرژی تجدیدپذیر در کانادا و بویژه در کبک می‌‌باشد. منابعی از قبیل باد و انرژی خورشیدی سهم کوچکتر اما در حل توسعه‌ای در این میان دارند.

کبک انرژی را، به عنوان عنصر اصلی‌ توسعه انتخاب کرده است. این استان یکی‌ از معدود مناطقی در جهان محسوب می‌شود که به عرضه فراوان انرژی «پاک» و رهبری خود را در زمینه تولید برق از این طریق، و برسمیت شناختن آن در سطح بین‌المللی دست یافته است. ۹۷ درصد از کل تولید برق استان از تولید برق سبز و یا پاک می‌‌باشد.  در حال حاضر، کبک به عنوان یک مرجع در سراسر جهان در زمینه توسعه برق آبی شناخته می‌‌شود. همچنین موقعیت خود را به عنوان پیشرو در بخش انرژی بادی در آمریکای شمالی حفظ کرده است. این انتخاب مسئولانه در جهت حفاظت محیط زیست از افتخارات این استان در زمینه تولید برق محسوب می‌شود. انرژی برق آبی بزرگترین منبع انرژی در کبک می‌‌باشد که ۹۷ درصد از برق استان را در سال ۲۰۱۰ تولید کرده است. سایر منابع برق عبارتند از: قدرت هسته‌ای، باد و انرژی گرمائی.

در سال ۲۰۱۰، کبک ۲۳.۳ ساعت تراوات را به ارزش یک ممیز پنج میلیارد دلار  صادر کرده است. حدود ۸۱ درصد از صادرات برق به ایالت متحده آمریکا و بقیه به کانادا بوده است؛ دولت کبک در حدود یک ممیز نه میلیارد دلار از سود سهام هیدروکبک را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرده است.

کبک به دلیل تخصص و دانش فنی‌ در زمینه فناوری انرژی، به توسعه منابع فراوان و متنوع از انرژی موجود در سراسر این سرزمین پهناور کمک خواهد کرد.

آب به عنوان یک منبع انرژی

به دلیل وجود هزاران دریاچه و رودخانه، حدود ۱۸۰۰۰ کیلومتر مربع از سطح این استان را منابع آبی پوشانده است. علاوه بر این، کبک دارای ذخایر عظیمی‌ از آبهای زیرزمینی است. مجموع این آب‌ها در خدمت اهداف متنوعی چون: استفاده خانگی و صنعتی، تفریحی و گردشگری و تولید برق آبی در آمده‌اند.

مهار قدرت آب

در روزهای پیشین، رودخانه‌ها و آبشارها برای انواع فعالیت‌های صنعتی مانند تولید آرد گندم و یا خاک اره مورد استفاده قرار می‌گرفت. از اواخر قرن نوزده، کبکی‌ها نهر‌ها و آبشارها را برای تولید انرژی الکتریکی‌ مهار کرده‌اند. سدهایی برای ایجاد مخازن آبی و کانال‌های آبی بر روی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها ساخته شده‌اند. قدرت تولید شده از طریق آب که توسط توربین‌ها ایجاد شده تولید برق می‌‌کند بدون اینکه انرژی تولید شده گرما و گازهای مضر پدید آورده باشد.

چرخه طبیعی تبخیر/ بارش موجب می‌‌شود که آب یک منبع تجدید پذیر باشد.علاوه بر این، قدرت آب در حدود ۳۰ برابر کمتر از نیروگاه‌های گاز طبیعی آن هم به شیوه جدید و ۶۰ برابر کمتر از نیروگاه‌های ذغالی، گاز گلخانه‌ای از خود تولید می‌‌کند. بنابر این به عنوان یک منبع انرژی پاک محسوب می‌شود.

سدهای برق آبی در کبک

قسمت اعظم رشد فعالیت‌ها در بخش انرژی و رشد اقتصادی، مدیون توسعه منابع آب گسترده که در سراسر قلمرو این استان وجود دارد، بوده است. بر این اساس، استان کبک به یک جای دیدنی‌ و جذاب و همچنین پیشرو در تولید و استفاده از برق در سطح جهان شناخته می‌‌شود.

کبک بزرگترین تولیدکننده برق آبی در کانادا است. همچنین دارای یکی‌ از بزرگترین تاسیسات برق آبی در جهان می‌‌باشد. کبک دارای پتانسیل قوی در قالب سایت‌های برق آبی کوچکتر است که از نظر هزینه قابل رقابت با سایر مناطق بوده و موجبات کمک به توسعه اقتصادی را فراهم می‌‌آورند.

پروژه‌های مهار قدرت آب، بستر مناسبی را برای منافع مهم اقتصادی و ایجاد شغل در مناطق دورافتاده فراهم کرده است. این نوع از توسعه، زمینه‌های مشارکت را برای جوامع موجود در مناطق دورافتاده بوجود آورده و برای آنها فرصت‌های مناسبی در جهت توسعه اقتصادی توسط خود این جوامع فراهم آورده است. شرکت‌های کبک به عنوان مجری و اپراتور در ایستگاه‌های کوچک برق، با استخدام مشاوران و مهندسین، موجب بالا بردن سطح تجربه و تخصص شده و به این جوامع اجازه می‌دهند تا به گسترش فعالیت‌های خود هم در داخل و هم در خارج از کبک بپردازند.

در نوشتار بعد به ادامه این مبحث و معرفی‌ شرکت هیدروکبک به عنوان پیشرو در این صنعت خواهیم پرداخت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar