اعمال تغییرات اساسی در قوانین شهروندی کانادا توسط دولت هارپر
29 دسامبر 2013 - 17:31
بازدید 302
10

دولت فدرال آماده است تا اجرای طرح تازه‌ای را اعلام کند که خود آن را «نخستین اصلاحات جامع قانون شهروندی بعد از یک نسل» نام نهاده است.  گرچه این امر با هدف افزایش اهمیت و حفظ ارزش شهروندی کانادا انجام خواهد گرفت، اما همه به شدت منتظرند تا ببینند در لایحه‌ای که در سال ۲۰۱۴ […]

ارسال توسط :
پ
پ

دولت فدرال آماده است تا اجرای طرح تازه‌ای را اعلام کند که خود آن را «نخستین اصلاحات جامع قانون شهروندی بعد از یک نسل» نام نهاده است. 

گرچه این امر با هدف افزایش اهمیت و حفظ ارزش شهروندی کانادا انجام خواهد گرفت، اما همه به شدت منتظرند تا ببینند در لایحه‌ای که در سال ۲۰۱۴ به مجلس ارائه می‌شود چه چیزهایی وجود خواهد داشت.

این تغییرات که می‌توان آنها را آخرین موارد اعمال شده از سوی دولت در وزارت شهروندی و مهاجرت (CIC) دانست، توسط وزیر جدید این وزارت‌خانه، آقای کریس الکساندر به اجرا درخواهد آمد. وی به همراه دیگر دست اندرکاران این امر با Postmedia News در این زمینه گفت‌وگویی کرده است که چکیده‌ای از اهم مباحث مطرح شده که در اینجا می‌خوانید. 

  • چه مدت زمانی لازم خواهد بود تا شما بتوانید برای دریافت حق شهروندی اقدام کنید؟

مقیمان دائم باید حداقل سه سال از چهار سال دوره اقامتشان را در کانادا بوده باشند تا بتوانند برای این امر اقدام کنند. اما به اعتقاد آقای الکساندر اکنون زمان افزایش این مدت است. وی می‌گوید: «برای فهمیدن مفهوم واقعی کانادایی بودن فقط یک راه وجود دارد که مشارکت در زندگی کانادایی است و آن هم فقط با زندگی در کانادا محقق می‌شود.»

البته وی در این زمینه عدد و رقم خاصی را اعلام نکرد اما کسانی چون ریچارد کرلند، وکیل و تحلیل‌گر امور مهاجرتی، معتقدند که افزایش این شرط زمانی به چهار سال از شش سال مناسب است. به اعتقاد وی بد نیست اگر از متقاضیان خواسته شود که حداقل دو برگه پرداخت مالیات سالانه خود را نیز به هنگام تقاضای شهروندی ارائه نمایند.

  • صرف به دنیا آمدن در کانادا موجب کانادایی شدن نخواهد شد.

آقای جیسن کنی، وزیر سابق مهاجرت و شهروندی معتقد بود که برخورداری از حق شهروندی یک کشور به دلیل به دنیا آمدن در آن دیگر قدیمی شده و با توجه به زیاد شدن تعداد نوزادان گذرنامه‌ای (کودکانی که برنامه‌ریزی می‌شود تا  برای گرفتن حق شهروندی در کانادا به دنیا بیایند- م)، قوانین در این زمینه باید تغییر کنند.

آقای الکساندر هم معتقد است که باید با این پدیده برخورد مناسبی صورت بگیرد و راهی برای مقابله با آن اندیشیده شود.   

اما آقای کرلند این موضوع را تا حدی پیچیده می‌داند و معتقد است که وارد شدن دولت در این حوزه می‌تواند تبعات حقوقی برایش داشته باشد.

  • از لایحه شهروندی ارائه شده توسط نماینده محافظه‌کار مجلس، آقای دویندر شوری، چه خبر؟

در لایحه اصلی وی پیشنهاد شده بود که روند اعطای حق شهروندی برای مقیمان دائمی که سه سال در نیروهای ارتش کانادا خدمت کرده‌اند تسریع شود و به آنها این اجازه داده شود که به جای سه سال در مدت دو سال دارای حق شهروندی شوند.

وقتی مشخص شد که یکی از بمب‌گذاران اتوبوسی در بلغارستان شهروندی دوملیتی از کانادا بوده، آقای کنی پیشنهاد داد تا از این پس شهروندان دوملیتی در صورت ارتکاب جرائم جنگی از حق شهروندی کانادا محروم شوند.  

حزب نیودموکرات یا NDP هم موافقت خود را با اساس این لایحه اعلام نموده است اما ایراداتی را به لحن و زبان آن وارد می‌داند.  

  • آیا از ماحصل کار خود راضی هستید؟

بر اساس گزارش عملکرد اداره مهاجرت در سال ۲۰۱۳- ۲۰۱۲، تعداد شهروندی‌های اعطا شده در این مدت بسیار کمتر از انتظار بوده است. در حالی‌که تخمین زده می‌شد که در این دوره زمانی ۲۱۴ هزار و ۹۴۴ نفر دارای حق شهروندی شوند، اما تعداد این افراد فقط به ۱۰۶ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. افزایش میزان بررسی‌های امنیتی برای مقابله با جعل و تقلب در خصوص شهروندی، آزمون شهروندی دشوارتر و نیز کمبود شدید قضات شهروندی را می‌توان از دلایل این امر برشمرد.

در پایان سال ۲۰۱۲ میزان انباشت پرونده‌های متقاضیان شهروندی به ۳۴۹ هزار و ۲۴۹ مورد رسید و متوسط زمان بررسی پرونده‌ها نیز بین ۲۵ ماه تا ۳۵ ماه شد. در بودجه قبلی به این انباشت به عنوان یک معضل توجه شده بود و مقرر شد تا ظرف دو سال و با صرف هزینه‌‌ای ۴۴ میلیون دلاری زمان بررسی پرونده‌ها کوتاه‌تر شود.

به اعتقاد آقای کرلند مشکل این‌جاست که قانون شهروندی تابع قانون هزینه‌های پرداختی کاربران User Fees Act نیست. به نظر وی از آنجا که متقاضیان شهروندی برای دریافت این خدمت وجهی را می‌پردازند باید این قانون‌ها تابع یکدیگر باشند و این حق آنان است که از مدت زمان دریافت این خدمت اطلاع داشته باشند. به نظر می‌رسد که در بودجه جدید بخواهند هزینه این درخواست را تا دو برابر هزینه ۲۰۰ دلاری فعلی افزایش دهند. 

  • آیا دولت طرحی برای حل مشکل «کانادایی گم‌شده» هم دارد؟

هزاران نفر که فکر می‌کردند کانادایی هستند،غالبا  به هنگام تقاضا برای دریافت پاسپورت متوجه شده‌اند که کانادایی نیستند!

در سال ۲۰۰۹ دولت مشکل تقریبا ۹۵ درصد از این افراد را که به «کانادایی گم‌شده» معروف شده بودند حل کرد. اما متاسفانه نتوانست برای فرزندانی که پیش از سال ۱۹۴۷ طی دوران جنگ از زنانی غیرکانادایی و پدران کانادایی و غالبا ارتشی متولد شده بودند کاری انجام دهد زیرا در آن تاریخ کانادا قانون شهروندی مدون مختص به خود نداشت.  

  • آیا دولت برای حل مشکل کانادایی‌های نسل دومی که در خارج از کانادا به دنیا آمده‌اند فکری کرده است؟

در سال ۲۰۰۹ دولت شکل تازه‌ای از «کانادایی گم‌شده» را تعریف کرد: نسل دومی‌هایی که در خارج از کانادا زندگی کرده باشند و می‌توانسته‌اند تا قبل از بیست و هشتمین سالگرد تولد خود به تابعیت کانادا درآیند.   

این امر پس از آن اتفاق افتاد که در سال ۲۰۰۸ در جنگ بین اسرائیل و لبنان برخی از این شهروندان دوتابعیتی متهم شدند به این‌که برای خارج شدن از منطقه بحران‌زده از دولت کانادا سوءاستفاده کرده‌اند و قصدشان فقط این بوده تا با آرام گرفتن اوضاع دوباره به آنجا بازگردند. به زعم‌ برخی قانون جدید می‌توانست مانع از تکرار موارد این‌چنینی در آینده شود.

اما این موضوع برای کسانی مثل سارا کری و شوهرش مایکل دردسرساز شد. این زوج ارتشی در آلمان به دنیا آمده بودند و حالا قصد داشتند تا برای کودکی که از هائیتی به فرزندی پذیرفته بودند تابعیت کانادایی درخواست کنند اما قانون جدید مانع آن بود.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar