ارتباط بیش از ۳۰۰ نفر با یک پرونده تقلب در زمینه دریافت شهروندی کانادا
05 فوریه 2010 - 17:24
بازدید 376
9

 کانادا درگیر یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های تقلب و کلاه‌برداری تاریخ این کشور   دقیقا مشخص نیست که چه طور و به چه دلیل این موج به پا خاست؛ شاید به دلایل سیاسی باشد، یا موضوعات امنیتی که این روزها به دلیل نزدیکی به ایام افتتاح المپیک زمستانی در ونکوور اهمیت بیشتری یافته است. دلیل آن […]

ارسال توسط :
پ
پ

 کانادا درگیر یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های تقلب و کلاه‌برداری تاریخ این کشور

 

دقیقا مشخص نیست که چه طور و به چه دلیل این موج به پا خاست؛ شاید به دلایل سیاسی باشد، یا موضوعات امنیتی که این روزها به دلیل نزدیکی به ایام افتتاح المپیک زمستانی در ونکوور اهمیت بیشتری یافته است. دلیل آن هرچه باشد، فعالین این عرصه برخلاف عامه مردم و رسانه‌ها از شنیدن این اخبار چندان متعجب نشدند چرا که شاهد بوده‌اند غده‌های سرطانی غیرمسئول و فاقد صلاحیت‌های علمی و قانونی با جعل عنوان «مشاور مهاجرت» چگونه با سرمایه، عمر و آرزوهای متقاضیان مهاجرت قمار می‌کنند. کنپارس با پیگیری این ماجرا شما را در جریان جزییات بیشتری از داستان قرار خواهد داد.

پرونده بیش از ۳۰۰ نفر، که همگی ادعا می‌کنند در یک آدرس واقع در شهر می‌سی‌ساگای استان تورنتو زندگی می‌کنند، توسط پلیس RCMP مورد بازرسی قرار گرفته تا احتمال تقلب‌ آنها در ادعای شهروندی‌اشان، که پلیس نسبت به آن ظنین شده، مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

 این نشانی که در یک مجتمع ساختمانی واقع شده به یک مرکز به نام «Palestine House» تعلق دارد که در آن کلاس‌های زبان برگزار می‌شود و به مهاجران تازه‌ وارد خدمات مورد نیاز ارائه می‌گردد و در عین حال به عنوان مرکز وکالتی برای پرونده‌های حقوقی فلسطینیان و اعراب به کار و فعالیت مشغول است.

به تازگی روزنامه گلوب‌اندمیل متوجه شده که قضات مرتبط با موضوع شهروندی از اواخر سال گذشته متوجه این امر یعنی تشابه نشانی افراد شده‌اند و به دنیال یافتن متقاضیان بیشتری هستند که با این نشانی برای امر شهروندی خود اقدام خواهند کرد. البته هنوز پلیس RCMP خبر بازرسی مذکور را به طور رسمی رد یا تایید نکرده است.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی و تنوع فرهنگی کانادا، نیز در مصاحبه اخیر خود بدون اشاره به پرونده مذکور، اعلام کرد که اخیرا طی دیداری که با مسئولان اجرایی امور مهاجرت داشته از پرونده‌ای در زمینه تقلب در تقاضای شهروندی مطلع شده است. او اضافه نمود که اخیرا با توجه و دقت بیشتری با این موضوع و موارد مشابه برخورد خواهد شد. او می‌گوید: «پلیس در چندین مورد بازرسی‌های خود را درباره پرونده افرادی که بیشتر در خارج از کانادا زندگی کرده‌اند و با استخدام مشاورانی سعی داشته‌اند تا مدارک کافی برای اثبات حضور سه ساله خود در کانادا – که از شرایط احراز عنوان شهروندی است – فراهم کنند آغاز کرده است. این گونه تقلب‌ها بر ارزش‌ واقعی پروسه شهروندی کانادا تاثیر منفی می‌گذارد.»

او اضافه کرد که در حال حاضر کار کردن در برخی کشورهای خارجی و دریافت حقوق بالا با توجه به داشتن پاسپورت کانادایی، یکی دیگر از دلایلی است که افراد را به ارتکاب به تقلب شهروندی تشویق می‌کند. برای مثال در جایی مثل دوبی یک کارمند یا کارگر با پاسپورت کانادایی در مقایسه با کارمندان یا کارگران دیگر ملیت‌های فقیرتر، حقوق پایه‌ای بسیار بالاتر دریافت می‌کند. او می‌گوید: «تصور بر این است که بازار کار کشورهای غربی بسیار گران است و بنابر این اگر افراد بتوانند یک پاسپورت غربی داشته باشند می‌توانند حقوق بیشتری هم دریافت کنند.» او می گوید که حتی دیده شده که در برخی آگهی‌های تبلیغاتی که در کشورهای دیگر به دست افراد رسیده، از امکان برخورداری از حق شهروندی کانادا بدون نیاز به حضور فیزیکی در این کشور نیز سخن به میان آمده است.

آقای کنی افزود که این احتمال وجود دارد که چنانچه وجود اظهارات غلط در تقاضای حق شهروندی‌ افراد به اثبات برسد، آنان مجبور به ترک کانادا شوند یا جریمه نقدی شامل حالشان شود و در هر دو حالت از حق تقاضای مجدد و برخورداری از امکان شهروندی کانادا برای همیشه محروم خواهند شد. کشور کانادا در حال حاضر یکی از بالاترین آمار قبول تابعیت افراد مهاجر در جهان را به خود اختصاص داده و تقریبا ۸۵ درصد مهاجران این کشور به تابعیت آن درمی‌آیند. تعداد این افراد در سال ۲۰۰۸، ۱۷۶هزار نفر بوده است.

 

و حال برگردیم به مورد اصلی یعنی ساختمان Palestine House. واقعیت این است که هیچ کس در این ساختمان زندگی نمی‌کند. ساختمان این مرکز، که یک مدرسه کوچک محسوب می‌شود، یک ساختمان دو طبقه است که اتاق‌های طبقه پایین آن به عنوان کلاس استفاده می‌شوند و اتاق‌های طبقه دوم آن هم به عنوان دفتر کار به چند بیزینس کوچک اجاره داده شده‌اند. اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در ماه ایپریل سال گذشته برای برگزاری کلاس‌های زبان در این مرکز طی یک قرارداد چندین ساله، مبلغ ۲.۴ میلیون دلار به آن پرداخت کرده است.

یکی از مدیران این ساختمان، البته به شرط عنوان نشدن نامش، اعلام کرده است که احتمالا بازرسی‌های اخیر انجام گرفته در مورد این مرکز به یکی از دفاتر کار اجاره داده شده در طبقه دوم مربوط می‌شود. او تاکید می‌کند که اجاره‌کنندگان دفاتر فوق نهادها یا افراد خصوصی هستند و در هیچ موردی – به غیر از یک سقف مشترک – ارتباطی باPalestine House ندارند. این مدیر ساختمان می‌گوید او نامه‌های دولتی زیادی را در پاکت‌های قهوه‌ای رنگ مخصوصشان می‌بیند که به نام افرادی به این آدرس ارسال شده‌اند که در آنجا کار یا زندگی نمی‌کنند. او گفت که این پاکت‌ها بعضا شامل چک‌های کمک‌های ملی کودکان National Child Benefit نیز می‌شده‌اند در حالی که دریافت‌کنندگان این مبالغ اصلا در کانادا زندگی نمی‌کنند. بعد از مدت کوتاهی که از ملاقات این فرد با پلیس RCMP در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی گذشت، او نیز متوجه این موارد خلاف شد.

او می‌گوید فردی که هدف بررسی‌های پلیس است مدتی است که در این مرکز دفتر ندارد و در حدود بیش از دو سال هم هست که اصلا دیده نشده است. معلوم نیست که چه تعداد از این ۳۰۰ نفری که تقاضای شهروندی خود را با نشانی Palestine House ارائه‌کرده‌اند، موفق به دریافت عنوان شهروندی شده‌اند یا این‌که هنوز چه تعداد از این تقاضاها در دست کار هستند. این احتمال هم هست که برخی از این متقاضیان واقعا در کانادا زندگی کنند و فقط برای تقاضای شهروندی معتبر خود از نشانی این مرکز استفاده کرده باشند.

برای دریافت حق شهروندی کانادا، متقاضی باید درباره کشور کانادا اطلاعات کافی داشته باشد، از نظر تکلم به یکی از زبان‌های فرانسه یا انگلیسی در وضعیت مناسبی باشد و بتواند اثبات کند که سه سال از چهارسال پیش از تقاضای خود را در کانادا زندگی کرده است. مزایای داشتن حق شهروندی کانادایی برای متقاضیان این امر کاملا در خور توجه است که برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی و شهریه‌های دانشگاه فقط بخش کوچکی از آنهاست.

برای مشاهده اصل اخبار اینجا و این مقاله را ببینید. لازم به ذکر است که حجم اخبار مرتبط با این موضوع بسیار زیاد است و در پست‌های مرتبط بعدی به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar