احتمال اعمال محدودیت بیشتر در صدور ویزاهای دانشجویی
22 آگوست 2012 - 14:25
بازدید 240
7

دولت مرکزی کانادا در تلاشی تازه برای مقابله با آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در کار خود صداقت لازم را ندارند، در نظر دارد تا از این پس تنها به دانشجویانی که در مدارس معتبر شناخته شده از نظر دولت ثبت‌نام می‌کنند، ویزای دانشجویی و پس از آن اجازه کار اعطا کند. خانم نانسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

دولت مرکزی کانادا در تلاشی تازه برای مقابله با آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در کار خود صداقت لازم را ندارند، در نظر دارد تا از این پس تنها به دانشجویانی که در مدارس معتبر شناخته شده از نظر دولت ثبت‌نام می‌کنند، ویزای دانشجویی و پس از آن اجازه کار اعطا کند.

خانم نانسی کرون، سخنگوی اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، در همین رابطه اعلام کرد: «تغییراتی که قرار است در قوانین اعمال شود به این منظور است که ما اطمینان یابیم کسانی که ویزای دانشجویی دریافت کرده‌اند دانشجویان واقعی هستند. در واقع آنان بعد از ورود به خاک کانادا با ثبت نام در مراکز آموزشی معتبر و تحصیل فعال در یک رشته آموزشی، واقعی بودن هدف خود را از تحصیل به اثبات می‌رسانند. از این پس دیگر آن دسته از موسسات آموزشی که از نظر دولت‌های استانی و قلمرویی معتبر شناخته نشده باشند نمی‌توانند پذیرای دانشجویان بین‌المللی باشند.»

گرچه این تغییرات هنوز قطعی نشده و در مرحله مشاوره است اما بر اساس طرح پیشنهادی منتشر شده در روزنامه Gazette، بر این نکته نیز تاکید شده است که مجوزهای کار- چه برای کار خارج از دانشگاه دانشجویان بین‌المللی و چه برای برنامه‌های Co-op و کارآموزی آنها- تنها به کسانی از این گروه داده خواهد شد که در مدارس معتبر به تحصیل مشغول باشند.

خانم کرون می گوید: «دانشجویانی که بدون رعایت شرط صداقت از ویزای دانشجویی برخوردار شده‌اند، از این ویزا به عنوان ابزاری برای راهیابی به بازار کار کانادا استفاده می‌کنند. برای حفظ اعتبار و شهرت کانادا در این زمینه، لازم است که برای رعایت دقیق‌تر جزئیات این برنامه که در برخی موارد مورد سوءاستفاده مدارس و موسسات آموزشی متقلب قرار می‌گیرد، اهتمام و توجه بیشتری صرف شود.»

اخیرا در گزارشی که توسط نیروی کار ملی منتشر شده بود، از دولت مرکزی خواسته شده بود تا برای بالا بردن سطح نوآوری و تبادل اطلاعات در کشور، تعداد دانشجویان بین‌المللی را  تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر افزایش دهد. درست بعد از اعلام این گزارش بود که خبر اعمال تغییرات تازه در زمینه ویزای دانشجویی و مجوز کار نیز از سوی دولت منتشر شد. 

تعداد دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در کانادا – از محصلان در دوره‌های کوتاه‌مدت زبان انگلیسی گرفته تا تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر- در پنج سال گذشته ۳۶ درصد نسبت به قبل افزایش داشته و از ۱۷۶ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ به رقمی نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر در حال حاضر بالغ شده است. بیش از یک‌سوم این عده نیز در استان انتاریو مشغول به تحصیل هستند. 

بر اساس بررسی انجام شده توسط اداره آموزش بین‌المللی کانادا، در سال ۲۰۱۰ حضور دانشجویان بین‌المللی در کانادا رقمی معادل ۸ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده‌ است.

دولت مرکزی برای ایجاد اصلاحات اساسی در برنامه ویزای دانشجویی کانادا، برنامه ویزای دانشجویی در کشور استرالیا را مد نظر قرار داده است. در استرالیا هم بعد از این که دولت متوجه شد موسسات آموزشی غیرمعتبر به سرعت به دانشجویان پذیرش می‌دهند، برای آنها مجوز کار فراهم می‌کنند و به تبع آن مجوز اقامت آنها را در کشور به دست می‌آورند، به اصلاح قوانین موجود پرداخت.

برنامه دانشجویان بین‌المللی خیلی زود به مسیری تبدیل شد که با کمک آن کسانی که شرایط لازم را برای مهاجرت به کانادا نداشتند می‌توانستند برای حضور در خاک کانادا اقدام کنند. از سوی برخی از موسسات آموزشی نیز گزارش شد که دانشجویان بین‌المللی آنها به محض ورود به خاک کانادا، ناپدید شده‌اند.

در سال ۲۰۰۸، دولت مرکزی کانادا اجرای برنامه Canada Experience Class را آغاز نمود که بر اساس آن به دانشجویان یا مسافران به کانادا این اجازه داده می‌شود تا بتوانند از حق اقامت دائم در این کشور برخوردار شوند. از آن زمان به بعد، برنامه اعطای مجوز کار به دانشجویان بین‌المللی نیز با تغییراتی همراه شد. 

این تغییرات با استقبال  شدید Canadian Consortium for International Education Marketing، که کنسرسیومی متشکل از پنج انجمن تحصیلی بین‌المللی است، مواجه شد. 

آقای پاول برنان، عضو انجمن کالج‌های کانادایی که انجمن وی یکی از اعضای فعال کنسرسیوم مورد اشاره است، معتقد است که مدارس معتبر کانادایی می‌توانند مانع از فعالیت‌های کالج‌ها و موسسات آموزشی متقلب باشند.

وی می‌گوید که بعضی از اعضای گروه وی، که متشکل از ۱۳۰ موسسه آموزشی است، دانشجویان خارجی‌ای داشته‌اند که به محض ورود به خاک کانادا از ادامه تحصیل انصراف داده، خود را به موسسه دیگری منتقل کرده و یا حتی ناپدید شده‌اند. وجود یک سیستم نظارتی قوی‌تر می‌تواند با دقت بیشتری دانشجویان بین‌المللی را زیر نظر داشته و حرکت‌های آنها را دنبال نماید.

به گفته مسئولان بر اساس برنامه جدید، ویزای دانشجویی دیگر به کسانی که در یک رشته با طول زمانی کوتاه‌تر از شش ماه ثبت نام کرده باشند تعلق نمی‌گیرد. در عوض این افراد می‌توانند با ویزای توریستی شش ماهه به کانادا وارد شوند و از داخل کانادا برای دریافت ویزای تحصیل اقدام نمایند.      

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar