آیا کارفرما شما را بر اساس محل تحصیلتان استخدام می‌کند؟
28 اکتبر 2012 - 21:05
بازدید 365
10

وقتی می‌خواهید برای شرکت در یک رشته تحصیلی در دانشگاهی اقدام کنید، باید قبل از ارائه درخواست خود به موارد مثبت و منفی زیادی توجه داشته باشید. حالا یک نکته دیگر را هم به شما یادآوری می‌کنیم که باید آن راهم در نظر بگیرید: این‌که آیا کارفرمایان فارغ‌التحصیلان دانشگاه شما را استخدام می‌کنند یا خیر. […]

ارسال توسط :
پ
پ

وقتی می‌خواهید برای شرکت در یک رشته تحصیلی در دانشگاهی اقدام کنید، باید قبل از ارائه درخواست خود به موارد مثبت و منفی زیادی توجه داشته باشید. حالا یک نکته دیگر را هم به شما یادآوری می‌کنیم که باید آن راهم در نظر بگیرید: این‌که آیا کارفرمایان فارغ‌التحصیلان دانشگاه شما را استخدام می‌کنند یا خیر.

آیا برخی از مراکز تحصیلی برای کارفرمایان جذاب‌تر از بقیه هستند؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است و بسته به سازمان‌های مختلف و حتی کارفرمایان منفرد و یا مدیران بخش استخدام متفاوت است.

برای مثال بعضی‌ها ممکن است محل تحصیل خود را به بقیه ترجیح دهند. عوامل دیگری هم می‌توانند در این میان نقش داشته باشند از جمله رشته تحصیلی‌ای که شما در آن ثبت نام کرده‌اید، رتبه‌ای که توسط موسسات مختلف به محل تحصیل شما داده شده است، جایی که مدیر یک کمپانی در آن تحصیل کرده و یا میزان مشارکت و حضور موسسه محل تحصیلتان در جامعه محلی.

کارفرمایان چطور در مورد استخدام نیرو از یک مدرسه خاص تصمیم می‌گیرند؟ 

هر سال در فصل پاییز مسئولان استخدام نیرو از دانشکده‌ها در سرتاسر کشور به راه می‌افتند تا در نمایشگاه‌های شغلی و جلسات اطلاع‌رسانی در مجتمع‌های دانشگاهی مختلف شرکت کنند و با دانشجویان فارغ‌التحصیل آن مراکز مصاحبه مقدماتی انجام دهند. آنها تلاش می‌کنند تا قبل از رقیبان خود بتوانند فارغ‌التحصیلان نخبه و استعدادهای برجسته را شکار کنند.

با توجه به این که برای این کار تنها چند هفته فرصت هست، دو چیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند: زمان و پول. خانم نانسی مالدی از TD Business Banking که از ۳۵ دانشگاه در کانادا نیرو استخدام می‌کند، می‌گوید: «همه نمی‌توانند به کل دانشگاه‌ها در سراسر کانادا سر بزنند. ما باید برای دیدارهای دانشگاهی در فصل پاییز علاوه بر زمان، بودجه محدودمان راهم در نظر بگیریم و آن را به درستی صرف کنیم.»

خانم استفنی هنز، یک مشاور مستقل استخدام که در صنایع انرژی، گاز و نفت فعالیت دارد، می‌گوید که کارفرمایانی که در نقاط مختلف کشور دفاتری دارند، با در نظر گرفتن این نکات توجه خود را روی آن دسته از مراکز تحصیلی متمرکز می‌کنند که برایشان در قبال هزینه‌هایی که صرف می‌کنند بیشترین بازدهی را داشته باشد. وی می‌افزاید: «گاهی آنها فقط به سراغ مراکزی می‌روند که رشته‌های تدریس شده در آنها چندین نیاز آنان را به‌طور همزمان پوشش دهد.» مثل دانشگاهی که ترکیبی از دروس بیزینس، مهندسی و دیگر رشته‌های پرطرفدار را ارائه می‌کند. «گاهی یک مکان تحصیلی برای یک کارفرما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند نه به این دلیل که بهتر از دیگران است یا شهرت بیشتری دارد بلکه به این دلیل که از نظر اقتصادی برای وی سود بیشتری دارد.»

بزرگ‌تر همیشه بهتر نیست

یکی از دلایلی که دانشگاه‌های بزرگ کانادایی مثل دانشگاه تورنتو، دانشگاه یورک و دانشگاه بریتیش کلمبیا از نظر ارتباط با کارفرمایان شرایط بسیار خوبی دارند این است که آنها خیلی راحت می‌توانند تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های مختلف به بازار کار عرضه کنند.  

اما قبل از این که با عجله و اضطراب تمام بخواهید تقاضای خود را برای تحصیل به این دانشگاه‌های بزرگ ارسال کنید به یک نکته توجه داشته باشید: دانشجوی بیشتر یعنی رقابت بیشتر. وقتی بین صدها دانشجوی دیگر با تحصیلات و تجربه مشابه خود ایستاده باشید خیلی سخت‌تر می‌توانید خود و قابلیت‌هایتان را به کارفرمای جویای نیرو نشان دهید.   

خانم هنز می‌گوید: «کارفرما استخدام بهترین‌ها را می‌خواهد. موضوع فقط به اسم محل تحصیل شما ختم نمی‌شود. انتخاب شما بستگی به این دارد که چه رزومه‌ای داشته باشید، در مصاحبه چطور ظاهر شوید و چقدر خوب خود را آماده کرده باشید.» 

آنچه بیش از همه برای خانم مالدی در انتخاب نیرو از میان دانشجوها اهمیت دارد نمره‌های بالا، حضور موثر و قوی در کامیونیتی و داشتن یک رزومه خوب است. او می‌گوید: «اسم محل تحصیل خیلی هم مهم نیست. مهم این است که شما در زمان تحصیل چه چیزی کسب کرده‌ باشید.»

محل، محل، محل

بعضی از مراکز تحصیلی به دلیل نزدیکی‌اشان با صنایع محلی به شدت مورد توجه استخدام‌کنندگان هستند، پس نتیجه می‌گیریم که به هنگام انتخاب محل تحصیل توجه به موقعیت جغرافیایی آن هم از این نظر اهمیت دارد.

دانشگاه واترلو که از نظر رشته‌های مربوط به علوم کامپیوتر معروف است، دقیقا در مرکز «مثلث تکنولوژی» در انتاریوی جنوبی واقع شده است. در اطراف دانشگاه کلگری هم پر است از دفاتر مرکزی بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور در حوزه منابع طبیعی و فاصله آن با محل استخراج نفت و گاز در استان البرتا هم بسیار کوتاه است. دانشگاه‌های گوئلف و ساسکاچوان هم که هر دو در محاصره زمین‌های حاصلخیز کشاورزی هستند و هر دو از نظر کیفیت رشته کشاورزی‌اشان اشتهار خوبی دارند.

خانم مالدی می‌گوید که یکی از بخش‌های مهم کار او استخدام نیرو از کامیونیتی‌هایی است که در آنها دفاتر TD Business Banking وجود دارند. او می‌گوید: «ما ۶۰ مرکز بانکی تجاری در سرتاسر کانادا داریم و بسیاری از دانشگاه‌هایی که من از آنها نیرو استخدام می‌کنم در همان مناطق قرار دارند.»

مسیر شغلی خود را مشخص کنید، محل تحصیلتان را تعیین کنید

 برای این منظور باید چه کرد؟ با هر کس که می‌شناسید در مورد محل تحصیلشان، آسانی یا سختی کار پیدا کردن برای آنها و این‌که در حوزه کاری آنها کدام یک از مکان‌های تحصیلی پرطرفدار هستند صحبت کنید.

در تورهای پردیس (campus) دانشگاه‌ها شرکت کنید و ببینید در هر دانشگاه کدام کارفرمایان حضور داشته یا دارند. احتمالا پوستر، برگه‌های تبلیغ و بنرهای زیادی را در مورد استخدام‌کنندگانی که در گذشته به این دانشگاه آمده‌اند و یا آنها که حالا و یا بعدا قصد استخدام نیرو از آنجا را دارند بر بوردها و در و دیوار دستشویی‌ها و دفاتر کاریابی آن مکان‌های تحصیلی خواهید دید.

به وبسایت‌های شغلی مربوط به شغل مورد نظر خود سر بزنید و ببینید کدام کارفرمایان استخدام می‌کنند و دنبال چه نیروهایی هستند.

سپس یک گام جلوتر رفته و با بررسی پروفایل کارفرماها در وبسایت‌ها ببینید که خود آنها در کجا درس خوانده‌اند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar