آیا پاییز امسال باید در انتظار انتخابات دولت فدرال باشیم؟
28 آگوست 2009 - 23:29
بازدید 403
10

    درحالیکه شایعات گسترده از برگزاری انتخابات زودهنگام پاییز با نیت سرنگونی دولت محافظه‌کار هارپر خبر می‌دهد، رهبر حزب لیبرال وقوع چنین انتخاباتی را تایید نکرد.   اگر حتی حجم عظیم شایعات و اخبار پشت پرده از احتمال بسیار زیاد یک انتخابات زودهنگام در پاییز خبر نمی‌داد، حضور هم زبان هر سه رهبر احزاب […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
درحالیکه شایعات گسترده از برگزاری انتخابات زودهنگام پاییز با نیت سرنگونی دولت محافظه‌کار هارپر خبر می‌دهد، رهبر حزب لیبرال وقوع چنین انتخاباتی را تایید نکرد.
 
اگر حتی حجم عظیم شایعات و اخبار پشت پرده از احتمال بسیار زیاد یک انتخابات زودهنگام در پاییز خبر نمی‌داد، حضور هم زبان هر سه رهبر احزاب مخالف در پایان هفته گذشته در مونترال، خود می‌توانست بهترین نشانه از رایزنی‌های گسترده‌تر پشت پرده برای اتخاذ آخرین توافقات و تصمیمات درباره دولت هارپر باشد.
 
البته حضور ژول دوسپ رهبر حزب کبکی (بلاک کبکووآ) در استان کبک موضوع غریبی نیست چرا که اصولاً این حزب جدایی‌طلب و معتقد به کبک مستقل، ماوای دیگری ندارد. اما جک لیتون رهبر حزب ان‌دی‌پی (حزب دموکراتیک نوین) و مایکل ایگنتیف رهبر حزب لیبرال کانادا قطعاً برای هواخوری، یا آنطور که ایگناتیف نشان داد به جهت حضور بر سر مزار اجدادش و ادای سخنرانی در دانشگاه بیشاپ به کبک نرفته بودند.
 
ایگناتیف در سخنرانی احساسی خود که از بیان خاطرات خانوادگی و درباره نحوه مهاجرت اجدادش از روسیه به کانادا آغاز شد وقتی به سراغ موضوعات روز رفت، نظیر هر رهبر زرنگ و باهوشی موضوع انتخابات را کماکان در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت تا رهبران محافظه‌کار در خوف و رجا باقی بمانند. او تاکید کرد که حزبش هیچ علاقه‌ای به انتخابات پاییز ندارد اما همچون یک پیشاهنگ باید همیشه آماده وقوع هر اتفاقی باشند. او همچنین با انتقادات تندی از حزب رقیب آنها را به فقدان انعطاف پذیری و سرعت عمل در موضوعات مهم اقتصادی چون کسر بودجه، بیمه بیکاری و آماده کردن ایزوتوپ‌های پزشکی (که سبب ناتوانی در اجرای تعهدات کانادا به برخی از کشورها و از دست دادن بازارهای جهانی در این عرصه شده) متهم کرد. وی تاکید کرد حزب مطبوعش علاقه‌مند به دولت و مجلسی قوی‌تر از آنچه اکنون وجود دارد است.
 
در این هفته چند منبع از جمله روزنامه لا پرس به قصد حزب لیبرال در برگزاری انتخابات در نهم نوامبر امسال اشاره کردند که در صورت وقوع، چهارمین انتخابات در ۵ سال گذشته و دومین انتخابات در کمتر از یک سال خواهد بود. شاید همین آمار سبب شده تا همزمان با سخنرانی ایگناتیف، نخست وزیر کانادا، استفن هارپر از بی‌علاقگی کانادایی‌ها به یک انتخابات دیگر سخن بگوید اما واقعیت این است که امروز بسیاری از کانادایی‌ها به بی‌علاقگی سال گذشته، که دولت خود هارپر با سواستفاده از شرایط و به امید تبدیل شدن به دولت اکثریت تقاضای انتخابات زودهنگام را کرد نیستند.
 
مردمان زیادی از طبقه متوسط کانادا، دولت هارپر را در اجرای سیاست‌های موفق برای گذر از بحران اقتصادی فعلی ناتوان ارزیابی کرده‌اند و بخش زیادی از شرایط نسبتاً مثبت فعلی (نسبت به سایر دولت‌های غربی) را ناشی از آینده‌نگری نخست وزیر اقتصاددان قبلی و رهبر اسبق حزب لیبرال، پل مارتین می‌دانند که برای بیش از یک دهه بنیان‌های نهادهای بانکی و اعتباری کانادا را بسیار مستحکم کرد و امروز هم خیلی‌ها جای خالی او را در صندلی هدایت کشور حس می‌کنند.
 
هر دو رهبر دیگر رقیب، لیتون و دوسپ تاکنون بارها بر حمایت خود از هر حرکتی برای ساقط کردن دولت هارپر تاکید کرده‌اند و این تنها به نظر ایگناتیف و بزرگان حزب لیبرال مربوط می‌شوند که چه زمانی را برای بلند کردن پرچم قرمز مناسب‌تر خواهند دانست اما هر زمان که باشد، چندان دور نخواهد بود.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar