آشنایی با فرهنگ کار کانادا
23 نوامبر 2012 - 5:18
بازدید 385
8

میترا روشن در گزارشی با عنوان «برو کار می‌کن مگو چیست کار؛ آری محصوصا اگر مهاجر باشی!» از نگرش ایرانیان کانادا به بازار کار این کشور می‌گوید. این گزارش مفصل در دهمین شماره پرنیان کانادا انعکاس یافته که بعدا در همین وبسایت منتشر خواهد شد اما در اینجا بخش ضمیمه این گزارش را منتشر می‌کنیم […]

ارسال توسط :
پ
پ

میترا روشن در گزارشی با عنوان «برو کار می‌کن مگو چیست کار؛ آری محصوصا اگر مهاجر باشی!» از نگرش ایرانیان کانادا به بازار کار این کشور می‌گوید. این گزارش مفصل در دهمین شماره پرنیان کانادا انعکاس یافته که بعدا در همین وبسایت منتشر خواهد شد اما در اینجا بخش ضمیمه این گزارش را منتشر می‌کنیم که راهنمایی‌های کاربردی خوبی برای تازه‌واردان در مواجهه با بازار کار دارد.

چند راهنمایی کوچک برای آشنایی با فرهنگ کار کانادا

فرهنگ کار کانادا با فرهنگ اجتماعی‌اش تفاوت چندانی ندارد و ادامه همان است. جامعه بومی کانادا خاستگاه روستایی دارد. اکثریت جمعیت شهری غیر مهاجر آن در روستاها به دنیا آمده‌اند. یعنی فرهنگی کمتر پیچیده، کاری و محافظه‌کار که به اصول آداب اجتماعی پای‌بند است، مرز حریم خصوصی و عمومی را رعایت می‌کند و هیچ‌گونه ژست تند و خشن را نمی‌پسندد. اگر به اینها وقت‌شناسی، این عنصر اساسی جامعه مدرن و شهری، را هم اضافه کنید می‌توانید خود را برای کار در یک محیط کانادایی آماده کنید. سایت مهاجرت کانادا یک راهنمای فرهنگی نیز در اختیار مهاجران گذاشته است که خلاصه‌ای از آن را برایتان ترجمه کرده‌ایم:

  • دقیق و وقت‌شناس باشید. همیشه خود را از قبل حاضر کنید، بخصوص اگر برای اولین‌بار است که به جایی می‌روید، محل و نحوه و زمان رسیدن به آن‌جا را از قبل مشخص کنید.
  • بعد از وقت‌شناسی، ظاهر و رفتار، دو کلید مهم موفقیت در ارتباط با کانادایی‌هاست. آنها به ظاهر مرتب و رفتار متین به اندازه توجه به بوی بدن حساس هستند. مرتب دوش بگیرید و لباس مرتب و مناسب با کارتان را بپوشید. بخصوص از بوهای تند و عطرهای قوی و آرایش بیش از حد پرهیز کنید.
  • به زبان بدن و ارتباط‌های غیر کلامی توجه کنید. در کانادا زل‌زدن به افراد مانند بلندحرف‌زدن و نزدیک‌شدن بیش از حد معمول (دو فوت) به کسی پسندیده نیست. اینها توهین و تجاوز به حریم خصوصی افراد است که برای کانادایی‌ها محدوده‌ای به‌شدت محترم است.
  • معمولا گفتگوهای کانادایی با «سلام و حالتان چطور است» شروع می‌شود و همیشه به‌ویژه در ابتدا مودبانه و رسمی است. برای ادامه مکالمه از موضوعات عام و بی‌دردسر مانند وضعیت آب و هوا استفاده می‌شود که اتفاقا خیلی هم جای حرف دارد: «آه چه روز قشنگی، حیف که زود تمام می‌شود، چی فردا هم هوا خوب است؟ ما اینجا واقعا خوش‌شانس هستیم!». معمولا به هنگام صحبت‌ از موضوعات سیاسی یا مذهبی به دلیل حساسیت افراد و سوء‌تفاهم‌های فرهنگی اجتناب می‌شود.
  • در محیط‌های کاری موضوع صحبت معمولا منحصر به کار است. مرز بین فضای عمومی، خصوصی و خانوادگی خیلی دقیق است و با یکدیگر تداخل ندارند. حریم خصوصی افراد بسیار محترم است و سوال‌های خصوصی مرسوم نیست.
  • هنگام مکالمه باید به چشم‌های طرف مقابل خود نگاه کنید وگرنه به بی‌ادبی و یا عدم اعتمادبه‌نفس تعبیر می‌شود.
  • شروع آشنایی به‌ویژه در محیط کار همیشه همراه با دست‌دادنی کوتاه و مودبانه است و بعد معرفی اسم و عنوان.  فضای کاری کانادا جدی، ساده و صمیمانه است و همکاران همدیگر را به نام کوچک صدا می‌کنند، با این‌حال بهتر است در هنگام نامیدن افراد، عنوان‌های محترمانه مثل خانم یا آقا یا دکتر را به همراه نام طرف مقابل خود بیاورید تا زمانی‌که خودش از شما بخواهد که او را به نام کوچک صدا کنید.
  • برابری زن و مرد یکی از ارزش‌های نهادینه شده در کاناداست. این برابری را در همه‌جا می‌توان دید. از انجام وظایف برابر تا حقوق و مزایا. رفتار با زنان مانند مردان محترمانه و دوستانه است.
  • شیوه ارتباط چه نوشتاری یا کلامی در فضای کار مختصر، شفاف و دقیق است. در هنگام ورود به کار جدید، سعی کنید مطمئن شوید که از سیاست کلی سازمان و وظایف خود آگاه هستید و شیوه‌های ارتباط درون‌سازمانی را یاد بگیرید.
  • کانادایی‌ها مانند هر صاحب‌کار دیگری دوست دارند که کارمندانشان قوانین کاری و وظایف خواسته شده را مو به مو رعایت کنند، خودکار و مستقل باشند و احتیاج به نظارت دائم نداشته باشند. در عین حال‌که انعطاف لازم برای انجام کار گروهی را نیز داشته باشند. 
  • شرکت‌های کانادایی از بالا به پایین اداره می‌شوند و کارمندان باید تابع نظر بالادستی‌ها باشند. از همان ابتدای استخدام سعی کنید که سیاست سازمان و وظیفه خود را به دقت متوجه شوید. روش‌های ارتباط با همکاران و به‌ویژه بالادستی‌ها را معین کنید و بدانید که در هنگام بروز مشکل باید با کجا و چه کسی تماس بگیرید خصوصا این‌که در اکثر مواقع در کار تنها هستید.
  • کانادا کشور کار است. چرخ اقتصاد و دولت  کانادا با کار مردم و مالیاتی که از درآمدشان می‌پردازند می‌گردد. همان‌طور که می‌بینید اقتصاد محکم و مطمئنی هم دارد که سخت‌ترین شرایط اقتصاد جهانی را درست مانند شرایط سخت جغرافیایی تاب می‌آورد. اینها بدون تلاش‌های بی‌امان چندین نسل از شهروندان امکان نداشته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar