آخرین آمار شاغلین در کانادا
17 سپتامبر 2009 - 23:25
بازدید 388
8

بالاخره روند مثبت آغاز شد    بعد از حدود یک سال روند منفی و سپس تثبیت نرخ اشتغال در ماه گذشته، بالاخره کانادا در ماه اگست شاهد افزایش تعداد شاغلین بود. کارشناسان و فعالین بازار کار کانادا معتقدند که این روند ادامه خواهد داشت.    شاید رشد یک دهم درصد در میزان اشتغال آنهم در […]

ارسال توسط :
پ
پ

بالاخره روند مثبت آغاز شد 
 

بعد از حدود یک سال روند منفی و سپس تثبیت نرخ اشتغال در ماه گذشته، بالاخره کانادا در ماه اگست شاهد افزایش تعداد شاغلین بود. کارشناسان و فعالین بازار کار کانادا معتقدند که این روند ادامه خواهد داشت. 
 

شاید رشد یک دهم درصد در میزان اشتغال آنهم در ماه اگست که زمینه اشتغال پاره‌وقت به دلیل آغاز فعالیت‌های پاییزه بیشتر می‌شود عدد چندان چشمگیری نباشد اما به هر حال بعد از حدود یک سال مشاهده سقوط مداوم شاخص اشتغال، همین بازگشت اندک، دلگرم کننده است. البته همه فعالین بازار انتظار این رشد را داشتند و کسی از شنیدن آن متعجب نشد. همچنین اینکه این رشد بسیار اندک و محدود هم بوده سبب تعجب کسی نشد چون اجماع فعالین بازار کار کانادا معتقد هستند روند بهبود اوضاع این بازار در چهار ماه باقیمانده از سال ۲۰۰۹ و در تمامی سال ۲۰۱۰ مداوم اما تدریجی خواهد بود.  
 

از اکتبر سال گذشته که بازار کار کانادا شاهد بالاترین نرخ اشتغال در دوره اخیر بود و پس از آن روند بیکاری و کاهش نرخ اشتغال آغاز شد تا کنون، مجموعاً حدود ۳۸۷ هزار شغل از دست رفته (کاهش ۲.۳ درصدی در نرخ اشتغال) که اگر آن را با وضعیت آمریکا مقایسه کنیم در واقع نمایشگر یک وضعیت عادی است! اما به هر حال با توجه به سایر شاخص‌های اقتصادی موجب ایجاد یک روند نگرانی و تشویش در اذهان کانادایی‌ها شده بود. آنچه این تشویش را تشدید می‌کرد آهنگ این کاهش در ۱۰ ماه گذشته بود. در ۵ ماه اول بعد از اکتبر، حدود ۳۵۷ هزار نفر بیکار شدند در حالیکه در ۵ ماه بعد از آن این عدد ۳۱ هزار نفر یعنی یک دهم ۵ ماه اول بود. اما فشار ۵ ماه اول (با متوسط  اضافه شدن ۷۰هزار بیکار در هر ماه) برای بروز آثار روانی کفایت می‌کرد. 
 

نکته دیگر در تغییر روند تمایلات بازار در ایجاد مشاغل پاره‌وقت و تمام وقت است. در ماه اگست در ادامه این روند، ۳۱هزار فرصت شغلی پاره‌وقت ایجاد شده است. از اکتبر ۲۰۰۸، مشاغل تمام وقت با ۳.۵ درصد کاهش (۴۸۶هزار فرصت شغلی) با یک افت شدید روبرو بوده‌اند در حالیکه رشد ۳.۱ درصدی (۹۹هزار فرصت شغلی) مشاغل پاره وقت بخشی از این کاهش را جبران کرده است. 
 

در میان سه بخش اصلی اقتصادی، بیشترین رشد مربوط به بخش خصوصی بوده که در ماه اگست آمار شاغلان آن ۴۹هزار نفر افزایش یافته است. بالعکس بخش‌های عمومی و خوداشتغالی شاهد یک کاهش بسیار اندک بوده‌اند.  
 

در میان صنایع و اصناف مختلف، بیشترین میزان افزایش شاغلین مربوط به گروه خرده فروشان و عمده فروشان و در ادامه مالی، بیمه، معاملات املاک و لیزینگ بوده است. در مقابل، مشاغل حوزه‌های تجارت، ساخت و ساز و آموزش و پرورش با کاهش روبرو بودند. صنایع خودروسازی که در ماه‌های اولیه با بیشترین میزان ریزش نیرو روبرو بودند به وضعیت تثبیت شده‌ای رسیده‌اند اما به رغم اعلام برنامه‌های جدید شرکت‌های معظم خودروسازی هنوز شاهد آغاز روند استخدام جدید در آنها نیستیم. 
 

در ماه اگست تمامی استان‌های کانادا منهای ساسکاچوان شاهد افزایش اندک میزان اشتغال بودند. روند اشتغال در استان انتاریو برای دومین ماه مداوم با شیب بسیار اندکی مثبت بود اما هنوز برای جبران ۲۰۷هزار شغلی که از اکتبر گذشته تا کنون در این استان از دست رفته زمان طولانی نیاز است. در ساسکاچوان در اگست، ۳ دهم درصد بر نرخ بیکاری استان افزوده شد و این نرخ به ۵ درصد رسید که همچنان پایین‌ترین نرخ بیکاری در کل کانادا است

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar