یک بخش دیگر از قانون جدید شهروندی اجرایی شد
15 فوریه 2018 - 21:57
بازدید 340
9

یک بخش دیگر از قانون جدید شهروندی از 5 فوریه 2018 به اجرا در آمد. لایحه جدید شهروندی که در تاریخ 19 ژوئن 2017 به امضای فرماندار کل کانادا رسید و پس از گذشت یک سال به قانون تبدیل شد و چهار بخش آن از پاییز 2017 اجرایی شد، اکنون بخش دیگری از آن مبنی […]

ارسال توسط :
پ
پ

یک بخش دیگر از قانون جدید شهروندی از 5 فوریه 2018 به اجرا در آمد.

لایحه جدید شهروندی که در تاریخ 19 ژوئن 2017 به امضای فرماندار کل کانادا رسید و پس از گذشت یک سال به قانون تبدیل شد و چهار بخش آن از پاییز 2017 اجرایی شد، اکنون بخش دیگری از آن مبنی بر «سلب تابعیت فرد مرتکب به ارائه اطلاعات اشتباه» در تاریخ 5 فوریه 2018 اجرایی شد.

قانون جدید شهروندی، اقامت و شهروندی را در کانادا تسهیل کرد که در زیر 6 قسمت اصلی تغییرات این قانون را می خوانید:

  1. سلب تابعیت افراد دوملیتی را که علیه منافع ملی اقدام کرده اند و یا مرتکب اعمالی نظیر تروریسم و عضویت در گروه های تروریستی، جاسوسی و خیانت علیه کشور شده اند، در لایحه جدید حذف شد. اگر هم قرار باشد تابعیت فردی به دلیل اعلام اطلاعات اشتباه و یا تقلب باطل شود، باید از سوی وزیر مهاجرت کانادا به وی اعلام شود و این فرصت به او داده شود تا در دادگاه فدرال از خود دفاع کند.
  2. شرط «الزام به تصمیم برای سکونت در کانادا» حذف شد.
  3. شرط حضور فیزیکی برای تابعیت کانادا به سه سال از پنج سال کاهش یافت. 
  4. سن معافیت برای ارائه مدرک زبان از حداقل و حداکثر ۱۴ و ۶۴ به ۱۸ و ۶۰ تغییر کرد.
  5. در لایحه جدید تعداد روزهایی که کارگران موقت و یا دانشجویان خارجی پیش از گرفتن اقامت دائم در کانادا حضور داشته اند، نصف این تعداد روزها محاسبه می شود و البته این محاسبه تا سقف یک سال انجام خواهد شد. به این ترتیب دانشجویان و کسانی که برای کار به کانادا می آیند از طریق این قانون، می توانند زودتر شهروندی خود را به دست آورند.
  6. اگر درخواست شهروندی والدینی رد شود، فرزندان آنها می توانند مجزا اقدام کنند.

در مورد بند اول این تغییرات در جلسات متعدد سنا کانادا بسیار بحث و گفتگو شد و سناتور متذکر شدند که این مسئله اصلا خوشایند نیست که تصمیم سلب تابعیت به جای اینکه در کابینه مطرح شود، در سطح وزارتی فقط توسط فرد وزیر گرفته شود. این در حالی است که دولت کانادا تصمیمات تک محوری (دیکتاتوری) را نمی پذیرید اما در عمل، تنها یک نفر یعنی شخص وزیر مسئول تصمیم گیری است.

در یکی از جلسات سنا، سناتور مک کای گفته بود که این موضوع بسیار تاسف برانگیز تر است که شخص وزیر تفویض اختیار می کند و این وظیفه مهم تصمیم گیری برای ابطال تابعیت یک فرد را برعهده نه حتی هیات وزارتی بلکه چندین سطح پایین تر یعنی برعهده تحلیل گران ارشد می گذارند. در این شرایط که سطح تصمیم گیری به 6 سطح پایین تر از سطح شخص وزیر است، تعداد 235 اطلاعیه ابطال شهروندی در بازه زمانی 28 می 2015 تا 31 دسامبر 2016  ارسال شده است و این در شرایطی است که در طی 28 سال گذشته، تنها 167 اطلاعیه ابطال شهروندی صادر شده است.

در جلسه دیگری سناتورهای کانادا به بحث در خصوص فرآیند ابطال شهروندی یک فرد پرداختند، بدین ترتیب که برای لغو شهروندی مراحل زیر انجام شود:

  1. به فرد پیشنهاد دهند که مجدداً به صورت کتبی اطلاعاتش را ارائه کند،
  2. نوع و فرمت ارسال اطلاعات برای فرد به صورت واضح مشخص شود،
  3. با ارجاع چرایی ابطال شهروندی، دلایل شفاف را به فرد ارائه دهد،
  4. به فرد پیشنهاد دهند که درخواست بررسی پرونده توسط دادگاه را داشته باشد،
  5. فرد پس از دریافت اخطار نامه، 60 روز فرصت داشته باشد که اقدامات بعدی را انجام دهد،
  6. تصمیم نهایی وزیر آخرین مرحله است که به هیچ دادگاه دیگری جهت بررسی ارسال نمی شود،
  7. فردی که اطلاعیه ابطال شهروندی وی صادر شده است، تا زمانیکه دستور سلطنتی در این خصوص برای وی صادر نشده است، نباید شهروندی اش لغو شود.

بنابراین با اجرایی شدن این بند از تغییرات قانون جدید شهروندی، اگر شهروندان کانادا با ابطال شهروندی مواجهه شوند، حق و حقوقی بیشتری خواهند داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar