گزارش وضعیت اشتغال کانادا در ماه اکتبر ۲۰۱۰
14 نوامبر 2010 - 2:39
بازدید 325
5

در ماه اکتبر وضعیت بازار کار در کانادا تقریبا ثابت ماند زیرا در این ماه مشکل از میان رفتن تعداد قابل توجهی از مشاغل نیمه‌وقت با ایجاد مشاغل تمام‌وقت جدید در سرتاسر کشور، جبران شد.   در این ماه نرخ بیکاری با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۷.۹ درصد رسید که با توجه به تعداد بالای افرادی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ماه اکتبر وضعیت بازار کار در کانادا تقریبا ثابت ماند زیرا در این ماه مشکل از میان رفتن تعداد قابل توجهی از مشاغل نیمه‌وقت با ایجاد مشاغل تمام‌وقت جدید در سرتاسر کشور، جبران شد.  

در این ماه نرخ بیکاری با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۷.۹ درصد رسید که با توجه به تعداد بالای افرادی که همچنان در جستجوی کار هستند، این میزان در اقتصاد چالشی امروز و نسبت به دوران پیش از رکود همچنان بالاست.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که ماه گذشته در اقتصاد این کشور حدود ۳ هزار شغل جدید ایجاد شده که با آنچه اقتصاددان‌ها برای این ماه انتظار داشتند یعنی ایجاد ۱۵ هزار شغل، فاصله بسیار زیادی دارد. در این ماه برای دومین ماه متوالی در سال ۲۰۱۰ نرخ بیکاری تغییر نکرد. واقعیت این است که در چهار ماه گذشته نرخ بیکاری عملا تغییر چندانی نداشته و ثابت بوده است.

با وجودی‌که میزان کلی افزایش اشتغال بسیار کمتر از حد انتظار بوده است، اما در همین مدت یک نکته امیدبخش وجود داشته و آن بالا رفتن میزان و تعداد مشاغل تمام‌وقت تا رقم ۴۷ هزار شغل در ماه اکتبر بوده. در این ماه از تعداد مشاغل نیمه‌وقت نیز کاسته شد و عدد آنها به ۴۴ هزار شغل رسید.

خانم داون دژاردنز، معاون و تحلیل‌گر ارشد اقتصادی در بخش Capital marketبانک RBCدر این‌باره می‌گوید: «بعد از این‌که مدتی افزایش تعداد مشاغل تمام‌وقت تحت‌الشعاع افزایش تعداد مشاغل نیمه‌وقت قرار گرفت، بالاخره زمان آن فرا رسید تا نشانه‌های تجدید حیات در مشاغل تمام‌وقت نیز آشکار شوند.» وی اضافه کرد: «البته به‌رغم افزایش تعداد مشاغل تمام‌وقت، هنوز هم مجموع ساعات کاری ۱ درصد کمتر از میزان آن در دوران پیش از رکود اقتصادی است.»

در ماه اکتبر با بالا رفتن نرخ بیکاری در استان انتاریو به میزان ۰.۲ درصد و رسیدن این رقم به ۸.۶ درصد، میزان تغییری که در نرخ بیکاری اتفاق افتاد واقعا قابل چشم‌پوشی بود. در واقع در این ماه از تعداد مردان در گروه سنی بالای ۲۵سال که به نیروی کار استان پیوستند، کاسته شد.

آفای داگلاس پورتر، از اقتصاددانان برجسته بخش Capital Marketبانک BMOدر یادداشتی گفته است: «دستاوردهای امروز بازار کار و اشتغال در کانادا، نشان‌دهنده رشد متعادل‌تری نسبت به ماه‌های ابتدایی سال است.» او افزود: «البته جزئیات داده‌ها درباره رشد مشاغل در مجموع بهتر از آن چیزی است که گزارش‌ها نشان می‌دهند و در تمام آنها شاهد رشدی آرام و اساسی هستیم.»

تعداد کارکنان در بخش‌های خصوصی کانادا در ماه اکتبر به رشد خود ادامه داد و ۳۸ هزار نفر بیشتر شد. در بخش دولتی تغییر زیادی ایجاد نشد و تعداد کارکنان ثابت ماند. در همین زمان از تعداد خوداشتغالان نیز ۲۴ هزار نفر کاسته شد.

بر اساس گزارش‌ها مشاغل ایجاد شده در بخش‌های ساخت و ساز (۲۱ هزار نفر)، کشاورزی (۹ هزار نفر) و فرهنگ اطلاعات و سرگرمی (۲۲ هزار نفر) بوده‌اند. از تعداد کارکنان در بخش خدمات ۳۳ هزار نفر کاسته شد که اغلب آنها نیز به بخش خرده فروشی و عمده فروشی تعلق داشته‌اند.

با وجودی که اعداد ماهانه تقریبا ثابت مانده و تغییری نکرده‌اند اما اوضاع اشتغال تقریبا به بالاترین وضعیت در سال ۲۰۰۸ برگشته است. از آن زمان تا کنون و طی دوره رکود اقتصادی، تعداد ۴۱۷ هزار شغل در کشور از دست رفته و در حال حاضر ۴۲۳ هزار شغل جدید ایجاد شده است.

اما هنوز نرخ بیکاری چیزی در حدود ۸ درصد است. میزان بیکاری در دوره پیش از رکود ۶.۲ درصد بوده و علت این امر هم این است که در حال حاضرعده بیشتری به سن کار رسیده و به بازار جویندگان کار پیوسته‌اند.

خانم دژاردنز اضافه می‌کند که در حال حاضر و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۰، از سرعت رشد اشتغال به طور محسوسی کاسته شده و حرکت صعودی آن سنگین‌تر شده است و تا پایان سال نیز باید در انتظار حرکتی آرام‌تر و متعادل‌تر بود.

او می‌گوید: « باید گفت که امروزه شرایط کلی بازار کار در کانادا بسیار قوی‌تر از ایالات متحده امریکا است و اگر رشد مشاغل در کانادا همچنان ادامه داشته باشد، انتظار ما این است که اقتصاد کشور بتواند در سه‌ماهه آخر سال به رشدی با سرعت بیشتر دست پیدا کند.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar