گزارش ماهانه وضعیت اشتغال: جولای ناامیدکننده برای بیکاران آمریکای شمالی
11 آگوست 2010 - 18:40
بازدید 298
3

انتشار گزارش وضعیت بازار اشتغال در ماه جولای در آمریکا و کانادا مجدداً چهره‌ها را درهم کرد. هر چند چون همیشه اوضاع کانادا بسیار بهتر از آمریکا بود اما چند ماه افزایش‌های غافلگیرکننده در وضعیت اشتغال کانادا و نرخ رشد بسیار بالا، انتظارها را از این کشور به شدت افزایش داده بود. به همین دلیل […]

ارسال توسط :
پ
پ

انتشار گزارش وضعیت بازار اشتغال در ماه جولای در آمریکا و کانادا مجدداً چهره‌ها را درهم کرد. هر چند چون همیشه اوضاع کانادا بسیار بهتر از آمریکا بود اما چند ماه افزایش‌های غافلگیرکننده در وضعیت اشتغال کانادا و نرخ رشد بسیار بالا، انتظارها را از این کشور به شدت افزایش داده بود. به همین دلیل حالا نگاه‌ها مجدداً به اتاوا است تا اجازه ندهد روند رو به رشد اقتصاد این کشور به دست‌انداز بیافتد.

 

پس از این که آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا نشان داد که در ماه جولای ۱۳۹ هزار مورد بر میزان بیکاری در مشاغل تمام‌وقت افزوده شده است، استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا در سخنانی که بعد از اعلام تغییرات جزیی در کابینه خود ایراد می‌کرد گفت :« به رغم این که آمار اخیر نشانه‌‌ای بر شکننده بودن وضعیت بهبود اقتصاد جهانی است اما من بر این گمان نیستم که اقتصاد کانادا در حال بازگشت به وضعیت بحران باشد و به همین دلیل هم دولت هنوز تصمیمی مبنی بر شروع فاز جدید ارائه بسته‌های کمک‌های مالی تشویقی، حداقل فعلا، نگرفته است.»

 

البته کاهش تعداد مشاغل تمام‌وقت در ماه جولای تا حدی با افزایش مشاغل پاره‌وقت به تعداد ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ شغل تعدیل شد و به این ترتیب تعداد مشاغل از دست رفته به ۹ هزار و ۳۰۰ شغل رسید که همین امر سبب شد تا میزان بیکاری با ۰.۱ درصد رشد به ۸ درصد برسد. این سقوط اولین سقوط میزان اشتغال در سال جاری بود.

 

کن لونزا، رئیس اتحادیه کارکنان بخش خودرو معتقد است که این آمار نشان‌دهنده این است که کانادا هنوز هم در حال طی مسیر بهبود بعد از دوران رکود است. او امیدوار است که باز هم دولت به بخش بیمه بیکاری بسته‌های مشوق مالی اعطا کند و برای کارکنان بیکار شده پنج هفته بیشتر دریافت بیمه بیکاری را منظور نماید تا آنها بتوانند مدت بیشتری با آسودگی خیال در جستجوی یک کار تمام‌وقت باشند.

 

بعد از این که در ماه جون ۹۳ هزار و ۲۰۰ نفر و در ماه ایپریل ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ نفر بر تعداد شاغلان افزوده شد، در ماه جولای برای نخستین بار پس از هفت ماه شاهد کاهش تعداد افراد شاغل بودیم.

 

یک تغییر نه چندان اساسی

داگلاس پورتر، یکی از اقتصاددانان ارشد بانک مونترال می‌گوید: «این سقوط در میزان اشتغال تغییر چندان حاد و خطرناکی نیست و نباید آن را نشانه‌ای بر وجود نوعی بحران اقتصادی دانست. در واقع این گزارش بیانگر یک عقب‌گرد بسیار خفیف از روند مثبت و پرشتاب اشتغال در گذشته است. در یک نمای بزرگ‌تر می‌بینیم که تقریبا بیشتر مشاغلی که طی دوران رکود از دست رفته بودند در مدت کوتاهی از سال دوباره احیا شده‌اند.»

 

در این میان استان کبک با ۲۱ هزار مورد شغل از دست رفته مقام نخست را دارد و بعد از آن استان انتاریو با ۱۵ هزار مورد شغل از دست رفته در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. استان‌های بریتیش کلمبیا با ۱۶ هزار و آلبرتا با ۹ هزار مورد شغل ایجاد شده در نقطه مقابل این جریان واقع هستند.

 

در بخش تولید محصولات، ۴۲ هزار شغل تازه ایجاد شده است که ۲۹ هزار تای آنها به بخش ساخت مربوط می‌شود. در مقابل صنایع خدماتی ۳۰ هزار شغل خود را از دست داده‌اند. ماه جولای برای مشاغل دانش‌آموزی ماه پررونقی بود زیرا در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، تعداد ۵۶ هزار شغل جدید ایجاد شد. در مقابل مشاغل در حوزه‌هایی چون امور مالی، بیمه، معاملات املاک و لیزینگ نسبت به سال گذشته با ۳۰ هزار مورد کاهش مواجه شدند.

 

نرخ بیکاری در ماه جولای در شهرهای مهم کانادا به شرح زیر است. ارقام داخل جدول نشان‌دهنده متوسط نرخ بیکاری فصل گذشته هستند:

هلیفکس ۵.۹ (۵.۸)، مونترال ۸.۴ (۸.۵)، اتاوا ۶.۳ (۵.۹)، کینگستن انتاریو ۵.۴ (۵.۸)، تورنتو ۹.۲ (۹.۴)، همیلتون ۷.۸ (۷.۷)، کیچنر ۷.۳ (۷.۹)، لاندن ۸.۲ (۸.۳)، اشاوا ۱۰.۳ (۹.۷)، ویندزور ۱۱.۶ (۱۲.۵)، کلگری ۶.۹ (۷.۵)، ونکوور ۷.۵ (۷.۵).

 

در ایالات متحده امریکا وضع از این هم خراب‌تر بوده است. هفته گذشته دپارتمان نیروی کار اعلام کرد که در ماه جولای در این بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تعداد ۱۳۱ هزار شغل از دست رفته و همین امر سبب شده تا نرخ بیکاری در امریکا به ۹.۵ درصد برسد. البته از آنجایی که از تعداد افرادی که به دنبال کار بودند کاسته شده بود نرخ بیکاری تغییری نکرده و ثابت مانده است.

 

دپارتمان نیروی کار اعلام کرد که در بخش مشاغل دولتی با کاهش ۲۰۲ هزار شغل مواجه بوده‌اند و این در حالی است که در بخش خصوصی ۷۱ هزار مورد به تعداد مشاغل افزوده گشته است. البته یکی از دلایل اصلی کم شدن مشاغل در بخش دولتی پایان یافتن کار سرشماری در امریکا و عدم نیاز به ۱۴۱ هزار نیروی کار موقت در این زمینه بوده است.

 

یکی از اقتصاددانان بانک TDگفته است که نمی‌توان امیدوار بود که به این زودی‌ها امکان پایین آوردن نرخ بیکاری در امریکا وجود داشته باشد. با بهتر شدن وضع بازار کار افراد زیادی به دنبال یافتن کار جدید برخواهند آمد و برای پایین رفتن نرخ بیکاری لازم است که هر ماه ۱۲۱ هزار شغل جدید ایجاد شود. پیشنهاد یکی دیگر از اقتصاددانان امریکایی گروه BMO Capital Marketاین است که با این اعداد و ارقام جدید دولتمردان واشنگتن به فکر اجرا و ارائه کمک‌های مالی و تشویقی بیشتر به اقتصاد باشند.

 

حرکت کندتر بازار

حرکت بازار در آمریکای شمالی بعد از انتشار گزارش اشتغال در ماه جولای تا حدی کند شد اما کمی بعد به حالت عادی بازگشت.

شاخص مرکب S&P/TSXسهام تورنتو ۱۵ درجه یا ۰.۱ درصد بالا رفت و در آخرین ساعات خرید و فروش به ۱۱.۷۹۰ رسید.

 

در نیویورک نیز متوسط شاخص صنعتی داو جونز ۷۴ درجه یا ۰.۷ درصد سقوط کرد و به ۱۰.۶۰۱ رسید. شاخص مرکب Nasdaq۱۴ درجه یا ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲.۲۷۹ رسید. در همین حال شاخص S&P ۵۰۰با نه درجه یا ۰.۸ درصد کاهش به ۱.۱۱۷ رسید.

 

قیمت دلار کانادا نیز با ۱.۲۴ سنت کاهش به ۹۷.۰۹ دلار امریکا رسید.

 

برای مشاهده اصل مقالات اینجا و اینجا کلیک کنید.     

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar