گزارش اشتغال کانادا در دسامبر ۲۰۱۰
22 ژانویه 2011 - 10:10
بازدید 348
5

اداره آمار کانادا اعلام کرد در ماه دسامبر با ایجاد ۲۲ هزار شغل جدید، نرخ بیکاری در کانادا تقریبا در رقم ۷.۶ درصد ماه پیش از آن ثابت ماند و تغییری نداشت. به رغم این‌که رشدی در میزان اشتغال دیده نمی‌شود اما باز هم تعداد مشاغل اضافه شده یعنی ۲۲ هزار شغل بهتر از پیش‌بینی […]

ارسال توسط :
پ
پ

اداره آمار کانادا اعلام کرد در ماه دسامبر با ایجاد ۲۲ هزار شغل جدید، نرخ بیکاری در کانادا تقریبا در رقم ۷.۶ درصد ماه پیش از آن ثابت ماند و تغییری نداشت.

به رغم این‌که رشدی در میزان اشتغال دیده نمی‌شود اما باز هم تعداد مشاغل اضافه شده یعنی ۲۲ هزار شغل بهتر از پیش‌بینی قبلی اقتصاددانان برای این ماه یعنی ۲۰ هزار شغل بوده است. در ماه سپتامبر بر تعداد مشاغل تمام‌وقت، ۸ هزار مورد اضافه شد که این افزایش در پنج ماه گذشته چهارمین مورد افزایش مشاغل تمام‌وقت بوده است. سهم مشاغل تمام‌وقت در افزایش اشتغال در ماه گذشته، ۸۱ درصد از کل بوده است.

بنابر اعلام اداره آمار کانادا در ماه دسامبر در استان‌های کبک، انتاریو، نیوفاوندلند و لابرادور شاهد افزایش تعداد مشاغل بودیم، در حالی که استان بریتیش کلمبیا با کاهش تعداد مشاغل مواجه بود و در دیگر استان‌ها نیز تغییرات در این زمینه بسیار جزیی بوده است. در ماه نوامبر نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافت و تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۰ شغل تازه ایجاد شد.

آقای پاول فرلی از اقتصاددانان بانک RBCدر تورنتو می‌گوید: «این رشد بد نبوده. این امر ثابت می‌کند که اقتصاد کانادا همچنان در حال ایجاد شغل است.»

نخست وزیر کانادا، آقای استفن هارپر هم گفت که گرچه مشاهده ارقام در زمینه مشاغل در کانادا باعث «قوت قلب» است اما باید توجه داشت که هنوز هم وضعیت بهبود اقتصاد جهانی دارای شرایطی حساس است و با «چالش های بزرگی» روبرو است. او در نشستی که اخیرا در استان انتاریو برگزار شد گفت: «لازم است که همچنان بر اقتصاد تمرکز داشته باشیم و باید از تمام احزاب مخالف هم بخواهیم که همین کار را بکنند.»

اداره آمار کانادا اعلام کرد که کشور در حوزه‌هایی چون تولید، حمل و نقل و انبارداری و نیز منابع طبیعی با «رشد خوب» مشاغل مواجه بوده است. در مقابل در حوزه‌هایی چون ساخت و ساز، بهداشت و خدمات اجتماعی، عمده فروشی و خرده فروشی و کشاورزی از تعداد مشاغل کاسته شده است. در ماه دسامبر بخشی از افزایش مشاغل در بخش خصوصی با کاهش تعداد خوداشتغالان خنثی شد. در این ماه حدود ۱۶ هزار شغل نیمه‌وقت نیز از بین رفت.

فرلی در این‌باره می‌گوید: «ما سال ۲۰۱۰ را در حالی به پایان رساندیم که وضعیت اشتغال در بخش تولید بسیار خوب بود و امیدواریم که این شرایط را در سرتاسر سال۲۰۱۱ نیز حفظ کنیم تا قوت اقتصادی کشور حفظ شود.»

وضعیت مشاغل در ایالات متحده امریکا

در مقایسه با ارقامی که در زمینه اشتغال در ماه دسامبر در ایالات متحده به چشم می‌خورد، ارقام مربوط به کانادا تا حد زیادی کمرنگ جلوه می‌کنند. وزارت کار این کشور اعلام کرد که در ماه دسامبر تعداد ۱۰۳ هزار شغل تازه در امریکا ایجاد شده است. در این ماه نرخ بیکاری در این کشور کاهش یافت و به ۹.۴ درصد رسید که این میزان کمترین نرخ بیکاری از ماه می سال ۲۰۰۹ به این سو بوده است.

شرکت خصوصی ADPدر اوایل هفته گذشته اعلام کرده بود که در ماه دسامبر ۲۹۷ هزار شغل جدید ایجاد شده است و این ماه از سال ۲۰۰۰ به این سو که این شرکت مشغول جمع‌آوری داده‌ها در زمینه مشاغل بوده، بهترین ماه از این نظر محسوب می‌شود. علت اختلاف عدد مشاغل جدید در دو گزارش فوق به روش‌های مختلفی بازمی‌گردد که هر یک از این دو گزارش برای شناسایی شغل‌های جدید برمی‌گزینند و معمولا هم ارقام دومی با ارقام ارائه شده توسط دولت متفاوت است.

قوی بودن بازار کار در ایالات متحده امریکا خبر خوبی برای کانادا است زیرا بالا رفتن تعداد شاغلان به کار در امریکا به معنای بیشتر شدن خریداران محصولات صادراتی کانادا است. مدیر یک شرکت کانادایی بعد از دیدن گزارش ADP، در حالی که چشم‌هایش از خوشحالی برق می‌زند می‌گوید: «وقتی اوضاع در امریکا خوب باشد، نتیجه‌اش هم به نوعی به کانادا سرایت می‌کند.»

داگ پورتر، اقتصاددان برجسته کانادایی از بانک BMOهم علت اصلی رشد بالای مشاغل در کارخانه‌ها و حمل و نقل کانادا را نیز نشانه‌‌ای بر همین رشد در اقتصاد امریکا می‌داند.  

آقای موریکی، یکی از استادان امریکایی در زمینه بیزینس معتقد است که در ورای همه این خوش‌بینی‌ها، وقتی اعداد و ارقام موجود دقیق‌تر بررسی می‌شوند، نکاتی قابل تامل توجه فرد را جلب می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۱۴.۵ میلیون امریکایی در جستجوی کار هستند و بیشترین دلیل برای تغییر نرخ بیکاری این بوده که بیش از ۲۰۶ هزار امریکایی دست از جستجو برای یافتن کار کشیده‌اند و به دلیل کنار رفتن از مجموعه نیروی کار، دیگر اطلاعات مربوط به آنها در داده‌ها و اطلاعات دولتی به حساب نمی‌آید. در حال حاضر بیش از ۴۴ درصد از جویندگان کار در امریکا بیش از شش ماه است که همچنان در انتظار یافتن یک کار تازه به سر می‌برند که این اصلا روند خوبی نیست.

به گفته آقای بن بنمارک، ریاست U.S. Federal Reserveبا وجود ایجاد صدها هزار شغل تازه، باز هم «تغییر چندان محسوسی در نرخ رشد اشتغال اتفاق نیفتاده است.»

به اعتقاد موریکی باید در حدود ۱۳ میلیون شغل در بخش خصوصی ایجاد شود تا اقتصاد امریکا از نظر نرخ بیکاری به رقم سالم ۶ درصد بازگردد و این یعنی یک راه طولانی حتی اگر هر ماه ۳۵۰ هزار شغل تازه به مشاغل قبلی اضافه شود.

متخصصان معتقدند برای این که بانک‌داران کانادایی و امریکایی بخواهند و بتوانند نرخ بهره وام‌های خود را بالا ببرند، باید در هر دو سوی مرز حرکت در جهات مثبت آنهم با قدرت و قوت کافی آغاز شده باشد.

فرلی می‌گوید: «احتمالا بانک‌داران این رشد در میزان اشتغال را هم از همین منظر تعبیر می‌کنند اما احتمالا به این هم توجه خواهند داشت که نرخ بیکاری موجود هنوز هم خیلی بالاست. در نتیجه فکر می‌کنم که برای یک دوره کوتاه آنها در وضعیت فعلی باقی بمانند تا به این ترتیب به این رشد کمک کرده باشند و امیدوارم که این روند کاهشی در نرخ بیکاری هم همچنان ادامه داشته باشد.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجاکلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar