گزارش اشتغال ماه سپتامبر ۲۰۱۰
11 اکتبر 2010 - 18:50
بازدید 267
5

    در ماه سپتامبر کانادایی‌های کمتری حقوق دریافت کردند و این در حالی بود که در این ماه اقتصاد کشور نتوانست به آن شکل که انتظار آن می‌رفت رشد کند و افراد کمتری در جستجوی کار برآمدند. بر اساس آمار اداره آمار کانادا در این ماه ۶ هزار و ۶۰۰ شغل از تعداد کل […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

در ماه سپتامبر کانادایی‌های کمتری حقوق دریافت کردند و این در حالی بود که در این ماه اقتصاد کشور نتوانست به آن شکل که انتظار آن می‌رفت رشد کند و افراد کمتری در جستجوی کار برآمدند.

بر اساس آمار اداره آمار کانادا در این ماه ۶ هزار و ۶۰۰ شغل از تعداد کل مشاغل کاسته شد اما با این وجود نرخ بیکاری کاهش یافت و به ۸ درصد رسید.

این نتایج با آنچه اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند- یعنی افزایش ۱۰ هزار شغل در این ماه- بسیار فاصله داشت و برای دومین بار در سه‌ماهه اخیر و پس از رشد چشمگیر مشاغل در نیمه نخست سال۲۰۱۰، با کاهش همراه بود.

یکی از اقتصاددانان بانک CIBCمی‌گوید: «دوره رشد بازار کار به سر رسیده است. اگر به سه ماه گذشته نگاه کنید متوجه روند بازار می‌شوید. اگر هم به دو بخشی که ما اقتصاددان‌ها بیشتر به آن علاقه‌مند هستیم یعنی بخش خصوصی و مشاغل تمام‌وقت دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر دو بخش کاملا راکد هستند.»     

آخرین اطلاعات درباره بازار کار کمتر از دو هفته پیش از آن که بانک مرکزی کانادا تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ بهره را اعلام کند منتشر شد.  اما به گفته این کارشناس بعید است که در این زمان بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره اقدام نماید.  

او می‌گوید: « در حال حاضر هم نرخ تورم و هم نرخ رشد اقتصادی کمتر از آن چیزی بوده‌ که انتظار آن می‌رفته و نشانه‌های کاهش میزان اشتغال نیز به سرعت در حال آشکار شدن است. با کنار هم گذاشتن همه این‌ها بعید به نظر می‌رسد که بالا بردن نرخ بهره در ماه اکتبر اتفاق بیفتد.»

در ماه‌های آینده اقتصاد کانادا با دو چالش دیگر نیز روبه‌رو خواهد بود. یکی از این چالش‌ها اقتصاد تحت فشار در ایالات متحده امریکاست و دیگری نزدیک شدن به موعد پایان بسته‌های عظیم مالی مشوق که دولت برای رونق اقتصادی به صاحبان صنایع اعطا نموده بود.  

داگلاس پورتر، یکی از اقتصاددانان برجسته بخش Capital Marketبانک BMOدر این‌باره می‌گوید: «احیای جدی و اساسی وضعیت اشتغال با توجه به کاسته شدن از سرعت رشد پایه‌ای که آن هم به دلیل سرایت وضعیت امریکا به کانادا اتفاق افتاده، در ماه‌های آینده بسیار دشوار خواهد بود.»

آمارهای ماه سپتامبر

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا، در این ماه تعداد ۴۴ هزار شغل از مشاغل نیمه‌وقت از بین رفت اما در مقابل ۳۷ هزار شغل تمام‌وقت ایجاد شد و در مجموع ساعات کاری افزایش یافت.

یکی از اقتصاددانان بانک TDمی‌گوید: «با توجه به رشد میزان ساعات کار و تعداد مشاغل تمام‌وقتی که در این ماه به ثبت رسیده، وضعیت اشتغال در ماه سپتامبر در واقع بهتر از آن چیزی است که در نگاه اول و با دیدن تعداد مشاغل کاسته شده در این ماه به ذهن خواننده خطور می‌کند.»

در گزارش این ماه از مشاغل موجود، در نقاط مختلف کشور تنها در چند استان شاهد افزایش تعداد مشاغل ارائه شده هستیم.

در استان کبک بیش از ۱۵ هزار شغل تازه ایجاد شد و به این ترتیب نرخ بیکاری استان با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به ماه قبل  به ۷.۷ درصد رسید.

استان نیوفاوندلند و لابرادور نیز موفق شد تا با افزایش ۴ هزار و ۹۰۰ شغل تازه، نرخ بیکاری خود را به ۱۳.۵ درصد برساند. این نرخ در دو و نیم سال گذشته پایین‌ترین نرخ بیکاری برای این استان بوده است.

در استان نووا اسکوشیا نرخ بیکاری ۹ درصد بود که نسبت به ماه گذشته تقریبا یک درصد رشد پیدا کرده بود. در ماه سپتامبر در این استان تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد شد.

در استان مانیتوبا با کاهش ۰.۲ درصدی نرخ بیکاری در استان به دلیل ایجاد ۲ هزار و ۱۰۰ شغل تازه، این نرخ به ۵.۴ درصد رسید و در استان البرتا نیز با ایجاد حدود ۳۰۰ شغل، نرخ بیکاری با ۰.۳ درصد کاهش به ۶.۲ درصد رسید.

در میان استان‌هایی که نرخ بیکاری در آنها افزایش داشت یا ثابت ماند، استان انتاریو بیشترین تعداد شغل را از دست داد.

به گزارش اداره آمار کانادا، تعداد مشاغل از دست رفته در استان انتاریو در ماه سپتامبر ۲۳ هزار شغل بود اما به هر حال و با توجه به این‌که تعداد جویندگان کار به ویژه در میان جوانان کمتر از قبل شده بود، نرخ بیکاری در رقم ۸.۸ درصد ثابت ماند.     

نرخ بیکاری در استان ساسکاچوان بعد از این‌که این استان تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ شغل خود را از دست داد، با ۰.۷ درصد کاهش به ۵.۵ رسید. در همین زمان نرخ بیکاری در استان بریتیش کلمبیا نیز ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۷.۵ درصد رسید. در این ماه تعداد مشاغل موجود در این استان ۳۰۰ شغل کمتر از ماه گذشته شد.

در استان پرینس ادوارد آیلند نیز با از بین رفتن ۲ هزار ۲۰۰ شغل، نرخ بیکاری ۲.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳.۶ درصد رسید. در استان نزدیک به آن یعنی نیوبرانزویک نیز نرخ بیکاری با ۰.۲ درصد رشد به ۹.۸ درصد رسید و از تعداد مشاغل ۲ هزار و ۵۰۰ شغل کاسته شد.

بیشترین میزان افزایش اشتغال به بخش حمل و نقل و انبارداری با تعداد ۱۵ هزار شغل و بیشترین کاهش شغل نیز به بخش‌‌های تخصصی، دانشمندان و خدمات فنی با ۳۲ هزار شغل تعلق داشته است. بر اساس این گزارش در بخش‌های دیگر همچون ساخت و ساز و بخش‌های تولیدی، تغییرات عمده‌ای اتفاق نیفتاده است. 

برای مشاهده این صفحه در طراحی جدید و آزمایشی، اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.       

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar