کبک یا فدرال؟ پرسشی که خیلی از وقت‌ها گمراه کننده است
16 اکتبر 2011 - 11:26
بازدید 386
8

یکی از موضوعات خیلی مهمی که در خلال نشست‌های تهران دستگیرم شد و شاید در هیچ جای دیگر نمی‌شد آن را درک کرد تمایز نادرست و گمراه کننده‌ای است که در میان طیف گسترده‌ای از متقاضیان مهاجرت به کانادا و از جمله موکلین کنپارس پدید آمده است: تمایز بین فدرال و کبک!!؟؟ این بحث آن […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از موضوعات خیلی مهمی که در خلال نشست‌های تهران دستگیرم شد و شاید در هیچ جای دیگر نمی‌شد آن را درک کرد تمایز نادرست و گمراه کننده‌ای است که در میان طیف گسترده‌ای از متقاضیان مهاجرت به کانادا و از جمله موکلین کنپارس پدید آمده است: تمایز بین فدرال و کبک!!؟؟
این بحث آن قدر جدی شد که به دلیل اصرار مسئولان نشست، من در یک نوبت مجبور شدم یک بحث مفصل را به ان اختصاص دهم، البته بعد از آن دوستان دیگری گله کردند که چرا این قدر ضریب هوشی ما را دست کم می‌گیرید و بدیهیات را توضیح می‌دهید؟ واقعیت این است که این موضوع برای خیلی از دوستان اصلا بدیهی نیست و پرسش‌های زمان نشست و بحث‌هایی که بعد از آن مطرح شده و به دستم می‌رسد نشان می‌دهد که هنوز هم جای طرح دارد و احتمالا کسانی که در نشست شرکت نکرده‌اند در این مورد هم‌چنان ابهام دارند. حالا اینکه برای انها که حضور داشته‌اند رفع ابهام شده یا نه، بحث دیگری‌ست!
اصل بحث بسیار ساده است: ما تمایزی تحت عنوان فدرال و کبک نداریم!
خوب «پس برنامه‌های مهاجرتی فدرال و کبک یعنی چه؟» این از جمله مواردی است که دولت کانادا بنا به دلایلی به یکی از استان‌ها اختیارات بیشتری داده است اما معنای آن این نیست که در عالم واقع یک پدیده به نام فدرال داریم و یک پدیده مجزا و منفک به نام کبک. در عالم واقع ما یک کشور داریم و اجزا آن کشور.
کانادا یک کشور واحد است با ده استان و سه قلمرو که به صورت فدرالی اداره می‌شود یعنی یک سری از وظایف و اختیارات در مورد اداره کشور به پارلمان‌های استان‌ها سپرده شده است (مثل آموزش و بهداشت و اشتغال و …) و یک‌سری از آنها هم در اختیار دولت مرکزی است (مثل سیاست خارجی و امنیت و دفاع و…) البته در برخی موارد مثل بهداشت، دولت فدرال نقش تنظیم‌کنندگی هم دارد تا تمامی شهروندان کانادایی در سراسر کشور از استانداردها و شرایط نسبتا یکسانی برخوردار باشند اما اصل بحث‌ها استانی است و هر استان، قوانین، مقررات و سیاست‌های خاص خود را دارد. از این نظر کبک هم استانی‌ست مثل سایر استان‌های دیگر (هرچند عده‌ای در آن فکر می‌کنند تافته جدابافته هستند.)
معنای این سخن این است که چیزهایی هست که در همه کانادا شبیه هم است مثلا وقتی می‌گوییم در «مسیر کاریابی»، شما به یک رزومه تخصصی نیاز دارید این یک بحث کلی است و ربطی ندارد که شما در کجای کانادا زندگی می‌کنید یا رزومه‌اتان را به چه زبانی آماده می‌کنید یا اگر می‌گوییم هر رشته شغلی یک سطح اولیه آمادگی زبانی نیاز دارد که شما باید ببینید این سطح در رشته تخصصی شما چه میزانی است بحث ما این نیست که این سطح به مقیاس آزمون انگلیسی استاندارد چقدر است یا آزمون فرانسه استاندارد، مهم این است که شما دنبال یافتن پاسخ این سوال (حالا با هر زبانی) باشید و دقیقا و به تفکیک مهارت‌های زبانی مورد نیاز برای آن رشته (نگارش، گویش، خوانش…)، جواب را پیدا کنید.
اما وقتی می‌گوییم که باید دید که شغل شما رگولیتد (نیازمند دریافت مجوز شغلی) هست یا نه این بحث استانی است و تفاوتی بین کبک با انتاریو یا بریتیش‌کلمبیا نیست. ممکن است در کبک و انتاریو رگولیتد باشد اما در بریتیش‌کلمبیا نباشد و بالعکس٫ در واقع، این طور نیست که بگوییم یک جایی داریم به اسم کبک و یک جای دیگر به اسم فدرال و می‌شود تکلیف این بحث‌ها را در این دو قسمت مشخص کرد؛ ما یکسری استان داریم که در هر کدام که خواستیم زندگی کنیم باید ببینیم شرایط مربوط به آن چیست، دوره‌های تحصیلی آن به چه شکلی است، بچه‌ها باید از چه سنی بروند مدرسه، بعد از چند سال دیپلم می‌گیریند، با دیپلم در چه کالج‌هایی می توانند ادامه تحصیل بدهند، استان چند نوع گواهینامه رانندگی دارد، برای چه کارهایی باید مجوز گرفت و الی آخر. از این نظر کبک هیچ تفاوتی با البرتا یا انتاریو ندارد. تنها سوالی که ممکن است در مورد کبک اضافه شود این است که ایا در این مورد خاص حالا هرچه می خواهد باشد (مثلا شرکت در ازمون فلان رشته برای دریافت مجوز یا گذراندن آزمون رانندگی یا ادامه تحصیل در مدرسه…) آیا باید حتما به زبان فرانسه اقدام کرد یا می‌شود به انگلیسی هم اقدام کرد.
امیدوارم این توضیحات روشن‌گر بوده باشد و دیگر کسی نگوید «اینها فدرال بود، کبکش را هم بگویید» اگر هم بگوید مشکلی نیست. به این مطلب لینک خواهم داد!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar