کبکی‌ها پیشتاز استفاده از مزایای مرخصی زایمان
02 آگوست 2012 - 9:23
بازدید 290
9

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا، تقریبا ۱۰۰ درصد مادران در استان کبک بعد از زایمان خود یا به فرزندی گرفتن یک کودک از مرخصی زایمان‌شان (‌Maternity leave) استفاده می‌کنند و پدران کبکی هم از نظر استفاده از مرخصی والدین (Paternity leave) در مقایسه با پدران در دیگر استان‌های کشور […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا، تقریبا ۱۰۰ درصد مادران در استان کبک بعد از زایمان خود یا به فرزندی گرفتن یک کودک از مرخصی زایمان‌شان (‌Maternity leave) استفاده می‌کنند و پدران کبکی هم از نظر استفاده از مرخصی والدین (Paternity leave) در مقایسه با پدران در دیگر استان‌های کشور دارای بالاترین رتبه هستند.

خانم‌ها لین فایندلی و دافنه کوهن از اعضای بخش تحلیل سلامتی در این‌باره نوشته‌اند: «عواملی چند از جمله عوامل اجتماعی- اقتصادی و سلامت روحی و فردی بعد از زایمان در این امر دخیل هستند و مشخص می‌سازند که در این شرایط چه مادران و چه پدران به چه میزان و تا چه مدت از مرخصی مربوط به خود استفاده می‌کنند.»

بر اساس آمار این نتیجه به دست آمده که در این استان مادران و پدرانی که خوداشتغال بوده‌اند حتی با وجود در نظر گرفتن عواملی چون اولین فرزند بودن نوزاد، جنسیت نوزاد، سن مادر، سطح تحصیلات و میزان درآمد، از مرخصی‌های کوتاه‌تری استفاده کرده‌اند.

«یافته‌ها نشان می‌دهند که نوع و ویژگی‌های اشتغال والدین و سلامتی فرزند و مادر می‌تواند تاثیر مشخصی بر میزان مرخصی والدین از کار و زمانی که آنان صرف بودن با نوزاد یا فرزندخوانده خود می‌کنند بگذارد.»

پدران بیشتری در کبک مرخصی می‌گیرند   

پدرانی که صاحب نوزادان دوقلو، سه قلو و یا حتی بیشتر می‌شوند، ۲.۳۶ مرتبه بیشترین از پدرانی که فقط صاحب یک فرزند می‌شوند از مرخصی والدین استفاده می‌کنند.  

تقریبا همه مادران کبکی یا به عبارت دقیق‌تر ۹۹ درصد از مادران شاغل کودکان در این استان بعد از تولد آنها برای مدتی در خانه می‌مانند. این در حالی است که متوسط این رقم برای مادران در دیگر استان‌های کانادا ۹۰ درصد است. 

متوسط زمان مرخصی آنها ۴۸ هفته است. حدود ۹۷ درصد از این مرخصی‌ها با حقوق بوده و حدود ۱۲ درصد نیز گفته‌اند که در ازای این مدت حقوقی دریافت نکرده‌اند. در همین حال متوسط استفاده از مرخصی زایمان در خارج از استان کبک برای مادرانی که فرزندان یک تا سه ساله داشته‌اند ۴۴ هفته بوده است.   

پدران بیش از سه‌چهارم کودکان در استان کبک یا ۷۶ درصد از پدران این استان هم از مرخصی والدین استفاده کرده‌اند که این رقم در استان‌های دیگر کانادا فقط یک‌چهارم پدران را شامل می‌شده است. در دیگر استان‌های کانادا حدود ۲۶ درصد از فرزندان بوده‌اند که پدرانشان از مرخصی والدین استفاده کرده و متوسط زمان این مرخصی ۲.۴ هفته بوده است.

در این استان حدود ۱۲ درصد از مادران نیز اعلام داشته‌اند که افسردگی بعد از زایمان داشته‌اند. احتمال استفاده این مادران از مرخصی زایمان ۲.۶۹ برابر بیشتر از مادرانی بوده که دچار افسردگی بعد از زایمان نشده بودند.

برنامه بیمه اشتغال کارکنان به مادران باردار اجازه می‌دهد تا ۱۵ هفته از مزایای مرخصی زایمان استفاده کنند و ۳۵ هفته را نیز برای مرخصی والدین در نظر گرفته است که این دومی می‌تواند بین مادر و پدر تقسیم شود.

مرخصی والدین در استان کبک با آنچه در دیگر استان‌ها و قلمروهای کانادا وجود دارد متفاوت است.

این تحقیق و نتایج آن بر اساس بررسی انجام شده در مورد شرایط ۱۰ هزار و ۸۱۰ کودک یک تا نه ساله در ۱۰ استان کشور تنظیم شده است. این بررسی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی والدین این کودکان انجام شده است.

بر ای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar