کانادا در پی جذب استعدادهای فنی
27 آوریل 2022 - 10:30
بازدید 532
5
این کشور در راستای حمایت از استخدام نیروی کار در حوزه فناوری، گزینه‌هایی برای ارائه مجوز کار و اقامت دائم ارائه می‌کند.
ارسال توسط :
پ
پ

این کشور در راستای حمایت از استخدام نیروی کار در حوزه فناوری، گزینه‌هایی برای ارائه مجوز کار و اقامت دائم ارائه می‌کند.

با نظر به اینکه بخش فناوری با وجود همه‌گیری همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، کارفرمایان در حوزه فناوری کشور کانادا همچنان با کمبود نیروی کار مواجه هستند. بنابراین یکی از راه‌های حمایت از شکاف‌های موجود در بازار کار، استخدام استعدادهای خارجی است.
کمبود نیروی کار واجد شرایط در کانادا موضوع اصلی درخواست اخیر شورای نوآوران کانادا از دولت فدرال است، موضوع این درخواست اجرای آزمایشی ویزای جدیدی بود که به نیروی کار در حوزه فناوری اجازه می‌دهد بدون پیشنهاد شغلی وارد کانادا شوند.
با درک اهمیت بخش فناوری برای اقتصاد، دولت های فدرال و استانی به کارفرمایانی که به دنبال جذب استعدادها در حوزه فناوری هستند، گزینه‌های بسیاری ارائه می‌دهند.

گزینه‌های ارائه شده برای جذب نیروی کار فنی

مسیرهای اقامت موقت

زیرگروه استعدادهای جهانی در کانادا (Global Talent Stream)

در زیرگروه استعدادهای جهانی در کانادا تحت برنامه نیروی کار موقت خارجی (Temporary Foreign Worker Program) در جهت پاسخ به نیازهای اقتصادی کشور کانادا ایجاد شده است. از این طریق کارفرمایان کانادایی می‌توانند با سرعت بالاتری نیروی کار خارجی جذب کنند، این زیرگروه برای پردازش ۸۰ درصد از برنامه‌ها در بازه زمانی دو هفته یا کمتر طراحی شده و برای استفاده از این برنامه سریع، کارفرمایان باید در دسته A یا B قرار داشته باشند.

دسته A

در این دسته، کارفرمایان از طریق شرکای برگزیده در زیرگروه استعدادهای جهانی معرفی می‌شوند، شرکای برگزیده اغلب سازمان‌های محلی، دولتی یا نیمه دولتی هستند که موظف به حمایت از اقتصادهای محلی می‌باشند.

دسته B

برای کارفرمایانی است که مشاغل نیروی‌های کار متخصص درخواستی‌شان در فهرست مشاغل استعدادهای درخشان جهانی (GTS) یافت می‌شود. برخی از مشاغل واجد شرایط عبارتند از مهندسان کامپیوتر، مهندسان نرم افزار و طراحان و همچنین تحلیلگران و مشاوران سیستم‌های اطلاعاتی.

کارفرمایان در هر دو دسته بایستی شرایط مربوط به پرداخت نیروی کار متخصص را رعایت کنند، برای نیروی کار خارجی که از طریق GTS استخدام می شود، دستمزد رایج یا بالاتر باید پرداخت شود.
دستمزد رایج نیروی کار خارجی در دسته Bبالاتر از موارد زیر است:

⦁ از دستمزد متوسط ​​هر شغلی در بانک مشاغل دولت کانادا؛
⦁ از حدود دستمزدی که کارفرما به کارکنان فعلی در همان موقعیت، مکان و با مهارت‌ها و تجربه یکسان پرداخت می‌کند. یا
⦁ از حداقل دستمزد، همانطور که در فهرست مشاغل استعدادهای جهانی تعریف شده است.

توافقنامه کانادا-ایالات متحده-مکزیک

توافقنامه کانادا-ایالات متحده-مکزیک (United States–Mexico–Canada Agreement) انتقال استعدادها بین این سه کشور را تسهیل می‌کند. طبق آن دو زیرمجموعه مربوط به نیروی کار در حوزه فناوری وجود دارد: حرفه ای‌ها و نقل و انتقالات درون شرکتی (Intra company transfer).

در توافقنامهCUSMA ، ۶۳ شغل تحت زیرمجموعه حرفه ای‌ها واجد شرایط هستند، برای مثال تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری از جمله این مشاغل هستند.

نقل و انتقالات درون شرکتی یا ICTها مربوط به کارکنان شاغل در شرکت‌های چند ملیتی است که به شعبه‌ای در کانادا منتقل می‌شوند. در این مورد هیچ فهرستی از مشاغل واجد شرایط یا مستثنی وجود ندارد. به طور کلی، انتقال گیرنده درون شرکتی فردی است که حداقل یک سال در شرکت کار کرده و دارای نقش مدیریتی یا دانش تخصصی است.

انتقال درون شرکتی (غیر CUSMA)

امکان انتقال درون شرکتی از کشوری غیر از مکزیک یا ایالات متحده نیز وجود دارد. به عنوان مثال، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا (CETA) مقرراتی برای نقل و انتقالات درون شرکتی دارد، همانطور که در توافقنامه با بریتانیا وجود دارد.
کارمندانی که از طریق ICT به کانادا می آیند، نیازی به ارزیابی میزان تاثیر بر بازار کار (Labour Market Impact Assessment) ندارند. این ارزیابی به دولت فدرال نشان می‌‌دهد که آیا استخدام نیروی کار خارجی تأثیر مثبتی بر بازار کار خواهد داشت؟ تکمیل ارزیابی میزان تاثیر بر بازار کار (LMIA) ممکن است به زمان و هزینه نیاز داشته باشد، به همین دلیل کارفرمایان سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند.

مسیرهای اقامت دائم

هنگامی که نیروی کار خارجی اقامت دائم دریافت می‌کند، این امکان برایش فراهم است که بدون نیاز به تمدید مجوز کار یا LMIA در کانادا کار کند. برخی از مسیرهای اقامت دائم نیاز به پیشنهاد شغلی دارند، با این حال، استعدادهای فنی می‌توانند بدون پیشنهاد شغلی اقامت دائم دریافت کنند.

تعدادی از مسیرهای مهاجرت برای نیروی کار متخصص باز است که برخی از این مسیرها به ویژه برای نیروی کار فنی طراحی شده‌اند.

اکسپرس انتری

اکسپرس انتری مسیر مهاجرت برای نیروی کار متخصص بوده و سیستم مدیریت درخواست آنلاین برای برخی از برنامه های اصلی مهاجرت کانادا است. نیروی‌های کار در حوزه فنی، می توانند از طریق دو مورد از این برنامه‌ها به کانادا بیایند: برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker) و برنامه تجربه کانادایی(Canadian Experience Class) .

اکسپرس انتری از سیستم جامع رتبه‌بندی، برای امتیازدهی و رتبه‌بندی پروفایل‌های متقاضیان خود استفاده می‌کند. امتیازات بر اساس عواملی مانند تحصیلات، زبان و تجربه کاری داده می‌شود و متقاضیان با بیشترین امتیاز، دعوت‌نامه (Invitation to Apply) دریافت می‌کنند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

طبق گزارش اکسپرس انتری پایان سال ۲۰۲۰، بیشترین دعوتی‌ها برای درخواست اقامت دائم از متقاضیان در حوزه مشاغل فناوری بودند.

انتخاب اکسپرس انتری برای نامزدهای FSWP و CEC در طول همه گیری به دلیل عقب افتادن برنامه‌ها به طور موقت متوقف شده است. طبق اعلام شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، انتخاب اکسپرس انتری برای این متقاضیان در ماه جولای از سر گرفته می‌شود.

در سال جاری، کانادا در صورتی از این نامزدها دعوت کرده که نامزدی در «برنامه انتخاب استانی» (Provincial Nominee Program) داشته باشند. نیروهای کار فنی (Tech workers) که واجد شرایط اکسپرس انتری هستند، ممکن است واجد شرایط نامزدی استانی(PNP) نیز باشند.

مهاجرت استانی برای نیروی کار فنی (Tech workers)

اکثر استان‌ها و مناطق (به جز نوناووت) دارای برنامه‌های نامزد استانی هستند که به آنها امکان می‌دهد از طریق سیستم اکسپرس انتری یا از طریق برنامه‌های اصلی خود متقاضیان را معرفی کنند؛ کبک سیستم مهاجرتی خود را دارد.
موارد زیر تنها چند برنامه استانی منتخب است که شامل نیروهای کار فنی(Tech workers) می‌شود، لازم به ذکر است که بیش از ۱۰۰ زیرگروه برنامه مهاجرتی در بخش اقتصادی وجود دارد. متخصصان فنی ممکن است واجد شرایط برنامه‌های بیشتری شوند که مختص نیروی کار فنی نیست.

مسیر فناوری تسریع شده آلبرتا (Alberta Accelerated Tech Pathway)

مسیر فناوری تسریع شده آلبرتا، گزینه نامزدی سریع استانی را به نامزدهای واجد شرایط اکسپرس انتری ارائه می‌کند. برنامه مهاجرت برتر آلبرتا (AAIP) این جریان را در ژانویه ۲۰۲۲ راه اندازی کرد.

برای پردازش سریع پرونده در این مسیر، متقاضیان میبایستی معیارهای واجد شرایط جریان اکسپرس انتری آلبرتا را داشته باشند. در واقع، متقاضیان باید در آلبرتا مشغول به کار باشند یا در یکی از ۲۳ شغل واجد شرایط، پیشنهاد کاری داشته باشند. برخی از نمونه‌های این مشاغل عبارتند از طراحان گرافیک و تصویرگران، مهندسان مکانیک و تکنسین‌های پشتیبانی کاربر.

برای این برنامه متقاضیان اکسپرس انتری می‌توانند به صورت آنلاین از طریق برنامه مهاجرت استانی آلبرتا (Alberta Immigrant Nominee Program) درخواست دهند.

فناوری بریتیش کلمبیا (British Columbia Tech)

برنامه نامزدهای استانی بریتیش کلمبیا (BC PNP) یک مسیر سریع به نام زیرگروه نیروی کار حوزه فنی بریتیش کلمبیا را در دسترس برخی نیروهای کار فناوری قرار می‌دهد. برنامه نامزدهای استانی بریتیش کلمبیا برای کسانی است که در یکی از ۲۹ شغل فنی اعلام شده پیشنهاد شغلی داشته باشند.

برای دعوت به انتخاب برنامه فناوری بریتیش کلمبیا، متقاضی باید واجد شرایط یکی از برنامه‌های مهاجرتی بریتیش کلمبیا بوده و برای حداقل یک سال پیشنهاد شغلی داشته باشد.

از متقاضیان واجد شرایط دعوت می شود تا برای انتخاب هفتگی برنامه نامزدی استانی درخواست دهند. نامزدهای BC Tech از مزایای متعددی مانند اولویت در پردازش پرونده و آفیسر ویژه برای پردازش برخوردار هستند.

انتخابات نیروی کار فنی انتاریو (Ontario Tech Draws)

در انتاریو انتخابات نیروی کار فنی برای واجدین شرایط زیرگروه اولویت‌های سرمایه انسانی (Human Capital Priorities Stream- HCP) انجام می‌شود.

برای دعوت، متقاضیان باید واجد شرایط برنامه نیروی کارمتخصص فدرال یا تجربه کانادایی باشند. آنها همچنین باید تجربه کاری در یکی از شش شغل فنی زیر داشته باشند:

مهندسین و طراحان نرم افزار؛
برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه دهندگان رسانه‌های تعاملی؛
مهندسین کامپیوتر؛
طراحان و توسعه دهندگان وب؛
تحلیلگران و مدیران پایگاه داده؛ و
مدیران کامپیوتر و سیستم های فناوری اطلاعات

برنامه مهاجرت کبک برای کارکنان در بخش‌های هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و جلوه‌های بصری

کبک این برنامه مهاجرتی آزمایشی را آوریل ۲۰۲۱ در تلاش برای رشد بخش فناوری خود راه اندازی کرد. برنامه دو زیرگروه دارد:

هوش مصنوعی (AI)

در این زیرگروه دو زیرمجموعه وجود دارد: یکی برای افرادی که از کالج یا دانشگاه‌های کبک فارغ التحصیل شده‌اند و دیگری برای کسانی که در خارج از کشور آموزش دیده‌اند. در زیرمجموعه تحصیلات تکمیلی متقاضیان ملزم به داشتن تجربه و پیشنهاد شغلی هستند. در زیرمجموعه نیروی خارجی در برخی موارد نیازی به پیشنهاد شغلی نیست. در هر دو زیرمجموعه متقاضیان باید تحصیلات مرتبطی داشته و حداقل مدرکشان با مدرک لیسانس کبک معادل باشد.

فناوری اطلاعات (IT) و جلوه‌های بصری

نیروی کار فنی متقاضی این برنامه باید حداقل دو سال از پنج سال گذشته در یکی از ۱۰ شغل واجد شرایط کار کرده باشد. داوطلبان همچنین باید یک شغل دائم یا پیشنهاد شغلی جدید در حوزه کاری خود داشته باشند و ثابت کنند که حداقل مدرک معادل دیپلم مطالعات فناوری کبک یا مدرک لیسانس دارند.

هر دو زیرگروه دارای دو زیرمجموعه دیگر نیز هستند، یکی برای فرانسوی زبان‌ها و دیگری برای غیرفرانسوی زبان‌‌ها، فردی که در زیرمجموعه فرانسوی زبان درخواست می‌دهد بایستی اثبات کند سطح زبان فرانسه‌اش بالاتر از متوسط ​​​​است، در زیرمجموعه غیر فرانسوی زبان چنین الزامی وجود ندارد.

مسیر استعداد فنی ساسکاچوان (Saskatchewan Tech Talent Pathway)

برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان (Saskatchewan Immigrant Nominee Program) اخیراً یک مسیر جدید برای مهاجران فنی آینده کانادا راه‌اندازی کرده است.

جهت واجد شرایط بودن، متقاضی مسیر استعداد فنی ساسکاچوان باید یک نامه تایید شغلی SINP مخصوص کارفرما برای شغل تعیین شده در بخش فناوری داشته باشد. متقاضی به حداقل یک سال سابقه کار در آن شغل طی پنج سال گذشته یا شش ماه سابقه کار در استان نیاز دارند.

همچنین اگر فرد درخواست کننده در ساسکاچوان کار می کند باید در مدرک معیار سنجش زبان کانادا (Canadian Language Benchmarks- CLB) نمره ۵ داشته باشد و اگر برای اکسپرس انتری درخواست می دهد، حداقل CLB7 مورد نیاز است.
متقاضیان باید داری تحصیلات دانشگاهی بوده و در صورت وجود، واجد شرایط مجوز حرفه‌ای ساسکاچوان (Saskatchewan professional licensing) باشند.

در صورت تماس با کنپارس از چه خدماتی بهره‌مند خواهید شد؟

⦁ مشاوره رایگان و حرفه‌ای با مشاورین باتجربه و کارآزموده کنپارس
⦁ بررسی شرایط متقاضی برای برنامه‌های مهاجرتی
⦁ بررسی شانس دریافت ویزا
⦁ بستن قرارداد با کنپارس
⦁ ارائه فهرست مدارک مورد نیاز
⦁ ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه مدارک و چگونگی تهیۀ آنها
⦁ جمع‌آوری مدارک افراد و استانداردسازی آنها
⦁ استانداردسازی رزومه کاری افراد در شبکه‌های اجتماعی(در LinkedIn و …)
⦁ تکمیل فرم‌های درخواست
⦁ ثبت پرونده
⦁ پیگیری پرونده
⦁ اعلامِ به‌روزرسانی‌ها
⦁ همراهی با متقاضی تا دریافت نتیجۀ ویزا
⦁ در صورت رد ویزا، پیگیری و درخواست تجدید نظر (در صورت نیاز)

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹، ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ یا ۰۲۱۵۹۱۷۴۰۰۰ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+۱)۵۷۹۹۵۷۹۲۹۳ و ۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶(+۹۸) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar