کانادا باید نقش خود را در جذب دانشجویان ارتقا دهد
16 اکتبر 2022 - 9:59
بازدید 306
6
نیاز به ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در یارانه دستمزد برای دانشجویان بین المللی  احساس می‌شود
ارسال توسط :
پ
پ

نیاز به ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در یارانه دستمزد برای دانشجویان بین المللی  احساس می‌شود

به گزارش موسسه مالی «RBC Economics» دولت کانادا باید حدود ۵۰ میلیون دلار در یک برنامه آزمایشی یارانه دستمزد برای ۷ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های پرتقاضا سرمایه‌گذاری کند.

طبق این گزارش دولت اتاوا باید اهداف سه ساله‌ا‌ی را برای تعداد دانشجویان بین المللی مورد نیاز جهت پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی تعیین کند.

به نوشته نویسندگان این گزارش (بن ریچاردسون مسئول پژوهش و یدالله حسین سردبیر) استان‌ها باید یک چارچوب بودجه ۱۰ ساله برای مؤسسات تحصیلات تکمیلی ایجاد کنند که به آنها امکان می‌دهد بر ساختار آموزشی حساس به بازار و جذاب برای دانشجویان بین‌المللی (اما نه بیش از حد وابسته به آنها) تمرکز کنند.

آنها می‌گویند: «سهم مهاجران با تجربه تحصیلی کانادایی را در طبقه مهاجرتی اقتصادی گسترش دهید. با تاکید ویژه بر رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) مراقبت‌های بهداشتی و رشته‌های فنی که برای انتقال انرژی حیاتی هستند.»

نویسندگان در گزارش خود با عنوان « Course Correction: How International Students Can Help Solve Canada’s Labour Crisis » که این هفته منتشر شد، بیان می‌کنند که دانشجویان بین‌المللی ستونی از استراتژی مهاجرتی کانادا هستند و ۱۷ درصد از کل ساکنان دائمی جدید سالانه و ۴۰ درصد مهاجرانی که تحت برنامه‌های مهاجرت اقتصادی وارد می‌شوند را تشکیل می‌دهند.

دانشجویان بین المللی نیروی کار با مجموعه تخصص‌های مورد نیاز را نیز به کانادا می آورند.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند: «دانشجویان بین‌المللی دو برابر بیشتر از دانشجویان داخلی در رشته مهندسی و ۲٫۵ برابر بیشتر در رشته‌های ریاضی و علوم رایانه تحصیل کنند، این دو حوزه، حوزه‌های اصلی کمبود نیروی کار پیش‌بینی‌شده هستند».

اما مشکل سیستم مهاجرت کانادا این است که این دانشجویان بین المللی اغلب در مهاجرت به کانادا با موانعی روبرو هستند.

ناهماهنگی بازار کار و سیستم مهاجرتی گیج کننده می‌تواند توانایی کانادا را برای حفظ استعدادهای بین المللی کاهش دهد. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که دانشجویان خارجی در بخش مراقبت‌های بهداشتی و کسب و کار کمتر حضور دارند و تعداد کمی از آنها می‌توانند به همان سطح از تجربه کاری اولیه مانند دانشجویان داخلی دست یابند.

در حالی که دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا سعی در جذب دانشجویان بین المللی را برای ورود به کانادا دارند، کشورهای دیگر نیز برای جذب آنها رقابت می‌کنند.

نویسندگان استدلال می‌کنند که در تلاش برای جذب و حفظ این دانشجویان بین المللی، کانادا باید نقش خود را ارتقا دهد.

کانادا در نبرد شدید با دیگر کشورها برای جذب دانشجویان بین المللی

ریچاردسون و حسین ادعا می‌کنند: «یک جنگ جهانی برای استعدادها وجود دارد. همتایان کانادا در حال تشدید سیاست‌های خود هستند.»

ایالات متحده با توجه به دانشگاه‌های آیوی لیگ و فرصت‌های شغلی همچنان مانند یک آهنربا برای جذب دانشجویان بین المللی عمل می‌کند. تغییرات پیشنهادی در قوانین مهاجرت ایالات متحده همچنین ورود و اقامت دانشجویان رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  (STEM) در این کشور را آسان‌تر می‌کند.

بریتانیا کمپینی را برای جذب دانشجویان بین المللی توانمند راه اندازی کرده است. استرالیا همچنین یک استراتژی ۱۰ ساله را در سال ۲۰۲۱ به منظور همسویی بهتر پیشنهادات تحصیلی بین المللی خود با فرصت‌های شغلی و تنوع کشورهای مبدا ارائه کرد.

در سرتاسر جهان، مهارت‌ها در زمینه‌های متنوعی مانند رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  (STEM)، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مشاغل سبز و تولید پیشرفته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند و هند، چین، مالزی و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که به دنبال جذب، آموزش و پرورش هستند.

اگرچه در مسیرهای مهاجرت برای دانشجویان بین المللی که به دنبال اقامت دائم هستند، کانادا به عنوان یک رهبر جهانی شناخته شده است، اما برخی از برنامه‌ها برای همه دانشجویان قابل دسترسی نیستند و همچنان مشکل دارند.

در حین انتظار برای رسیدگی به درخواست‌های اقامت دائم، اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) امکان کسب تجربه کاری را برای دانشجویان بین المللی در کانادا آسان‌تر می‌کند.

بر اساس نظرسنجی «RBC Economics» از دانشجویان بین المللی، ۳۹ درصد قبلاً برای اجازه کار پس از فارغ التحصیلی درخواست داده بودند و ۵۵ درصد دیگر گفتند که قصد دارند برای آن درخواست دهند.

دانشجویان کالج خصوصی اغلب از PGWP کنار گذاشته می‌شوند

این گزارش خاطرنشان می‌کند: « اجازه کار پس از فارغ التحصیلی برای همه اعمال نمی‌شود. دانشجویان بسیاری کالج‌های خصوصی واجد شرایط نیستند. همچنین این اجازه کار بسته به مدت زمان تحصیل محدود است. برای به دست آوردن امتیاز کافی برای اقامت دائم، یک دانشجو باید هر تعداد و ترکیبی از مجوزهای تحصیل و کار را با هم ترکیب کند.»

هزاران دانشجوی بین‌المللی اغلب در هزارتویی از برنامه‌ها و الزامات گم می‌شوند و به دنبال ایجاد تعادل بین اجازه کار و تحصیل و الزامات هستند.

برخی از دانشجویان از وکلا یا مشاوران مهاجرت کمک می‌گیرند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها نیز اغلب خدماتی را برای کمک به پر کردن برخی از این شکاف‌ها ارائه می دهند، اما محدودیت‌هایی در ظرفیت وجود دارد.

در این گزارش به نقل از پل دیویدسون رئیس دانشگاه‌های کانادا آمده است: «ما به رویکرد «تیم کانادا» برای بازاریابی کشور به‌عنوان مقصد تحصیلی نیاز داریم، نه فقط از نظر دلار، بلکه در تعامل با شرکت‌های کانادایی و نهادهای مدنی که ریشه‌های عمیقی در کشورها و مناطق مورد نظر ما دارند».

ریچاردسون و حسین در گزارش خود به مزایای فوق العاده اجازه کار پس از فارغ التحصیلی  در کمک به دانشجویان بین المللی برای کسب اقامت دائم اذعان می‌کنند. آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که باید اقدامات بیشتری برای هماهنگ کردن استخدام این دانشجویان با نیازهای بازار کار کانادا انجام شود.

آنها می‌نویسند: «نرخ تبدیل (conversion rate) 10 ساله دانشجویان بین‌المللی به مقیم دائم کانادا ۳۳ درصد است، بر اساس گروهی که در سال ۲۰۱۰ آغاز شد.»

همچنین آنها اشاره می‌کنند: «برای اجازه کار پس از فارغ التحصیلی، نرخ مقایسه‌ای (comparative rate) 73 درصد است. افزایش استفاده از اجازه کار پس از فارغ التحصیلی از سال ۲۰۰۸ باید نرخ حفظ مشتریان (retention rate) کلی کانادا را با در دسترس قرار گرفتن آمارهای ۱۰ ساله اخیر افزایش دهد. اما یک سوال کلیدی این است که آیا کانادا به اندازه کافی برای جذب و نگهداری دانشجویان بین المللی که با نیازهای بازار کار هماهنگ هستند، تلاش انجام می دهد؟»

اداره آمار کانادا در سال گذشته اشاره کرد که در شهریه‌های برنامه‌های تحصیلی، ۲۹۲۲/۲۰۲۱ ( In Tuition Fees for Degree Programs, 2021/2922 )دانشگاه‌های کانادا برای سرپا ماندن به طور فزاینده‌ای به شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی وابسته هستند.

اداره آمار کانادا خاطرنشان کرد: «در سال ۲۰۲۲/۲۰۲۱، متوسط ​​هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در کانادا ۴٫۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۳۳ هزار و۶۲۳  دلار رسید.»

این به دنبال افزایش ۷٫۱ درصدی در سال تحصیلی ۲۰۲۱/۲۰۲۰ است. موسسات تحصیلات تکمیلی به طور فزاینده‌ای برای درآمد خود به دانشجویان بین المللی متکی هستند.

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹ یا ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+۱)۵۷۹۹۵۷۹۲۹۳ و ۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶(+۹۸) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar