کانادایی‌ها دوم می پای صندوق‌های رای می‌روند
26 مارس 2011 - 16:27
بازدید 393
5

وقتی در روز جمعه ۲۵ ماه مارچ دوربین‌ خبرنگارها داشت جای دیگری را نشان می‌داد، تعدادی از نمایندگان مجلس از روی فرش سبزی که در میانه مجلس پهن شده بود عبور کردند و برای خوش و بش به سوی نمایندگان احزاب مخالف در سوی دیگر مجلس رفتند؛ رقبای سیاسی‌ای که در شش هفته آینده ممکن […]

ارسال توسط :
پ
پ

وقتی در روز جمعه ۲۵ ماه مارچ دوربین‌ خبرنگارها داشت جای دیگری را نشان می‌داد، تعدادی از نمایندگان مجلس از روی فرش سبزی که در میانه مجلس پهن شده بود عبور کردند و برای خوش و بش به سوی نمایندگان احزاب مخالف در سوی دیگر مجلس رفتند؛ رقبای سیاسی‌ای که در شش هفته آینده ممکن بود هر یک برای یک مبارزه انتخاباتی علیه دیگری دست به کار شوند. آقای استفن هارپر به سراغ آقای مایکل ایگناتیف یعنی همان مردی رفت که کمی بعد مهم‌ترین نقش را در شکست وی ایفا می‌کرد.

 اما چند ساعت بعد وقتی رای‌ها خوانده شد و نتایج مشخص گشت، منازعه رقبا شکل جدی‌تری به خود گرفت و همه شمشیرها از رو بسته شد. آقای هارپر که آخرین سخنگوی آن روز مجلس بود اعلام کرد که روز شنبه به دیدار فرماندار کل (گاورنر ژنرال) خواهد رفت تا در مورد آخرین راه حل باقی‌مانده (یعنی برگزاری انتخابات) با او صحبت کند.

رهبر محافظه‌کاران گفت که هنوز هم حفظ وضعیت اقتصادی کانادا برای او و نمایندگان حامی‌اش یکی از اولویت‌های مهم است و در بودجه‌ای که اوایل این هفته اعلام شده هیچ نکته‌ای برای مخالفت احزاب مقابل وجود نداشته است. او گفت: «متاسفانه احزاب NDP و کبکوا نیز با آقای ایگناتیف همراه هستند و به وضوح اعلام کرده‌اند که خواستار برگزاری یک انتخابات دیگرند. این انتخابات که چهارمین انتخابات در هفت سال گذشته خواهد بود انتخاباتی است که همه کانادایی‌ها به وضوح می‌گویند که تمایلی به برگزاری آن ندارند. به هر حال رای امروز هم مرا ناامید کرد و هم تردیدی نیست که باعث ناراحتی بسیاری از کانادایی‌ها هم خواهد بود.»

در ادامه آقای ایگناتیف هم آقای هارپر را به بی‌توجهی به اصل دموکراسی و توهین به مجلس متهم نمود. در ضمن او که به خوبی پذیرای خبرنگاران شده بود، به پرسش‌های آنها که می‌خواستند بدانند در صورت شکست هارپر در انتخابات آتی، وی چه برنامه‌هایی برای تشکیل دولت و یا ائتلاف با احزاب دیگر دارد، پاسخ روشن و مستقیمی نداد و تنها به گفتن این بسنده کرد که دولتی لیبرال تشکیل خواهد داد که به دموکراسی احترام بگذارد نه این‌که به آن توهین کند.

به اعتقاد دیگر رهبران احزاب، آقایان ژیل دوسپ، رهبر حزب کبکوا، و جک لیتون، رهبر حزب NDP، آقای هارپر تمایلی به همراهی با دیگر احزاب ندارد و آگاهانه خواسته تا آنها را به سمت برگزاری یک انتخابات دیگر بکشد. آقای ایگناتیف نیز می‌گوید که دولت محافظه‌کار چهار ماه است که از دادن اطلاعات به مردم خودداری کرده و هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد. او کمی بعد و در همان روز صبح به مجلس اطلاع داد که حزب او دیگر به دولت اعتماد ندارد و اعلام نمود که برای نخستین بار در تاریخ این کشور کمیته‌ای متشکل از مجلسیان رفتار دولت را توهین‌آمیز دانسته‌اند زیرا دولت اخیرا در مورد میزان هزینه‌ای که برای قانون‌مندی جرائم و خرید جت‌های جنگی انجام داده توضیحی به مجلس ارائه نداده است. او در این‌باره گفت: «ما نمایندگان مردم هستیم و وقتی دولت پولی صرف می‌کند، مردم این حق را دارند که بدانند آن پول صرف چه شده. مجلس چک‌های سفید را امضا نمی‌کند.» 

از طرف دیگر برخی از اعضای حزب محافظه‌کار نیز تهمت‌هایی به دیگر احزاب دیگر وارد کردند. برای مثال آقای کانر از حزب محافظه‌کار با صراحت هرچه تمام حزب لیبرال را به بی‌کفایتی، کبکوا را به بی‌اهمیت بودن و NDPرا نیز به حرافی و بی‌عملی متهم ساخت.

به هر حال روز شنبه ۲۶ مارچ آقای هارپر به‌رغم مخالفتی که با برگزاری انتخابات داشت و دلیل آن را نیز شکننده بودن شرایط اقتصادی کشور می‌داند، به وعده خود عمل کرد و در دیداری که در نخستین ساعات بامداد آن روز با فرماندار کل کانادا، آقای دیوید جانستن، به عمل آورد بر سر برگزاری انتخابات در روز ۲ ماه می سال ۲۰۱۱ با وی به توافق رسید و سپس این امر را به اطلاع عموم رساند.

آقای هارپر که خود را ظاهرا به شدت مخالف با این اتفاق نشان می‌دهد، در تشریح این موقعیت می‌گوید: «اجازه بدهید رک حرفم را بزنم: اگر کانادا با بیشترین رای یک دولت اکثریتی باثبات را انتخاب نکند، آن‌وقت آقای ایگناتیف با دو حزب NDP و کبکوا دولت ائتلافی تشکیل خواهند داد. تصور کنید چنین ائتلافی که هیچ نقطه مشترکی در اهداف اعضای آن دیده نمی‌شود، چطور می‌خواهند با هم کار کنند. تنها راهی که آنها بتوانند کارشان را پیش ببرند این است که پول بیشتری خرج کنند و مالیات‌ها را بالا ببرند.»

البته در سوی دیگر ماجرا، آقای ایگناتیف ائتلاف با دو حزب دیگر را رد کرده و اعلام کرده که در صورت شکست محافظه‌کارها، دولت بعدی لیبرال محض خواهد بود نه ائتلافی. گرچه آقای هارپر این حرف را قبول ندارد و معتقد است که لیبرال‌ها قبلا هم ادعاهای مشابهی داشته‌اند و به آن عمل نکرده‌اند که این حرف او اشاره‌ای است به ائتلاف این حزب با حزب NDP در سال ۲۰۰۸، زمانی که رهبری حزب به عهده آقای استفان دیون بود.

برای مشاهده اصل مطالب اینجا و اینجا کلیک کنید.   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar