والدین برای تامین هزینه‌های تحصیلات عالی فرزندان خود با مشکل مواجه هستند
17 آگوست 2010 - 18:02
بازدید 311
7

نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس (در اولین هفته ماه سپتامبر معادل حدود نیمه شهریور ماه در ایران) به معنای آغاز بسیاری از بحث‌ها و اتفاقات در کانادا و از جمله، یکی از مهم‌ترین آنها بحث درباره هزینه‌های تحصیلات تکمیلی و داشتن حساب‌های مالی مورد حمایت دولت نظیر RESPاست. هر ساله بانک‌های مشهور و معتبر […]

ارسال توسط :
پ
پ

نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس (در اولین هفته ماه سپتامبر معادل حدود نیمه شهریور ماه در ایران) به معنای آغاز بسیاری از بحث‌ها و اتفاقات در کانادا و از جمله، یکی از مهم‌ترین آنها بحث درباره هزینه‌های تحصیلات تکمیلی و داشتن حساب‌های مالی مورد حمایت دولت نظیر RESPاست. هر ساله بانک‌های مشهور و معتبر کانادا پژوهش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند و مقاله حاضر به یکی از آنها و نتایج حاصله پرداخته است.

 

برای بسیاری از خانواده‌های کانادایی این یک معضل شده که دلشان می‌خواهد کاری را انجام دهند اما پول انجام آن را ندارند و این امر بیش از هر چیز زمانی اتفاق می‌افتد که آنها می‌خواهند سرمایه لازم برای تحصیلات عالی فرزندشان را تامین کنند. بر اساس نظرسنجی بخش تحصیلات و امور مالی بانک TD Canada Trust، این‌جاست که بین آنچه والدین دوست دارند انجام دهند و میزان توان مالی آنها شکاف نسبتا عمیقی خود را آشکار می‌کند.

 

طبق یافته‌های این تحقیق میان خواسته و عمل آنها هم تناسبی وجود ندارد، زیرا ۹۷ درصد از والدین می‌خواهند که تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل فرزندشان را تامین و تقبل کنند اما فقط ۲۶ درصد آنها روند پس‌انداز تحصیلی یا هر نوع پس‌اندازی را به این منظور آغاز کرده‌اند و ۱۵ درصد از آنها هم اصلا نمی‌دانند که قرار است این پول را چطور یا از کجا تامین کنند.

 

لارنس انگل، رئیس بخش وام‌های شخصی بانک TD Canada Trustدر این‌باره می‌گوید: «مزایای داشتن تحصیلات عالی در کل دوران عمر یک فرد برای همه مشخص است و برای کسب این امتیاز باید قیمتی پرداخت. بهترین حالت این است که والدین پس‌انداز تحصیلی برای فرزندانشان را از سنین کودکی آغاز کنند، اما اگر این کار را نکرده باشند یا پس‌اندازی که کرده‌اند کافی نباشد، موارد دیگری هم هست که از نظر هزینه و شرایط برای آنها مناسب خواهد بود.»

در این نظرسنجی فقط ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از کارت اعتباری یا خط اعتباری Line of Creditخود برای پرداخت هزینه‌های تحصیل فرزندشان استفاده خواهند کرد.

 

در تحقیق دیگری که اقتصاددانان بانک TDدر سال ۲۰۰۹ انجام داده‌اند، مشخص شده که متوسط هزینه تحصیل برای دانشجویی که دور از خانه و در مقطع لیسانس با دوره چهارساله درس می‌خواند، بیش از ۸۰ هزار دلار است.

تقریبا نیمی (۴۸ درصد) از والدین پاسخ‌دهنده به نظرسنجی TD Canada Trustگفته‌اند که بیشتر هزینه‌های تحصیل فرزندشان را خواهند پرداخت، ۲۹ درصد تنها پرداخت هزینه‌های اصلی مانند شهریه، کتاب و اجاره مسکن را پذیرفته و تامین باقی هزینه‌ها را از وظایف فرزندشان دانسته‌اند و تنها ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کل هزینه‌های فرزندشان را تقبل می‌کنند.

 

اکثریت بالای والدین (۷۰ درصد) پاسخ‌ داده‌اند که گرچه از کمک‌ کردن در زمینه تحصیل به فرزندانشان خوشحال خواهند بود اما آنها هم باید در این بین نقش و مسئولیت خود را به حد کفایت انجام دهند. ۱۲ درصد از والدین می‌گویند که احساس می‌کنند پرداخت هزینه تحصیل فرزند از وظایف آنهاست و فقط ۱۲ درصد از والدین پاسخ‌ داده‌اند که فکر می‌کنند اگر فرزندشان برای تامین نیاز خود در این زمینه تلاش کند برای او تجربه بسیار خوبی خواهد بود.

 

این تحقیق در استان کبک هم به نتایج مشابهی رسیده است با این تفاوت که شکاف بین خواسته و عمل در میان کبکی‌ها کمی عمیق‌تر است. با این‌که ۸۹ درصد از والدین کبکی گفته‌اند که می‌خواهند تمام یا بخشی از هزینه تحصیل فرزندشان را بپردازند اما ۴۴ درصد از آنها پس‌انداز برای این منظور را آغاز کرده و ۲۱ درصدشان نیز اصلا نمی‌دانستند که باید هزینه‌های تحصیل فرزندشان را چطور یا از کجا تامین کنند.

 

مکمل این تحقیق، نظرسنجی مشترک بانک RBCو Ipsos Reidاست که نشان می‌دهد ۵۷ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر دارند طی سال تحصیلی برای تامین نیازهای مالی‌اشان کار کنند. اما بر اساس این نظرسنجی فشار کار نیمه‌وقت می‌تواند سبب ایجاد استرس شود و در نمره‌های آنها تاثیر منفی داشته باشد.  

 

بر اساس نتایج حاصله، ۷۷ درصد از دانشجویان می‌دانند که کار نیمه‌وقت طی تحصیل تاثیر منفی بر نمرات آنها خواهد داشت در حالی که ۶۰ درصد از آنها انتظار دارند که به هننگام فارغ‌التحصیلی مقروض باشند و ۷۴ درصد نیز هیچ بودجه‌ای برای این تحصیل خود ندارند.

 

رئیس بخش Student Bankingبانک RBCمی‌گوید‌‌: «تجربه دانشجویان در این زمینه می‌تواند مسئولیت‌های تازه‌ای را برای آنها به دنبال داشته باشد از جمله سعی در کسب نمرات خوب، زندگی مستقل و روی پای خود و تنظیم بودجه و هزینه‌ها که گاه می‌تواند خیلی استرس‌زا باشد. اگر افراد عادت به پس‌انداز مناسب را به درستی آموخته باشند، احتمالا به ساعات کار کمتری نیاز داشته و به این ترتیب زمان آزاد بیشتری را برای درس‌ خواندن و لذت بردن از تجربه حضور در کالج یا دانشگاه در اختیار خواهند داشت.» او در ادامه می‌گوید که برای یک دانشجو تامین بودجه، کنترل امور مالی و دانستن امکانات مالی که در دسترس وی قرار دارند، می‌تواند سبب شود تا بهره بیشتری از دارایی‌ خود ببرد.

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar