نگاهی به مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۲
06 ژانویه 2022 - 10:39
بازدید 617
4
همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در سال 2022 بر مهاجرت کانادا سایه خواهد افکند.
ارسال توسط :
پ
پ

همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در سال 2022 بر مهاجرت کانادا سایه خواهد افکند.

همه‌گیری کرونا باعث شده است تا کانادا به‌طور مداوم محدودیت‌های سفر خود را به روزرسانی کند. همچنین باعث انباشت و عقب افتادن بیشتر درخواست‌ها و تغییر در سیاست‌های کانادا برای اولویت‌بندی متقاضیان مهاجرت در داخل کانادا شده است. با این وجود، دولت کانادا به اهداف مهاجرتی سه گانه خود یعنی تقویت اقتصاد، همبستگی خانواده‌ها و کمک به افرادی که نیازهای بشردوستانه دارند، متعهد باقی مانده است. ظرفیت پذیرش مهاجر، در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته و پردازش درخواست‌ها ادامه دارد. با همه این‌ها، شکی نیست که کرونا همچنان موضوع اصلی تأثیرگذار بر مهاجرت کانادا باقی خواهد ماند، زیرا وارد سومین سال تقویمی خود می‌شود. با این اوصاف، موارد زیر مروری بر تحولات کلیدی مهاجرت به کانادا است که باید در دوازده ماه آینده به آن‌ها توجه کرد.

طرح ظرفیت پذیرش مهاجر 2022-2024 و 2023-2025

کانادا به احتمال زیاد در سال 2022، دو طرح ظرفیت پذیرش مهاجر خود را اعلام خواهد کرد. این طرح‌ها اهداف کانادا را برای صدور اقامت دائم و برنامه‌های مهاجرتی را مشخص می‌کند که از طریق آن‌ها مهاجران جدید وارد خواهند شد. بر اساس طرح فعلی، کانادا به دنبال پذیرش از 411،000 مهاجر جدید در سال 2022 و 421،000 مهاجر در سال 2023 است. هر چند ممکن است زمانی که دولت فدرال طرح‌های ظرفیت پذیرش مهاجر جدید خود را رونمایی می‌کند، در این ارقام تجدید نظر شده باشد.

اولین مورد، طرح ظرفیت پذیرش مهاجر 2022-2024 کانادا است که قرار است ده فوریه و توسط وزیر مهاجرت، فریزر، ارائه شود. این اعلان معمولاً در پاییز هر سال انجام می‌شود، اما به دلیل انتخابات سپتامبر 2021 کانادا به تعویق افتاده است.

اعلان دوم شرایط عادی‌تری خواهد داشت و تا اول نوامبر انجام خواهد شد، مگر سناریوی بسیار بعیدی رخ دهد و کانادا یک انتخابات دیگر برگزار کند.
به دلایل مختلف، از جمله کمبود فزاینده نیروی کار در کانادا، عقب‌افتادگی درخواست‌ها و تعهد دولت فدرال به اسکان 40،000 پناه‌جوی افغان، احتمال اعلام ظرفیت بالاتر پذیرش مهاجر نیز وجود دارد. وزیر فریزر گفته است، با این شرط که کارفرمایان و جامعه کانادا آماده پذیرش از تعداد بالایی از مهاجران باشند، دست دولت برای اعلام ظرفیت بالاتر باز است.

اکسپرس انتری

شاید پس از داشتن استثنایی‌ترین سال برای اکسپرس انتری، از زمان راه‌اندازی آن در سال 2015، سال آینده شاهد پیشرفت‌های بزرگ‌تری در این سیستم باشیم. اکسپرس انتری در سال 2021، فقط متقاضیان برنامه تجربه کانادا (CEC) و برنامه‌های مهاجرتی استانی (PNP) را انتخاب کرد که امری کاملاً استثنایی است. زیرا تا قبل از همه‌گیری کرونا، متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال (FSWP)، منبع اصلی مهاجران از طریق سیستم اکسپرس انتری بودند، اما در سال گذشته از انتخاب‌های اکسپرس انتری کاملاً حذف شدند.

در حال حاضر متقاضیان این برنامه، حدود 85 درصد از متقاضیان کل اکسپرس انتری را تشکیل می‌دهند. منطق اداره مهاجرت این بوده است که صدور تعداد بیشتری دعوت‌نامه برای متقاضیان برنامه تجربه کانادا، به این اداره اجازه می‌دهد تا به هدف خود یعنی پذیرش 401،000 مهاجر در سال 2021 دست یابد. زیرا متقاضیان این برنامه عمدتاً در کانادا مستقر هستند و احتمال اینکه در طول فرآیند فرود با مشکلات مرتبط با همه‌گیری کرونا مواجه شوند، پایین است. از آنجایی که متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص معمولاً در خارج از کانادا مستقر هستند، اداره مهاجرت آن‌ها را از انتخاب‌های خود حذف کرد زیرا این نگرانی وجود داشت که نتوانند در سال 2021 وارد کانادا شوند و این امر امکان دستیابی اداره مهاجرت به هدف 401،000 تازه‌وارد را تضعیف کند. منطق اداره مهاجرت برای دعوت از متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی استانی، کمک به استان‌ها برای رفع نیازهای بازار کارشان از طریق مهاجرت بوده است.

کانادا چه زمانی انتخاب‌های برنامه نیروی کار متخصص را از سر می‌گیرد؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اداره مهاجرت، چه زمانی صدور دعوت‌نامه برای متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص را از سر می‌گیرد زیرا این اداره هیچ طرحی در این زمینه ارائه نکرده است. در حال حاضر بهترین راهنما، بیانیه سپتامبر 2021 اداره مهاجرت است که نشان می‌دهد این وزارتخانه قصد دارد تعداد درخواست‌های معوقۀ اکسپرس انتری را به کمتر از نصف کاهش دهد تا در عرض شش ماه و پیش از اینکه بررسی درخواست‌های متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص را مجدداً از سر بگیرد، به پردازش استاندارد درخواست‌های اکسپرس انتری بازگردد. اگر اداره مهاجرت بتواند به سرعت فعلی پردازش درخواست‌ها ادامه دهد، احتمالاً تعداد درخواست‌های معوقۀ اکسپرس انتری، در همان اوایل سال 2022، به نصف کاهش ‌یابند.

اصلاحات اکسپرس انتری

دولت فدرال با ارائه چندین بیانیه نشان داده که قصد دارد اصلاحاتی را در اکسپرس انتری انجام دهد. در بودجه 2021، دولت پیشنهاد کرد که برای دعوت از متقاضیان اکسپرس انتری، در جهت برآورده کردن نیازهای بازار کار کانادا، اختیارات بیشتری به وزیر مهاجرت داده شود، اما جزئیاتی ارائه نشد. در دستور کتبی (mandate letter) جدید وزیر فریزر، نخست‌وزیر جاستین ترودو از او خواسته تا مسیرهای اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری را برای دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار موقت خارجی، افزایش دهد.

چه انتظارات دیگری می‌توان داشت؟

عقب‌افتادگی:

همه‌گیری کرونا باعث شده است که انباشت درخواست‌های اداره مهاجرت به 1.8 میلیون درخواست برسد. ترودو از فریزر می‌خواهد تا زمان پردازش را برای درخواست‌هایی که تحت تأثیر همه‌گیری بوده‌اند، بهبود ببخشد.

سیستم TEER برای جایگزینی با کد شغلی (NOC):

تا پاییز 2022، اداره مهاجرت و “سازمان استخدام و توسعه اجتماعی کانادا” (ESDC) از سیستم جدید “کارآموزی، آموزش، تجربه و مسئولیت‌ها” (TEER) برای طبقه‌بندی مشاغل استفاده خواهند کرد. همه متقاضیان مهاجرت باید به این تغییر توجه کنند زیرا این امر بر مهاجرت و واجد شرایط بودن نیروی کار خارجی تأثیر خواهد گذاشت. اداره مهاجرت و سازمان استخدام و توسعه اجتماعی کانادا قبل از اعمال تغییرات، ذینفعان را راهنمایی خواهند کرد.

درخواست‌های شهروندی:

دستور کتبی بر تعهد دولت برای رایگان کردن درخواست‌های شهروندی کانادا تأکید می‌کند. وعده‌ای که در سال 2019، قبل از این همه‌گیری کرونا، داده شد و کانادا را مجبور به تغییر اولویت‌های مهاجرتی خود کرد. علاوه بر این، اداره مهاجرت متعهد شده است که به همه متقاضیان شهروندی، از جمله خانواده‌ها اجازه دهد تا درخواست‌های خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.

سیستم کارفرمای مورد اعتماد:

چندین سال است که دولت کانادا، راه‌اندازی یک سیستم کارفرمای معتمد را برای برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP) مطرح کرده است. این سیستم به کارفرمایان قابل اعتماد اجازه می‌دهد تا از طریق برنامه نیروی کار موقت خارجی، موقعیت‌های شغلی خالی را سریع‌تر پر کنند. در دستور کتبی فریزر، راه‌اندازی سیستم کارفرمای معتمد به عنوان اولویت آمده است.

پناهندگان افغان:

کانادا متعهد شده که 40،000 پناه‌جوی افغان را اسکان دهد و این یکی از اولویت‌های اداره مهاجرت از ماه آگوست بوده است.

برنامه اسپانسرشیپی پدر و مادر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها 2022 (PGP):

اداره مهاجرت هنوز اطلاعات خاصی در مورد برنامه پدر و مادر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای سال 2022 منتشر نکرده است. تنها موردی که تاکنون مشخص شده، این است که کانادا در سال پیش رو، به دنبال پذیرش 23،500 مهاجر تحت برنامه اسپانسرشیپی پدر و مادر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خواهد بود.

قوانین سفر:

قوانین سفر کانادا، در واکنش به همه‌گیری کرونا، مرتباً به روزرسانی می‌شوند. مورد قابل توجهی که باید یادآور شد، این است که از پانزده ژانویه 2022، تعداد بیشتری از مسافرانی که وارد کانادا می‌شوند، باید در بدو ورود و به‌طور کامل واکسینه شوند؛ از جمله اعضای خانواده، دانشجویان بین‌المللی بالای هجده سال و نیروی کار موقت خارجی.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar