نرخ اشتغال کانادا در مارچ ۲۰۱۱
16 آوریل 2011 - 18:13
بازدید 284
5

بر اساس آمار ارائه شده، در ماه مارچ به شکلی کاملا غیرمنتظره از کل مشاغل موجود در کشور به تعداد ۱ هزار و ۵۰۰ شغل کاسته شد که بیشترین سهم این کاهش به مشاغل نیمه‌وقت مربوط می‌شد که کاهش در آنها و ضعف در میزان پرداخت دستمزدها سبب شد که تا حدی از اهمیت ۹۱ […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس آمار ارائه شده، در ماه مارچ به شکلی کاملا غیرمنتظره از کل مشاغل موجود در کشور به تعداد ۱ هزار و ۵۰۰ شغل کاسته شد که بیشترین سهم این کاهش به مشاغل نیمه‌وقت مربوط می‌شد که کاهش در آنها و ضعف در میزان پرداخت دستمزدها سبب شد که تا حدی از اهمیت ۹۱ هزار شغل تمام‌وقتی که در همین ماه اضافه شده بودند، کاسته شود.

در همین ماه نرخ بیکاری به ۷.۷ درصد کاهش پیدا کرد که این امر در پی بالاتر رفتن تعداد افرادی که از نیروی کار خارج شده بودند به نسبت کسانی بود که شغل خود را از دست داده بودند.

در حالی که همه سرشماری‌ها حکایت از افزایش ۲۸ هزار شغل در ماه مارچ داشتند، کاهش هزار و ۵۰۰ شغل در این ماه سبب شگفتی همه شد. البته تعدادی از تحلیل‌گران معتقدند که این رقم مطرح شده در عنوان خبر سبب شده تا به روند پرقدرتی که در لایه‌های زیرین در جریان است، چندان که باید توجه نشود.

آقای داون دژاردن، یکی از اقتصاددانان بانک رویال کانادا می‌گوید: «این گزارش ملغمه‌ای بی‌تعادل بود که نشان می‌داد حرکت در واقع به سمت بیشتر شدن مشاغل تمام‌وقت است. رشد مشاغل تمام‌وقت از جمله مواردی است که از زمان بهبود اقتصادی به این‌سو، فقدان آن کاملا محسوس بوده است.»

در همین حال، آقای داگلاس پورتر، اقتصاددان برجسته بانک مونترال BMOنیز تصدیق کرد که گزارش اشتغال ماه مارچ «اصلا خطرناک و نگران‌کننده نیست». با این وجود «رشد بالای مشاغل تمام‌وقت، بالا رفتن ساعات کار و کم‌شدن نرخ بیکاری همگی مشخصا نشانه‌ای بر رشد و پیشرفت بنیادی وضعیت اشتغال در بازار کار هستند.»

به نظر نمی‌رسد که این گزارش تاثیری در تصمیم بانک مرکزی کانادا برای تعلیق نرخ بهره داشته باشد، زیرا بازار کاملا از بانک مرکزی انتظار دارد که نرخ بهره پایه را در همان رقمی که هست، یعنی ۱ درصد، نگه دارد. 

در مجموع در ماه مارچ بر تعداد مشاغل به میزان ۹۰ هزار و ۶۰۰ شغل تمام‌وقت اضافه شد که این روند بهترین روند افزایشی در ۱۸ ماه گذشته بوده است. البته با توجه به تعداد ۹۲ هزار و ۱۰۰ شغل نیمه‌وقتی که در این ماه از دست رفت، کل این تعداد و حتی کمی بیش از آن به ظاهر خنثی شد.

بر اساس داده‌های ماه مارچ، درصد رشد مشاغل تمام‌وقت در طول ۱۲ ماه گذشته، ۱.۸ درصد یا معادل ۲۵۱ هزار نفر بوده است که این رقم از رشد مشاغل نیمه‌وقت در همین مدت که ۱.۷ درصد یا معادل ۵۴ هزار نفر می‌شد، بسیار بالاتر بوده است.

یانیک دنویه، اقتصاددان ارشد از بانک نشنال می‌گوید: «این ارقام نشان می‌دهند که رویکرد غالب بازار کار در کانادا در ماه مارچ از مشاغل نیمه‌وقت به مشاغل تمام‌وقت بوده است.»   

در این ماه در نتیجه بالاتر رفتن تعداد مشاغل تمام‌وقت در کانادا، میزان ساعات کار ۰.۵ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت و این پس از آن بود که در سه ماه آخر این بررسی، برای دو ماه متوالی از میزان ساعات کار کاسته شده بود. در یک مقایسه سه ماهه نیز میزان ساعات کار ۰.۴ درصد افزایش نشان می‌داد.

در بخش دولتی از تعداد کل مشاغل ۲۷ هزار و ۲۰۰ مورد کاسته شد و در بخش خصوصی نیز ۸ هزار و ۳۰۰ نفر به تعداد شاغلان افزوده گشت. در همین ماه بر تعداد خوداشتغالان نیز ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر اضافه شد. شاید ضعف اشتغال در بخش دولتی نشانه‌هایی از آنچه باشد که در پیش است، زیرا دولت در سرتاسر کشور تلاش دارد تا به منظور کاستن از میزان کسری بودجه حاصل از دوران رکود اقتصادی، تا حد امکان از هزینه‌های خود بکاهد.

بخش‌هایی که در ماه مارچ درآنها شاهد کاهش میزان اشتغال بودیم عبارت بودند از بخش بهداشت و خدمات اجتماعی و بخش تجارت. رشد مشاغل نیز در بخش‌های مهمان‌داری و پذیرایی و ساخت و ساز اتفاق افتاد. همان‌طور که گفته شد در بخش تولید محصول، تعداد ۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر بر عده شاغلین افزوده گشت و این در حالی بود که در بخش‌های خدماتی، از تعداد حقوق‌بگیران ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر کاسته شد.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar