مقایسه هزینه و زمان پردازش در برنامه‌های نیروی متخصص فدرال با استانی
05 می 2022 - 3:56
بازدید 550
14
هزینه‌های درخواست برای مهاجرت به کانادا می‌تواند عاملی در انتخاب نوع مسیر مهاجرتی اقتصادی باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

هزینه‌های درخواست برای مهاجرت به کانادا می‌تواند عاملی در انتخاب نوع مسیر مهاجرتی اقتصادی باشد. متقاضیان مهاجرت به کانادا باید برای اقامت دائم همیشه به اداره مهاجرت و شهروندی کانادا درخواست دهند، زیرا طبق قانون اساسی دولت فدرال حرف آخر را در زمینه مهاجرت افراد می‌زند. متقاضیان می‌توانند از طریق برنامه‌های مهاجرتی استانی هم درخواست دهند، این کار دریافت دعوت‌نامه از اداره مهاجرت فدرال برای اقامت دائم را برای آن‌ها تضمین می‌کند. اگر درخواست متقاضیان از طریق یک مسیر مهاجرتی استانی موفقیت‌آمیز باشد، گواهی استانی یا گواهی انتخاب کبک از کبک دریافت می‌کنند که از درخواست اقامت دائم آن‌ها در اداره مهاجرت کانادا پشتیبانی می‌کند.

هرچند که برنامه‌های استانی گزینه‌های مهاجرتی فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما می‌توانند هم‌زمان هزینه‌های بیشتری داشته و زمان بیشتری هم طول بکشند. از سوی دیگر، برنامه‌های استانی می‌توانند درها را به روی متقاضیان مهاجرتی بیشتری باز کنند. این برنامه‌ها برای باز کردن مسیرهای اقامت دائم برای نیروی کاری تنظیم شده‌اند که مهارت‌هایشان با نیازهای بازار کار منطقه‌ای مطابقت دارد.

در این مقاله به مقایسه هزینه‌های برنامه‌های مختلف مهاجرتی در طبقه اقتصادی می‌پردازیم. هم‌زمان، مزایا و معایب مهاجرت از طریق برنامه‌های تحت مدیریت سیستم اکسپرس انتری در مقایسه با مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی را هم می‌سنجیم.

هزینه‌های درخواست برای برنامه‌های نیروی کار متخصص تحت مدیریت اداره مهاجرت فدرال

وقتی برای مهاجرت به اداره مهاجرت فدرال درخواست می‌دهید، باید برای خود و وابستگانی که با شما به کانادا می‌آیند، مانند همسر و فرزندانتان، هزینه‌ای پرداخت کنید. همچنین باید برای خود و همسرتان حق اقامت دائم (Landing fee) هم بپردازید. فرزندان تحت تکفل شما از پرداخت این هزینه معاف هستند.

هزینه‌های مهاجرت به کانادا، در سال جاری برای بیشتر برنامه‌های اقتصادی، خانوادگی و بشردوستانه افزایش یافته است. پس از آن که کانادا در سال ۲۰۰۲ هزینه‌های اقامت دائم را مقرر کرد، برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ آن‌ها را افزایش داد تا با تورم همخوانی داشته باشند. در آن زمان، اداره مهاجرت اعلام کرد که هزینه‌ها را هر دو سال یک‌بار افزایش خواهد داد تا با تورم هماهنگ باشند. هزینه‌های مهاجرت در سال جاری افزایش یافته‌اند و از آخر آپریل به اجرا گذاشته خواهند شد. انتظار می‌رود افزایش بعدی هزینه‌ها در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد.

از ۳۰ آپریل، هزینه‌های برنامه‌های مهاجرتیِ زیر حدود ۴۰ دلار بیشتر از هزینه‌های فعلی یعنی ۱۳۲۵ دلار، خواهند بود. از ۳۰ آپریل به بعد متقاضیان اصلی و همسران همراهشان باید ۱۳۶۵ دلار برای درخواست بپردازند (همه مبالغ بر حسب دلار کانادا هستند) به اضافه هزینه‌های بیومتریک:

  • برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری (Federal Skilled Worker Program, Federal Skilled Trade Program, Canadian Experience Class)
  • برنامه مهاجرتی استانی (Provincial Nominee Program)
  • نیروی کار متخصص کبک (Quebec Skilled Worker)
  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک (Atlantic Immigration Program)
  • سایر برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی آزمایشی (برنامه آزمایشی مهاجرت روستایی و شمالی و برنامه آزمایشی مهاجرت کشاورزی-غذایی) (Rural and Northern Immigration Pilot & Agri-Food Immigration Pilot)

هزینه‌های بیومتریک حدود ۸۵ دلار برای هر نفر و ۱۷۵ دلار برای یک خانواده دو نفره یا بیشتر است. برای مثال، یک متقاضی اصلی که از طریق یک برنامه مهاجرتی تحت مدیریت اکسپرس انتری درخواست می‌دهد، باید برای درخواست و هزینه‌های بیومتریک خود ۱۴۵۰ دلار بپردازد. یک خانواده دو نفره برای همان برنامه باید ۲۹۰۵ دلار بپردازد. اگر آن‌ها یک فرزند هم داشته باشند، هزینه‌هایشان به حدود ۳۱۳۵ دلار می‌رسد. هزینه هر فرزندِ تحت تکفل ۲۳۰ دلار خواهد بود.

هزینه‌های درخواست برای برنامه‌های مهاجرتی متفاوت

هزینه‌های درخواست بسته به برنامه مهاجرتی متفاوت است، اما هزینه حق اقامت دائم همیشه یکسان است. در زیر فهرستی از هزینه‌های برنامه‌های مهاجرتی فدرال در سال ۲۰۲۲ آمده است.

برنامه‌هامتقاضیانهزینه‌های فعلیهزینه‌ها از ۳۰ آپریل ۲۰۲۲
حق اقامت دائم یا لندینگ فی (Landing fee)متقاضی اصلی و همسر همراه۵۰۰ دلار کانادا۵۱۵ دلار کانادا
برنامه‌های فدرال برای نیروی متخصص (Federal Skilled Worker Program, Federal Skilled Trade Program, Canadian Experience Class)، برنامه‌های مهاجرتی استانی (Provincial Nominee Program) و نیروی کار متخصص کبک (Quebec Skilled Worker)، برنامه مهاجرتی آتلانتیک (Atlantic Immigration Program) و بیشتر برنامه‌های آزمایشی اقتصادی (روستایی، کشاورزی-غذایی) (Rural and Northern Immigration Pilot & Agri-Food Immigration Pilot)متقاضی اصلی۸۲۵ دلار کانادا۸۵۰ دلار کانادا
همسر همراه۸۲۵ دلار کانادا۸۵۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۲۲۵ دلار کانادا۲۳۰ دلار کانادا
برنامه پرستاران خانگی و برنامه آزمایشی پرستاران (برنامه آزمایشی پرستاران خانگی کودک و برنامه آزمایشی نیروی کار خدمات خانگی) Live-in) Caregiver Program and Caregivers Pilots (Home Child Provider Pilot and Home Support Worker (Pilot)متقاضی اصلی۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
همسر همراه۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۱۵۰ دلار کانادا۱۵۵ دلار کانادا
برنامه‌های تجاری (فدرال و کبک) (Business (Federal and Quebec))متقاضی اصلی۱،۵۷۵ دلار کانادا۱،۶۲۵ دلار کانادا
همسر همراه۸۲۵ دلار کانادا۸۵۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۲۲۵ دلار کانادا۲۳۰ دلار کانادا
همبستگی خانواده (همسر و فرزندان، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ، سایر بستگان) (Family Reunification (Spouses, Partners and Children; Parents and Grandparents; (and other relatives)هزینه اسپانسرشیپی۷۵ دلار کانادا۷۵ دلار کانادا
اسپانسرشوندۀ اصلی۴۷۵ دلار کانادا۴۹۰ دلار کانادا
فرزند وابسته اسپانسرشونده۷۵ دلار کانادا۷۵ دلار کانادا
همسر همراه اسپانسرشونده۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۱۵۰ دلار کانادا۱۵۵ دلار کانادا
افراد محافظت‌شده (Protected Persons)متقاضی اصلی۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
همسر همراه۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۱۵۰ دلار کانادا۱۵۵ دلار کانادا
برنامه‌های بشردوستانه / سیاست عمومی (Humanitarian and Compassionate / Public Policy)متقاضی اصلی۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
همسر همراه۵۵۰ دلار کانادا۵۷۰ دلار کانادا
فرزند وابسته همراه۱۵۰ دلار کانادا۱۵۵ دلار کانادا
دارندگان انواع مجوز (Permit Holders)متقاضی اصلی۳۲۵ دلار کانادا۳۳۵ دلار کانادا

هزینه‌های درخواست برای برنامه‌های مهاجرتی استانی و برنامه مهاجرتی کبک

علاوه بر هزینه‌های مهاجرتی که باید به اداره مهاجرت فدرال پرداخت شوند، متقاضیانِ برنامه‌های مهاجرتی استانی و کبک باید هزینه درخواست به استان مورد نظر خود را نیز بپردازند. برای مثال، یک فرد مجرد که قصد مهاجرت به انتاریو را دارد، باید برای ارائه درخواست از طریق برنامه مهاجرتی استانی ۲۹۲۵ دلار و برای اقدام از طریق برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری، حدود ۱۴۵۰ دلار پرداخت کند.

در حال حاضر چهار برنامه مهاجرتی استانی وجود دارند که هزینه‌ای را برای درخواست برای گواهی استانی دریافت نمی‌کنند: نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، قلمروهای شمال غربی و یوکان. نیوفاندلند و لابرادور در تلاش برای تشویق تازه‌واردان برای مهاجرت به این استان، به‌تازگی هزینه‌های خود را حذف کرد.

نیروی کار متخصص که برای سایر استان‌ها درخواست می‌دهند، باید بین ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار بپردازند.

برنامه‌های مهاجرتی استانی و کبکهزینه درخواست برای متقاضی اصلی
برنامه مهاجرت برتر آلبرتا (Alberta Advantage Immigration Program)۵۰۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی استان بریتیش کلمبیا (British Columbia Provincial Nominee Program)۱۱۵۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی استان مانیتوبا (Manitoba Provincial Nominee Program)۵۰۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی استان نیوبرانزویک (New Brunswick Provincial Nominee Program)۲۵۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی استان نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador Nominee Program)۰
برنامه مهاجرتی استان نوا اسکوشیا (Nova Scotia Nominee Program)۰
برنامه مهاجرتی قلمروهای شمال غربی (Northwest Territories Nominee Program)۰
برنامه مهاجرتی استان انتاریو (Ontario Immigrant Nominee Program)۱۵۰۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island Provincial Nominee Program)۳۰۰ دلار کانادا
کبک (Quebec)۸۴۴ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی استان ساسکاچوان (Saskatchewan Immigrant Nominee Program)۳۵۰ دلار کانادا
برنامه مهاجرتی یوکان (Yukon Nominee Program)۰

مقایسه برنامه‌های مهاجرتی استانی پایه با پیشرفته

تفاوت بین برنامه‌های مهاجرتی استانی پایه و پیشرفته در این است که متقاضیان در سیستم اکسپرس انتری پروفایل داشته باشند. برنامه‌های استانی پایه توسط دولت استانی اداره می‌شوند. برنامه‌های استانی پیشرفته فقط برای متقاضیان اکسپرس انتری فراهم هستند.

کسانی واجد شرایط برنامه‌های استانی پیشرفته هستند که در سیستم اکسپرس انتری پروفایل داشته و از طریق یکی از برنامه‌های تحت مدیریت این سیستم مانند برنامه نیروی کار متخصص فدرال، برنامه تجربه کانادایی یا برنامه نیروی کار فنی فدرال درخواست داده باشند.

داشتن پروفایل در مجموعه اکسپرس انتری امکان ارائه مستقیم درخواست به اداره مهاجرت فدرال را برای متقاضی فراهم می‌کند. از آنجایی که اداره مهاجرت فدرال تصمیم نهایی را در زمینه مهاجرت افراد می‌گیرد، ارائه درخواست از طریق اکسپرس انتری ساده‌تر از درخواست از طریق برنامه‌های مهاجرتی استانی است. در حالی که وقتی برای برنامه‌های مهاجرتی استانی درخواست می‌دهید، ابتدا باید از استان مورد نظر گواهی استانی دریافت کنید و سپس برای اقامت دائم به اداره مهاجرت فدرال درخواست دهید.

اکسپرس انتری

اکسپرس انتری یک سیستم مبتنی بر امتیاز است. دولت فدرال با استفاده از این سیستم و از طریق انتخاب‌هایی که هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شوند، برای متقاضیانی که امتیاز بالایی دارند، دعوت‌نامه صادر می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. هرچند از زمان شروع همه‌گیری کرونا، اداره مهاجرت بیشتر از متقاضیانی دعوت کرده است که واجد شرایط برنامه تجربه کانادایی یا برنامه‌های استانی پیشرفته بوده‌اند. به‌طوری که از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون، فقط برای متقاضیان برنامه‌های استانی پیشرفته دعوت‌نامه صادر کرده است. این اداره از دسامبر ۲۰۲۰ تا به حال هیچ انتخابی را برای متقاضیان برنامه‌های نیروی کار متخصص فدرال برگزار نکرده است.

در گذشته، یک متقاضی اکسپرس انتری با امتیاز بالا می‌توانست از دریافت گواهی استانی چشم‌پوشی کرده و تنها برای یکی از برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری درخواست دهد و به این ترتیب نیاز به پرداخت هزینه یک درخواست داشته باشد. اما از آنجایی که توقف در انتخاب‌های برنامه‌های نیروی کار متخصص فدرال و تجربه کانادایی، متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی کانادا را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده، گزینه درخواست برای برنامه‌های استانی پیشرفته پرطرفدارتر شده است.

با دریافت گواهی استانی، ۶۰۰ امتیاز به امتیاز متقاضیان اکسپرس انتری اضافه می‌شود که دریافت دعوت‌نامه از اداره مهاجرت را برای آن‌ها تضمین می‌کند.

کسانی که واجد شرایط برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری نیستند، ممکن است بتوانند برای برنامه‌های استانی پایه درخواست دهند که توسط خود استان‌ها اجرا و مدیریت می‌شوند. پردازش درخواست‌های برنامه‌های استانی پایه معمولاً زمان بیشتر طول می‌کشد.

مقایسه زمان پردازش

طبق برآوردی که از زمان پردازش درخواست‌ها در ۱۹ آپریل به عمل آمد، اداره مهاجرت برای پردازش درخواست‌های برنامه‌های استانی پایه، ۲۸ ماه و برای پردازش درخواست‌های برنامه‌های استانی پیشرفته ۲۲ ماه زمان نیاز دارد. زمان تخمینی برای پردازش درخواست‌ها برای برنامه نیروی کار متخصص کبک در حال حاضر ۳۱ ماه است.

زمان استاندارد برای پردازش درخواست‌های اکسپرس انتری شش ماه است، اگرچه همه‌گیری کرونا این زمان را به طرز چشمگیری افزایش داده است. در حال حاضر اداره مهاجرت برای پردازش درخواست‌های برنامه نیروی کار متخصص فدرال به ۲۷ ماه و برای پردازش درخواست‌های برنامه تجربه کانادایی به هشت ماه زمان نیاز دارد. متقاضیان برنامه نیروی کار فنی فدرال هم برای رسیدگی به درخواست‌های خود برای ۳۷ ماه منتظر می‌مانند.

نتیجه‌گیری

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های مهاجرتی فدرال بهتر است یا استانی؟ در نهایت تصمیم شما باید برنامه یا برنامه‌هایی باشند که با شرایط شما متناسب هستند و بیشترین امکان را برای دریافت اقامت دائم برای شما فراهم می‌کنند. اگر واجد شرایط اکسپرس انتری هستید، ایجاد پروفایل در این سیستم مفید خواهد بود زیرا علاوه بر اینکه می‌توانید دعوت‌نامه از اداره مهاجرت فدرال دریافت کنید، ممکن است موفق به دریافت گواهی استانی هم بشوید.

طبق طرح ظرفیت پذیرش مهاجر ۲۰۲۲-۲۰۲۴، کانادا قصد دارد در سال جاری میلادی از ۸۳،۵۰۰ متقاضی برنامه‌های مهاجرتی استانی پذیرش کند. انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۴، به ۹۳ هزار نفر افزایش یابد. اداره مهاجرت پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری ۵۵،۹۰۰ مهاجر از طریق اکسپرس انتری وارد کانادا شوند. قرار است این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۱۱۱،۵۰۰  مهاجر افزایش یابد.

خدمات شرکت کنپارس

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹، ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ یا ۰۲۱۵۹۱۷۴۰۰۰ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+۱)۵۷۹۹۵۷۹۲۹۳ و ۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶(+۹۸) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar