محافظه‌کاران در تنگنا
09 آوریل 2012 - 19:57
بازدید 229
8

ماجرای سفارش خرید جت‌های اف-۳۵ معضل جدید محافظه‌کاران اگر چه نزدیک به ۳ ماه است که جزییات خرید مربوط به سفارش جت‌های اف-۳۵ در صدر اختلافات احزاب مخالف با دولت بوده اما کمتر کسی انتظار داشت این موضوع تا بدین حد به ضرر محافظه‌کاران پیش برود. در هفته اول ایپریل، «حسابدار کل» گزارش بررسی‌های خود […]

ارسال توسط :
پ
پ

ماجرای سفارش خرید جت‌های اف-۳۵ معضل جدید محافظه‌کاران

اگر چه نزدیک به ۳ ماه است که جزییات خرید مربوط به سفارش جت‌های اف-۳۵ در صدر اختلافات احزاب مخالف با دولت بوده اما کمتر کسی انتظار داشت این موضوع تا بدین حد به ضرر محافظه‌کاران پیش برود.

در هفته اول ایپریل، «حسابدار کل» گزارش بررسی‌های خود در مورد اقدامات انجام شده در وزارت دفاع کانادا به رهبری پیتر مک‌کی را به پارلمان اعلام کرد که تصریح می‌کرد کسانی در داخل این وزارتخانه (که او نامی از آنها نبرده است) مدتها قبل می‌دانسته‌اند که هزینه خرید هر جت نه ۱۵ ملیون دلار بلکه ۱۰ میلیون بیشتر، ۲۵ میلیون دلار بوده اما با مخفی کردن حقایق، در صدد گمراه کردن پارلمان و مردم بوده‌اند.

این بمب خبری سبب شد تا دو حزب رقیب، فشار زیادی را به دولت که رسما اعلام کرد نتیجه این گزارش را می‌پذیرد و خرید این جتها را برای بررسی بیشتر و حتی تغییر سفارش، به حالت تعلیق در خواهد آورد وارد سازند. همچنین در اقدامی دیگر، دولت پروسه خرید را از دست وزارت دفاع خارج کرد و به وزارتخانه دیگری سپرد تا به کانادایی‌ها نشان دهد که نسبت به اتفاقات رخ داده حساس است. با این حال، پیتر مک‌کی که در هفته گذشته در اقدامی معنادار در پارلمان حاضر نشده بود تا به پرسش معترضان پاسخ گوید، یکشنبه ۸ ایپریل در اولین اظهارنظر بعد از گزارش جنجالی تایید کرد که از مدت‌ها قبل می‌دانسته که هزینه ساخت این جتها بیش از رقم اعلام شده بوده اما این موارد مربوط به هزینه‌های جانبی و تکمیلی می‌شده و نه هزینه تولید اصلی و کسی قصد انحراف افکار عمومی و پارلمان را نداشته است. توضیحاتی که بعید است مورد قبول احزاب مخالف و کانادایی‌ها قرار بگیرد.

از آنجا که موضوع این خرید یکی از مباحث مهم دوران انتخابات پارلمانی دوم می ۲۰۱۰ بود، لیبرال‌ها به رهبری باب ری از هارپر پرسیده‌اند دقیقا از چه تاریخی اطلاع داشته که رقم اعلام شده مربوط به جتها واقعیت ندارد؛ پرسشی که تاکنون بدون پاسخ مانده است. در سوی دیگر ان‌دی‌پی به رهبری تام مولکیر خواستار استعفای وزیر دفاع شده‌ است. کسی که از نظر برخی سیاست‌مداران جزو ۲-۳ نفر نزدیک به هارپر است و امکان ندارد هارپر به حذف وی رای دهد. اگر چه برخی احتمال می‌دهند به دلیل ابعاد این رسوایی، هارپر به زودی در جابجایی وزرا، مک‌کی را به وزارتخانه دیگری ببرد.

مخالفان معتقد هستند این رسوایی و رسوایی موسوم به روبوکال در مورد گمراه کردن رای دهندگان، که هم‌اکنون از سوی سازمان انتخابات کانادا دنبال می‌شود پتانسیل این را دارند که سبب انتخابات پیش از موعد در کانادا شوند.

برتری ان‌دی‌پی در نظرسنجی‌های جدید در مورد احزاب ملی

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته در اولین هفته ایپریل در سراسر کانادا که بیشتر به منظور میزان استقبال کانادایی‌ها از رهبری جدید ان‌دی‌پی بود این حزب توانست با فاصله‌ای اندک در صدر جدول قرار بگیرد و مورد توجه ۳۳ درصد پاسخ‌گویان قرار بگیرد در حالی که محافظه‌کاران ۳۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند. سهم لیبرال‌ها نیز تنها ۱۹ درصد از حمایت کانادایی‌ها بود که تنها نیم درصد بیشتر از نتایج انتخابات می ۲۰۱۰ بود.

بدین ترتیب مولکیر توانسته در همین فاصله بسیار کوتاه از ۲۷ مارچ که به رهبری رسید، چهره پرقدرتی از خود نشان دهد و اگر ماجرای رسوایی‌های حزب محافظه‌کار ادامه یابد حتی وضعیت بهتری در یک انتخابات پیش‌هنگام داشته باشد. بیشترین میزان حمایت از ان‌دی‌پی مربوط به استان کبک (استان اصلی خود مولکیر) و بریتیش‌کلمبیا بود در حالی‌که البرتا و انتاریو بیشتر از محافظه‌کاران حمایت کرده‌اند. مولکیر برای پیروزی در انتخابات آینده باید نظر انتاریو را جلب کند که با توجه به سوابق نه چندان درخشان ان‌دی‌پی در این استان کار چندان ساده‌ای نیست.

انتخابات آلبرتا

در حالی که تنها دو هفته به انتخابات استانی در البرتا باقیمانده است رقابت شدیدی میان دو حزب راست‌گرای این استان، محافظه‌کاران که دولت فعلی را در دست دارند و حزب وایلد رز Wild Rose (رز وحشی) که محافظه‌کاران را به قدر کافی راست نمی‌دانند! در جریان است. دو حزب دیگر این استان یعنی لیبرال‌ و ان‌دی‌پی از قدرت زیادی برخوردار نیستند.

دولت محافظه‌کار استان بیش از ۴ دهه است که قدرت را در این استان در دست دارد و پایگاه اصلی حزب محافظه‌کار فدرال هم هست و شکست در این انتخابات استانی ضربه حیثیتی سختی به این دولت وارد خواهد کرد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فعلا حزب وایلد رز که حمایت جوانان را پشت سر دارد با اختلافی حداقل ۱۰ درصدی بالاتر از محافظه‌کاران قرار دارد و حتی اگر محافظه‌کاران در این دو هفته بتوانند کاری بکنند، پیروزی آنها در این انتخابات به راحتی نوبت‌های قبلی نخواهد بود و حتی ممکن است حزب رقیب شگفتی‌ساز شود. هر دو حزب را خانم‌ها رهبری می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar