شرکت‌های کانادایی کمتری به استخدام مادران تمایل دارند
28 مارس 2011 - 10:31
بازدید 327
7

تحقیقات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ فقط ۳۱ درصد از شرکت‌های کانادایی در مورد استخدام مادران نظر مثبت داشته‌اند و در مقابل ۴۱ درصد از آنها هیچ برنامه و علاقه‌ای برای استخدام این گروه از متقاضیان نداشته‌اند. در مجموع در سال ۲۰۱۱ فقط ۳۶ درصد از شرکت‌های کانادایی در نظر دارند تا مادران را […]

ارسال توسط :
پ
پ

تحقیقات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ فقط ۳۱ درصد از شرکت‌های کانادایی در مورد استخدام مادران نظر مثبت داشته‌اند و در مقابل ۴۱ درصد از آنها هیچ برنامه و علاقه‌ای برای استخدام این گروه از متقاضیان نداشته‌اند. در مجموع در سال ۲۰۱۱ فقط ۳۶ درصد از شرکت‌های کانادایی در نظر دارند تا مادران را نیز در زمره گروه‌های استخدامی خود قرار دهند.

در این تحقیق که توسط مشاوران منابع انسانی گروه تحقیقاتی Regusانجام شده، این نتیجه به دست آمده که کارفرماها در مورد کار با مادران کمی سخت‌گیرتر هستند و ملاحظاتی را رعایت می‌کنند. به نظر اغلب صاحبان بیزینس که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، مادران ممکن است:

·         کمتر از دیگر کارکنان در کار خود انعطاف و نسبت به آن تعهد داشته باشند، ۳۷ درصد.

·         مدت کوتاهی بعد از طی دوره آموزش‌های لازم، کار را برای یک بارداری دیگر ترک کنند، ۳۳ درصد.

·         مهارت‌هایشان قدیمی شده باشد، ۲۴ درصد.

در کانادا به طور مشخص، بیشتر کارفرمایان (۳۸ درصد آنها) نگران قدرت انطباق کمتر در مادران بودند تا مهارت‌های به‌روز نشده آنان (۱۶ درصد).

یکی از مدیران گروه  Regusدر حوزه کانادا در این‌باره می‌گوید: «گرچه در دوره بحران و رکود اقتصادی در کانادا، شرایط اشتغال برای خانم‌ها بهتر از آقایان بوده اما در میان خانم‌ها هم مادران نسبت به خانم‌های تنها برای یافتن کار با مشکلات بیشتری مواجه بوده و هستند. البته این امید وجود دارد که با توجه به بهتر شدن اوضاع استخدام و تصمیم کارفرمایان برای حفظ نیروهای مستعد خود، آنها تلاش کنند تا با ارائه ساعات کاری منعطف‌تر و یا ایجاد امکان کار از راه دور و از خانه، شرایط بهتر و مفیدتری رابرای طرفین ایجاد کنند. مزایایی که گفته شد می‌توانند در کارکنان انگیزه‌های بیشتری ایجاد کنند و سودمندی آنها را افزایش دهند و در نتیجه نیروی کاری فعال‌تر و سودمند‌تر ایجاد نمایند.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.  

توضیح کنپارس: در کانادا کارفرمایان در زمان استخدام افراد از طریق فرم‌ها یا در زمان مصاحبه اجازه ندارند در مورد مسائلی چون وضعیت تاهل، تعداد فرزند یا برنامه‌ریزی برای داشتن فرزند سوال بپرسند. این سوالات غیرقانونی است و مصاحبه شونده می‌تواند به این سوالات پاسخ ندهد یا به مصاحبه کننده یادآوری کند که این پرسش خلاف قانون است. البته معمولا مصاحبه کننده‌های خبره‌تر در قالب پرسش‌های غیرمستقیم این نکات را متوجه می‌شوند مثلا می‌پرسند: «در کار ما گاهی لازم می‌شود که فرد در ساعات اولیه صبح یا تا دیروقت و حتی در زمان تراکم کار در ایام تعطیلات در شرکت حاضر شود و کار انجام دهید. فردی که قبلا اینجا حضور داشت باید بچه‌هایش را صبح‌ها به مهدکودک می‌برد و بنابر این همیشه با حضور اول وقت در شرکت مشکل داشت. شما که از این نوع مشکلات ندارید؟ یعنی می‌توانید در شرایط کاری که بیان شد در شرکت حاضر شوید؟»

همان‌طور که دیده می‌شود در این پرسش به طور غیرمستقیم به وضعیت تاهل یا بچه‌دار بودن متقاضی کار اشاره شده و در عین حال ضوابط قانونی هم رعایت شده است. برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی ترفندهایی وجود دارد که در سایر مطالب سایت و کتابخانه و هم‌چنین در کارگاه‌های آموزشی به آنها پرداخته می‌شود.

توجه داشته باشید که منظور این خبر بیشتر مادرانی است که بچه‌ای تا قبل از سنین ۴ تا ۵ سالگی دارند یعنی بچه‌هایی که هنوز به مهدکودک‌های تمام‌وقت نرفته‌اند و به مراقبت بیشتری نیازمند هستند. معمولا خیلی از مادران در این ایام تمایل بیشتری به داشتن فرزندان بعدی دارند و همین سبب می‌شود که بازگشت آنها به سر کار بعد از دوران مترنیتی (استفاده از مرخصی زایمان) موقتی باشد.

شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس معتبرترین موسسه ارایه خدمات مهاجرت به کانادا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar