شبی که رقیبان، رفیق شدند
30 جولای 2011 - 18:30
بازدید 408
7

سفره هفت‌سین در خانواده‌ ما همیشه با آدابی مخصوصی آراسته می‌شد. جدای از سبزه‌اش که پیشتر انداخته می‌شد و سمنویی که شاید چند روزی قبل‌تر با مهربانی و همراهی همسایگان آماده می‌شد (و برای خودش عالمی داشت) آخرین تب و تاب پیش از نوروز بود. زمانی که همه بایدهای نوروزی را تمام کرده بودی و […]

ارسال توسط :
پ
پ

سفره هفت‌سین در خانواده‌ ما همیشه با آدابی مخصوصی آراسته می‌شد. جدای از سبزه‌اش که پیشتر انداخته می‌شد و سمنویی که شاید چند روزی قبل‌تر با مهربانی و همراهی همسایگان آماده می‌شد (و برای خودش عالمی داشت) آخرین تب و تاب پیش از نوروز بود. زمانی که همه بایدهای نوروزی را تمام کرده بودی و حالا با آرامش در کنار خواهر و برادرت می‌نشستی و تخم مرغ رنگ می‌کردی. مادرت سفره ترمه‌ای می‌انداخت و سپس تو و تمام آنهایی که دوستشان داری آینه و قرآن، سمنو و سماق و سنجد و سرکه و سیر را توی سفره می‌چیدید. سیب سرخ و سبز را در کاسه آب می‌انداختی که نشان طراوت بود و عشق و سلامتی و سپس سبزه مادر را روبروی آینه و در کنار آن سنبلی که پدر شب پیش خریده بود و عطرش اتاق را پر کرده بود؛ کنار تنگ بزرگ ماهی قرمزات می گذاشتی و با آمدن نوروز؛ آزادی را به ماهی‌ها عیدی می دادی.

گستردن سفره هفت‌سین برای من و خیلی‌های دیگر سرشار از خاطره‌هاست و مسابقه هفت‌سین شاید بیش از هر چیز مسابقه‌ای بود برای یادآوری کودکی فراموش‌شده‌مان و جشن هفت‌سین به زیبایی تمام این خاطره‌ها بود؛ هرچند در آن خبری از سیر و سماق و سنجد و سایر سین‌ها نشد! جشنی که میهمانانش همه از یک جنس بودند، عاشق سفره هفت‌سین و با همین عشق همه آمدند، بدون تاخیر. مراسم ساعت هشت و نیم شب غروب آدینه با تکنوازی هنرمندان موسیقی سنتی شروع شد و هرچه از مراسم می‌گذشت چهره‌ها بازتر و خندان‌تر می‌شد انگار همه کسانی که در این مسابقه طولانی، رقیبان جدی یکدیگر بودند سالیان بسیاری بود که یکدیگر را می‌شناختند. حتی کارکنان سفره‌خانه سنتی لانه کبوتر که با لبخند خود از میهمانان با چای و شیرینی پذیرایی می‌کردند نگاهی آشنا داشتند.

پس از آن نوبت به اجرای موسیقی سنتی و موسیقی آذری رسید که احساس را بر قلب تک تک میهمانان لبریز کند. با شروع مراسم شام، موسیقی پاپ همراه میهمانان شد و پس از شام لذیذی که به سختی می‌شد از آن دل کند . بیش از شکم‌ها، چشم‌ها را سیر می‌کرد! نوبت جذاب‌ترین قسمت برنامه شد یعنی اهداء جوایز برندگان گام‌های مختلف مسابقه هفت‌سین اعم از داوران مردمی و برگزیدگان گام‌های مختلف که در دو مرحله انجام گرفت. علی مختاری مدیرعامل شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس که به احترام برندگان مسابقه، مسافرتش به ایران را مقداری جابجا کرده بود، از اهداف فرهنگی شرکت و شعار این شرکت که «به موفقیت مهاجران در سرزمین جدید می‌اندیشد» گفت و کلید این موفقیت را در پیوند مهاجران با ویژگی‌های فرهنگی‌اشان دانست؛ ویژگی‌هایی که به مهاجران این امکان را می‌دهد تا در سرزمین جدید با پیدا کردن خود از توانمندی‌هایشان بهره بیشتری ببرند. پس از سخنان کوتاه مدیر شرکت مهاجرتی کنپارس؛ این بار نوبت هنرمندان موسیقی ایرانی و سپس محلی بود که شور و شادمانی را در میان حاضران به اوج برسانند، آنچنان که مجری مراسم بارها به ایشان یادآوری می‌کرد که پذیرایی از خودشان را فراموش نکنند! توصیه‌ای که برای میهمانان غرق در تماشای هنرنمایی هنرمندان چندان موثر واقع نشد.

جشن اهداء جوایز برگزیدگان مسابقه هفت‌سین کنپارس سرانجام به پایان رسید. مسابقه‌ای که نزدیک به ۴ ماه شاهد همراهی دوست‌داران سنت ملی هفت‌سین بود و شب پایانی، اوج این همراهی بود. این مسابقه ۵ گام داشت و به برگزیدگان هر مرحله، جوایزی اهداء شد و البته برگزارکنندگان مسابقه، تقدیر از کسانی که در مراحل مختلف به داوری سفره‌ها نشسته بودند را فراموش نکردند و از آنانی که سفره‌شان به آخرین گام رسیده بود هم تقدیری ویژه کردند.

سفره‌های مسابقه هفت سین سال ۱۳۹۰ که در سایت هفت سین به نمایش درآمدند هزاران بازدید کننده داشتند و صدها پیام پر از تلاش و خلاقیت و ایران‌دوستی. شاید همین‌ها بود که علی مختاری، مدیر عامل شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس و حامی این مسابقه را وا داشت که برگزاری سومین دوره مسابقه جهانی کنپارس که ویژه تمامی فارسی‌زبانان است را در همین مراسم اعلام کند و تب وتاب دوران کودکی ما را با هیجانی دوباره همراه کند. هیجان شرکت در مسابقه سال آینده و رقابت با همه آنهایی که به زودی رفیقان‌مان خواهند شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar