سی و ششمین شماره پرنیان نشریه ایرانیان کانادا منتشر شد
03 اکتبر 2016 - 20:19
بازدید 886
39

سى و ششمین شماره‌ی فصلنامه‌ی پرنیان، نشریه ایرانیان کانادا، با موضوع محورى «سبک زندگی» و با تأکید بر مؤلفه‌ی «اوقات فراغت» منتشر شد. در شماره‌ی سی و چهارم این نشریه، به مؤلفه‌ی دیگری از سبک زندگی، یعنی «مصرف» پرداخته شد. از آنجا که جامعه‌ی هدف و مخاطبین مورد نظر پرنیان، ایرانیان مهاجر هستند، تلاش می‌شود […]

ارسال توسط :
پ
پ

سى و ششمین شماره‌ی فصلنامه‌ی پرنیان، نشریه ایرانیان کانادا، با موضوع محورى «سبک زندگی» و با تأکید بر مؤلفه‌ی «اوقات فراغت» منتشر شد. در شماره‌ی سی و چهارم این نشریه، به مؤلفه‌ی دیگری از سبک زندگی، یعنی «مصرف» پرداخته شد. از آنجا که جامعه‌ی هدف و مخاطبین مورد نظر پرنیان، ایرانیان مهاجر هستند، تلاش می‌شود افزون بر حفظ استانداردهاى حرفه‌اى، مطالب آن متنوع و خواندنى باشد. بى شک این مطالب براى ایرانیان علاقه‌مند به مهاجرت نیز جذابیت دارد. این نشریه، ساختار شکلی و محتوایی و شش بخش اصلی و ثابت دارد، که در ادامه به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

علی مختاری مدیر مسؤول فصلنامه‌ی پرنیان کانادا، در سخن مدیر مسوول این شماره، به ایده‌ای جالب برای گذران اوقات فراغت ایرانیان در کانادا پرداخته است. مصطفی مختاری، سردبیر پرنیان نیز زیر عنوان «لبخندی که می‌نشیند»، نوستالژی‌های گذشته‌ی زندگی ایرانیان را در ایام فراغت یادآوری می‌کند.

بخش اول: بخش اجتماعی

نخستین بخش از بخش‌های شش‌گانه‌ی نشریه‌ی پرنیان است که با نگاهی روان‌شناسانه و جامعه‌شناختی، به موضوع اصلی این شماره پرداخته است.

«پدیده‌ی اوقات فراغت و مهاجرت» یادداشت پردیس عامری است که با نگاهی پدیدارشناسانه به این موضوع اجتماعی بر جوانان و خانواده‌ها متمرکز می‌شود. «به من بگو چگونه اوقات فراغت خود را می‌گذرانی تا بگویم چگونه آدمی هستی» عنوان یادداشتی از ریحانه کلانی است که در آن می‌خوانیم: «شناخت اوقات فراغت دیگران (اعم از فرد یا جامعه) و چگونگی گذران آن، می‌تواند موقعیت اجتماعی هر فرد (یا جامعه) را مشخص کند. این نگاه در نظریه‌ی وبلن (جامعه‌شناس) نیز وجود دارد که زوایای جالبی از زندگی روزمره و سبک زندگی را آشکار می‌سازد. «اوقات فراغت بچه‌ها … تیغ دو لبه‌ی تربیتی» نگاهی روان‌شناختی به نحوه‌ی برگزاری این پدیده در زندگی کودکان دارد. سمیرا شاهپوری در این یادداشت آورده است: قبل از این که کودکان برای‌تان برنامه بریزند، برای اوقات فراغت آنها برنامه بچینید.

بخش دوم: مهاجرت و سیاست

در برگیرنده‌ی مطالب متنوعی با تم اصلی این شماره است.

«فرهنگ و سنن کانادا» برگردانی از حمید وثیق زاده انصاری است که با خواندن آن در خواهیم یافت فرهنگ یک کشور تا چه اندازه می‌تواند متنوع باشد که تلاش برای ارائه‌ی تعریفی از این فرهنگ، به سختی و تنگنا بینجامد.

«اوقات فراغت در کانادا»، برگردان دیگری از حمید وثیق زاده انصاری، گزارشی از وضعیت جامعه‌ی کانادا ارائه می‌دهد. این مطلب آشکار می‌سازد: ساعاتی که کانادایی‌ها برای نیروی تازه دادن به ذهن و بدن خود در فراغت و فعالیت‌های فرهنگی صرف می‌کنند – و لحظاتی که با خانواده سهیمند – در حال کم شدن است و این بر تندرستی آنها اثر می‌گذارد.

جملاتی که در ادامه می‌آید، آغاز برگردانی از الناز مالمیر با نام «پست» است: به یاد نمی‌آورم از آخرین باری که نامه‌ای را پست کردم چقدر گذشته و یا اینکه اصلاً آن نامه را برای چه کسی ارسال کردم! این فراموشی نه به بیماری خاصی بر می‌گردد، نه به کهولت سن؛ از آنجایی که دور و برم دیواری کوتاه‌تر از تکنولوژی پیدا نمی‌کنم، می‌توانم با خیال راحت بگویم: «وای از تکنولوژی!»

«گزارش هفتمین مسابقه‌ی هفت‌سین پرنیان» مطلب پایانی این بخش از نشریه است. تهیه و تنظیم این گزارش بر عهده‌ی آرزو فاطمی بوده است، وی در این گزارش گفت‌وگوی مفصلی با برندگان هفتمین دوره‌ی مسابقه‌ی سالانه‌ی کنپارس انجام داده که خواندنی است.

بخش سوم: گردشگری و تاریخ

«اوقات فراغت ایرانیان در طول تاریخ» از سحر بختیاری، نیم نگاهی تاریخی به نحوه‌ی گذران ایام فراغت در ایران دارد.

مطلب بعد «بهترین تعطیلات خانوادگی در کانادا»، برگردانی از آیدا حبیب‌زاده است که با رویکرد گردشگری، شش پیشنهاد جذاب برای گذران این اوقات در کانادا پیشنهاد می‌دهد.

«سواحل کانادا» برگردانی از حمید وثیق‌زاده انصاری است که به معرفی ده ساحل زیبا و برجسته‌ی کانادا می‌پردازد. در این مقاله می‌خوانیم: به عنوان کشوری که بیش از هر کشور دیگری در جهان دارای ساحل است، می‌توانید مطمئن باشید که کانادا به سهم خود می‌تواند حوله‌های شما را ماسه‌ای کند!

بخش چهارم: ادبیات و هنر

داریوش درویشی در سلسله یادداشت‌های «اسطوره‌شناسی شاهنامه»، در این شماره به «گزارش شاهنامه از اسطوره‌ی ضحاک» پرداخته است. «قصه» از مرضیه صادقی عنوان می‌کند: عمر قصه به قدمت عمر انسان است. آن زمان که انسان غارنشین بر دیوارهای سنگی سکونتگاهش نقش حیوانات را می‌کشید، نخسین قصه‌ها را هم روایت می‌کرد. قصه و افسانه اگر قدیمی‌ترین تراوش ذهن بشر نباشد، بی شک جزو کهن‌ترین آثاری است که از اندیشه و تخیل بشر به جا مانده است. در ادامه «شلوار سه خط»، داستانی از علی فاطمی و «بلوغ»، داستانی از محمد مهدیه آورده شده است.

«روزی از رنجی ابدی»، نقدی بر فیلم «ابد و یک روز»، ساخته‌ی سعید روستایی است؛ فیلمی که جوایز متعددی از جشنواره‌های سینمایی مهم کشور به دست آورد. خواندن نقدی بر این فیلم با قلم منتقد جوان مینا قاسمی پیشنهاد این شماره‌ی نشریه‌ی پرنیان است.

در صفحات بعدی این بخش از نشریه، می‌توانید «ما اوقات فراغت‌مان را فوتبال یورو 96 می‌دیدیم»، مطلب طنز نوشته‌ی سپهر سام و «کاریکاتور» ناهید زمانی را ببینید. در آخرین صفحه‌ی این نشریه، شعری از نجمه زارع، شاعر جوان کشورمان آورده شده است که در اوج جوانی، در یک حادثه‌ی دلخراش از دنیا رفت. «خبر به دورترین نقطه جهان برسد»، عنوان این شعر زیبا است.

بخش پنجم: تکنولوژی و سلامت

این بخش با «پیشنهاد یک پزشک» نوشته‌ی محبوبه محمدی در باره‌ی غربالگری سلامت با اشاره به چند بیماری خاص آغاز شده است. «آشپزی» نیز از دیگر صفحات ثابت نشریه است که تهیه مطالب آن بر عهده‌ی نسترن سهرابی دانش‌آموخته‌ی آشپزی و مربی آشپزی گیاهی است. در این شماره «خام گیاهخواری» را می‌شناسیم، همچنین طرز تهیه‌ی «آب دوغ خیار، توپک‌های نارگیلی و کیک کاکائویی» را می‌آموزیم.

 در قسمت تکنولوژی در یادداشت احمد روزبهانی در باره‌ی پایگاه Coursera.org به عنوان پایگاه آموزشی معتبر می‌خوانیم.

بخش ششم: کودک و نوجوان

این بخش زیر نظر احمد اکبرپور از نویسندگان حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان آماده می‌شود. وی نویسنده‌ی کتاب‌های متعددی در این حوزه است که دو کتاب از مجموعه‌های اخیر او از سوی یک ناشر کانادایی ترجمه شده و به چاپ رسیده است. خواندن این بخش از نشریه به کودکان خانواده‌های مهاجر ایرانی توصیه می‌شود. در این شماره، داستان و اشعار و یادداشت‌هایی از عارفه ولی‌بیگی، نسیم نوروزی، شهربانو بهجت و فاطمه فروتن اصفهانی آورده شده است. «قلک»، «گنجشک کوچولو و پرندگان شکاری»، «دیوار مهربانی»، «همیشه در اوج»، «ای دریچه»، «پرستار درختان»، «وقتی حلزون لانه‌اش را گم کرد» و «جنگل بلوط»، عنوان‌هایی از مطالب این بخش هستند.

 

برای خواندن این شماره نشریه به این صفحه بروید.

برای دسترسی به اپلیکیشن‌های پرنیان روی apple store، بازار گوگل و یا دانلود مستقیم نسخه مناسب اندروید به صفحه parnianapp.com بروید.

نشریه پرنیان کانادا یکی از محصولات «گروه رسانه‌ای پرنیان» است که به مدیریت علی مختاری منتشر می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar