سفارت کانادا در تهران به طور کامل تعطیل شد
07 سپتامبر 2012 - 22:30
بازدید 325
10

پس از مدت‌ها روابط نه چندان گرم تهران-اتاوا، امروز جمعه هفتم سپتامبر ۲۰۱۲، وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای رسما سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و به اعضا سفارت ایران در اتاوا نیز ۵ روز فرصت داد که خاک این کشور را ترک کنند. بدین ترتیب حرکتی که مشخصا از اردیبهشت امسال و […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس از مدت‌ها روابط نه چندان گرم تهران-اتاوا، امروز جمعه هفتم سپتامبر ۲۰۱۲، وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای رسما سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و به اعضا سفارت ایران در اتاوا نیز ۵ روز فرصت داد که خاک این کشور را ترک کنند. بدین ترتیب حرکتی که مشخصا از اردیبهشت امسال و با تعطیلی بخش ویزای این سفارت در تهران آغاز شده بود تکمیل شد.

کانادا در این بیانیه مجموعه‌ای از عوامل سیاسی و امنیتی در ارتباط با موضوعات مختلف منطقه‌ای را به عنوان دلایل این کار اعلام کرده اما تقریبا هیچ‌یک از این موارد جدید نیستند و مشخص نیست که چه اتفاق ویژه‌ای در روزهای اخیر، این کشور را به چنین تصمیم‌گیری با اعلام فوریت ویژه واداشته خصوصا که حادثه خاصی در روابط بین دو کشور- مثلا نظیر حادثه‌ای که برای سفارت بریتانیا در تهران اتفاق افتاد- به وقوع نپیوسته بوده است.

البته استفن هارپر نخست وزیر کانادا در چند سال اخیر مرتبا از نیاز به بازگرداندن کانادا به جایگاه ویژه و برجسته خود در جهان سخن رانده که تفسیر آن را می‌توان در تغییر در برنامه‌های این کشور برای حضور در افغانستان و حضور چشم‌گیر در برنامه‌های ناتو بر علیه دولت قذافی در لیبی یافت و شاید هم این بار به چنین منظوری این کار انجام شده اما اینکه واقعا وزن و تاثیر این حرکت برای احیای چنان نقشی چه میزان است باید منتظر مشاهده پیامدهای آن بود.

اما از نکات قابل توجه این است که مدتی قبل آقای جیسن کنی وزیر مهاجرت، شهروندی و چندفرهنگی کانادا در پاسخ به نامه یکی از چهره‌های فعال جامعه ایرانیان کانادا ادعا کرده بود که کانادا در حال بررسی بازگشایی سیستم ارائه خدمات نقل و انتقال اسناد برای ایرانیان در سفارت خود در تهران است. مشخص نیست که آیا جناب کنی که از چهره‌های بسیار برجسته حزب محافظه‌کار کاناداست و قاعدتا از تصمیمات دولت این کشور از مدت‌ها قبل اطلاع دارد در بیان این سخنان در آن زمان صداقت کافی نداشته یا اینکه تصمیم امروز دولت کانادا، به تازگی و بعد از بررسی اوضاع و احوال سیاسی گرفته شده است.

لازم به توضیح است که بسته شدن سفارت کانادا در تهران عملا هیچ تاثیری بر متقاضیان مهاجرت یا دریافت سایر انواع ویزاها در ایران ندارد چون همان‌طور که بیان شد ماه‌هاست که این سفارت‌خانه عملا نقشی در این زمینه نداشته و کماکان سفارت کانادا در آنکارا به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد. دشواری اصلی برای حدود ۵۰۰ هزار ایرانی ساکن کانادا پدید خواهد آمد که حالا با تعطیلی سفارت ایران در کانادا مشخص نیست چگونه باید پاسخ نیازهای کنسولی خود را دریافت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar