سابقه شکایت موفق از وزیر مهاجرت کبک به دلیل اعمال مقررات جدید در پرونده ثبت شده قبل از تغییرات
09 می 2017 - 0:00
بازدید 287
8

خوانندگان این وب سایت در جریان هستند که در پی تغییر ناگهانی مقررات در ماه مارس ۲۰۱۷ وزارت مهاجرت کبک بنا دارد مانند گذشته این تغییرات را حتی در مورد کسانی که پرونده باز دارند و بسیار پیشتر از این تغییرات پرونده خود را ثبت کرده اند ولی هنوز رسیدگی اولیه به پرونده آنها انجام […]

ارسال توسط :
پ
پ

خوانندگان این وب سایت در جریان هستند که در پی تغییر ناگهانی مقررات در ماه مارس ۲۰۱۷ وزارت مهاجرت کبک بنا دارد مانند گذشته این تغییرات را حتی در مورد کسانی که پرونده باز دارند و بسیار پیشتر از این تغییرات پرونده خود را ثبت کرده اند ولی هنوز رسیدگی اولیه به پرونده آنها انجام نشده اعمال کند. طرفه آنکه هستند پرونده هایی که از سال ۲۰۱۱ مانده اند و به روز رسانی هم شده اند ولی از نظر آن اداره محترم همچنان رسیدگی اولیه آنها انجام نشده است. 

این وضعیت در مورد بسیاری از متقاضیان به سادگی به معنی رد پرونده است و اساسا عطف بما سبق شدن مقررات جدید کاملا غیرعادلانه و نیز غیر منطقی است. از آنجا که کنپارس پیش از این نیز بارها برای دفاع از حقوق موکلین خود که مورد رفتارهای غیر عادلانه ادارات مهاجرت در دو سطح فدرال و یا استان قرار گرفته اند پیشقدم بوده است این بار نیز تصمیم گرفت اقدام مناسبی را ترتیب دهد. خوشبختانه مذاکرات ما با مجموعه Rochefort برای طرح شکایت از وزیر به نتیجه رسید و فراخوانی در همین وب سایت در این زمینه داده شد که بر اساس آن موکلین کنپارس بدون پرداخت هزینه و دیگران با پرداخت هزینه به آن مجموعه حقوقی امکان همراهی با ما را در این شکایت یافتند. 

در این مدت سوالاتی مطرح شد که لازم دیدم مطلب دیگری در این خصوص بنویسم به ویژه آنکه به یک دعوای مشابه نیز در سیستم حقوقی برخوردم. اما سوالات و پاسخ آنها:

۱- چقدر شانس برنده شدن در این دعوا هست؟

۲- در صورت موفقیت این پرونده چه کسانی از آن نفع می برند؟ به عبارت دیگر آیا برای منتفع شدن از آن باید حتما در شکایت شرکت کرد؟

3- برای پیوستن به شکایت چه باید کرد؟ 

پاسخ هر دو سوال در کیس حقوقی خانم یاسمین گلاس آلمانی علیه وزیر مهاجرت نهفته است.

پاسخ اجمالی سوال اول این است که بله شانس موفقیت بسیار بالاست.

پاسخ اجمالی سوال دوم هم این است که برای منتفع شدن از موفقیت این دعوا باید حتما در شکایت مشارکت کنید و نام شما در میان شاکیان باشد.

پاسخ اجمالی سوال سوم این است که اگر شما هم در زمان اقدام واجد شرایط بوده اید ولی در اثر تغییرات اخیر در قوانین کبک شانس قبولی خود را از دست می دهید می توانید در این دعوا ما را همراهی کنید. برای اعلام همراهی کافی است حداکثر تا ۱۵ خرداد ماه سال جاری به نشانی  [email protected] ایمیل بزنید. لطفا ایمیل های خود را با عنوان «Unfair Quebec Regulations» ارسال کنید. در پاسخ لیست مدارک مورد نیاز، وکالت نامه ای که باید امضا کنید و نیز روش پرداخت هزینه این اقدام حداکثر ظرف مدت یک هفته برای شما ارسال خواهد شد. 

برای دریافت چرایی پاسخ سوال های اول و دوم از شما می خواهم که خلاصه دعوای Glass c. Québec (Ministère de l’Immigration, de la Diversité et de
l’Inclusion) که در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۵ در دادگاه عالی کبک به رای رسیده است و زیر شماره 500-17-084084-147 در سیستم حقوقی کبک ثبت شده است را بخوانید.

خلاصه دعوای حقوقی:

طرح مسئله

از آنجا که مسئولین دولتی قوانین را تغییر دادند و شاکی درخواست خود را قبل از تاریخ اعمال تغییرات ثبت کرده است، سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه استانداردها و چارچوب هایی بایستی برای وی اعمال شود؟ آیا قوانین دولتی می تواند معیارها و فاکتورهای قابل اجرا را هر زمانی تغییر دهد و یا اینکه درخصوص چگونگی روش بررسی یک درخواست به صورت یک جانبه تصمیم بگیرد؟ و یا اینکه درخواست در موقعیت ایستا و مطابق با قوانین زمان ثبت آن بدون تغییر باقی می ماند؟

 به نظر می رسد که پرونده شاکی بایستی به صورت کاملا منصفانه مورد بررسی قانونی قرار گیرد و از طرف دیگر چنانچه قانون و مقررات در نظر بگیرد که شاکی باید در نحوه ارسال پرونده اصلاحاتی انجام می داده است، یک متقاضی مهاجرت به کبک برعلیه وزارت مهاجرت استان کبک شکایت کرده است چرا که این وزارتخانه به جای اینکه برای وی «گواهی انتخاب کبک» (CSQ) صادر کند، او را به خواندن زبان فرانسه ارجاع داده است.

شکایت این متقاضی مهاجرت مبنی بر این است که درخواست وی بایستی مطابق با چارچوب قوانین زمان ارسال درخواست، بررسی شود و نه اینکه با قوانین مصوب بعد از زمان ارسال درخواست مورد بررسی قرار گیرد. وی درخواست خود مبنی بر اعلان دادخواست و تجدید نظر قضایی پرونده اش را ثبت کرد و خواستار صدور «گواهی انتخاب کبک» (CSQ) شد. 

سوالات این دعوی قضایی

• آیا مقررات اعمال شده بر روی صدور «گواهی انتخاب کبک» (CSQ)، به صورت غیرقانونی عطف به ماسبق شده اند؟

• چارچوب کنترل تصمیمات وزارت مهاجرت چگونه است؟

• آیا تئوری انتظار منطقی و مسئله عدالت در روند رسیدگی برای مقررات تنظیم شده با احتساب زمان ارسال درخواست CSQ در نظر گرفته شده است؟

• در صورت ارائه مهلت، چه راهکارهای مناسبی برای جبران این موضوع وجود دارد؟

جزئیات این دعوی قضاویی: شاکی، علت شکایت، جوابیه وزیر 

یاسمین گلاس (Yasmin Glass)  یک شهروند آلمانی تبار است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در کبک زندگی می کند. یاسمین در مدرسه الکساندر در حومه شهر مونترال ( Alexander von Humboldt German International School à Baied’Urfé)  معلم است.  یاسمین اولین درخواست «گواهی انتخاب کبک» (CSQ) از طریق برنامه PEQ ارسال کرد.

در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، وزارت مهاجرت درخواست وی را به دلیل عدم ارائه مدرک زبان فرانسه با نمره گفتاری در سطح متوسط (Speaking in Intermediate Level ) رد کرد. وزارت مهاجرت در نامه رد درخواست از یاسمین خواسته شده بود تا بار دیگر در قالب برنامه نیروی متخصص ( travailleurs qualifié) درخواست CSQ بدهد. همچنین در این نامه نوشته شده بود که اگر درخواست جدید تا قبل از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳ ارسال شود، هزینه های آن رایگان خواهد بود. در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۳، وزارت مهاجرت درخواست جدید CSQ از طرف یاسمین را دریافت کرد.

مراحل اداری بسیار طولانی تر از معمول شد و در طی این مدت قوانینی مصوب شدند که بر این پرونده تاثیر مستقیم گذاشت. دولت فدرال، زمانی برای امور اداری مهاجرت در نظر گرفت و این تصمیم منجر به افزایش تعداد درخواست های ارسال شده به کبک شد.

 پس از پایان سال ۲۰۱۲، دولت استان کبک اعلام کرد که تغییراتی در سطح حوزه وزارتی اعمال خواهد شد. این تغییرات وزارتی  با عنوان «کبک و مهاجرت مستحکم آن» (Un Québec fort de son immigration) و زیرعنوان «آموزش زبان فرانسه به غیرفرانسه زبانان در راستای انطباق پذیری مهاجران به جامعه کبک»  (Pour la francisation à l’intégration des personnes immigrantes) صورت پذیرفت.

در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۲، وزارت مهاجرت اعلام کرد که به منظور ارتقا سطح زبان فرانسه متقاضیان، دولت کبک جدول امتیاز بندی نیروی متخصص را به منظور افزایش اهمیت تسلط بر زبان فرانسه تغییر داد. این تغییرات از سال ۲۰۱۳ اعمال شد. 

دولت کبک در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳ بخش مهارت های زبان جدول امتیاز بندی نیروی متخصص را با توجه به قانون ۷۶۲-۲۰۱۳ تغییر داد. در نهایت این قانون در تاریخ اول اوت ۲۰۱۳ اجرایی شد اما پرونده هایی که بررسی اولیه آنها قبل از این تاریخ شروع شده بود، شامل این تغییرات نمی شدند. وزارت مهاجرت در تاریخ اول آوریل ۲۰۱۴ به یاسمین اعلام کرد که نمی تواند درخواست وی را بررسی کند چرا که درخواست کامل نیست و باید پرونده اش را آپدیت کند.

در تاریخ اول اوت ۲۰۱۴، وزیر مهاجرت تصمیم خود مبنی بر اینکه درخواست CSQ الزامات قانونی مدرک زبان فرانسه را برآورده نمی کند، اعلام کرد. بر اساس این تصمیم، ۱۸ ماه به یاسمین مهلت داده شد تا مهارت زبانی لازم را به دست آورد تا درخواستش بازنگری شود. در تاریخ ۱۳ اوت ۲۰۱۴، نماینده های دستگاه قضایی از وزیر توضیح خواستند، با این دلیل که پرونده یاسمین باید بر اساس جدول زمان بندی تاریخ درخواستش یعنی ۹ ژانویه ۲۰۱۳ بررسی شود و تغییرات مصوب در ماه اوت ۲۰۱۳ نباید برای وی اجرا شود. 

متاسفانه در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۱۴، وزیر این درخواست را رد کرد به این دلیل که  تغییر مقررات مصوب در تاریخ اول اوت ۲۰۱۳ برای همه پرونده هایی که بررسی اولیه آنها هنوز انجام نشده است، اعمال می شود و پرونده یاسمین هم جزء همین گروه بود که باید با توجه به مقررات جدید بررسی می شد. متاسفانه وزیر مهاجرت حتی به وی اعلام نکرد که تاریخ بررسی اولیه پرونده او چه زمانی بوده است. در تاریخ دوم سپتامبر ۲۰۱۴ یاسمین روند قضایی شکایت خود را  علیه این تغییر مقررات که عطف ماسبق شدند، اعلام کرد. بر اساس جدول امتیاز بندی در زمان ارسال درخواست، یاسمین ۸ امتیاز از مهارت زبان به دست می آورد که با این امتیاز درخواست  CSQ او پذیرفته می شد.

یاسمین همچنین مدعی شد که این مقررات به صورت غیر قانونی عطف به ماسبق شده اند و تصمیم شخص وزیر مهاجرت، قانون عدالت در روند رسیدگی و همچنین مسئله انتظار منطقی و معقول را نقض کرده است. به طور خلاصه، یاسمین ادعا کرد که تمام مقررات مصوب مورخ اول اوت ۲۰۱۳ نباید بر پرونده او اعمال شود. یاسمین ادعای خود را در جلسه علنی دادگاه مطرح کرد. او قبل از هر چیز تاکید کرد که دیگر خواهان صدور CSQ نیست و تنها نسخه ای از مقررات در زمان ارسال درخواستش را می خواهد. او همچنین تقاضا کرد که پرونده اش را دوباره به افسران مهاجرت ارسال کند تا مجدداً با قوانین زمان خودش بررسی شود.

تصمیم نهایی دادگاه 

نماینده دستگاه قضایی به این نکته اشاره کرد و از یاسمین دفاع کرد: هیچ مقرراتی نمی تواند عطف به ماسبق شود مگر اینکه در متن قانون به صراحت به آن اشاره شود. نماینده وزیر مهاجرت اعلام کرد که تمامی مقررات اعمال شده جدید صحیح هستند و هیچ گونه عطف به ماسبقی صورت نگرفته است و تئوری انتظار منطقی اجرا نشده است و در نتیجه عدالت روند رسیدگی توسط وزیر رعایت شده است. اما قاضی دادگاه شواهدی خلاف این ادعاها را اثبات کرد.

 قاضی استاسنکو در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۵ رای دادگاه را  در خصوص پرونده یاسمین اعلام کرد: «تصمیم وزیر مهاجرت در تاریخ اول اوت ۲۰۱۴ در خصوص آموزش مهارت زبان فرانسه باید لغو شود و پرونده یاسمین باید دوباره بازنگری شود.  بر اساس قانون مهاجرت کبک ( Loi sur l’Immigration au Québec R.L.R.Q. c. I-۰.۲) درخواست «گواهی انتخاب کبک» (CSQ) یاسمین بایستی بر اساس قوانین و مقررات زمان ارسال درخواستش یعنی ۹ ژانویه ۲۰۱۳ بررسی شود.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar