تداوم روند مثبت اشتغال در سپتامبر
15 اکتبر 2009 - 15:39
بازدید 341
8

برای دومین ماه پی‌درپی از زمان آغاز رکود سال ۲۰۰۸، تولید شغل در کانادا روند مثبت خود را ادامه داد تا نظرگاه اقتصاددانان خوش‌بین مبنی بر اینکه خروج تدریجی اقتصاد کانادا از رکود تداومی امیدوار کننده خواهد داشت بیشتر تایید شود.    در آماری که ۹ اکتبر از سوی مرکز آمار کانادا منتشر شد، در […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای دومین ماه پی‌درپی از زمان آغاز رکود سال ۲۰۰۸، تولید شغل در کانادا روند مثبت خود را ادامه داد تا نظرگاه اقتصاددانان خوش‌بین مبنی بر اینکه خروج تدریجی اقتصاد کانادا از رکود تداومی امیدوار کننده خواهد داشت بیشتر تایید شود. 
 

در آماری که ۹ اکتبر از سوی مرکز آمار کانادا منتشر شد، در ماه سپتامبر نرخ بیکاری با سه دهم درصد کاهش به عدد ۸.۴ درصد رسید. این کاهش مدیون افزایش ۳۱۰۰۰ شغل جدید در این ماه بود. نکته‌ای که این افزایش را جذاب‌تر می‌کند و به اعتراض مداوم بنگاه‌ها و انجمن‌های کارگری پایان می‌دهد افزایش چشم‌گیری است که در مشاغل تمام وقت اتفاق افتاده است. در این ماه ۹۲۰۰۰ شغل تمام‌وقت که بیشترین آن مربوط به جوانان و زنان ۲۵ سال به بالای انتاریو بوده توانسته کاهش ۶۱۰۰۰ شغل پاره‌وقت را جبران کرده و به یک نتیجه مثبت منجر سازد.  
 

این میزان افزایش شغل تمام‌وقت در یک ماه از زمان می سال ۲۰۰۶ سابقه نداشته که خود نشانی دیگر از پاسخ مثبت بازار کار کانادا به سیاست‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی دولت فدرال و برخی دولت‌های استانی نظیر دولت انتاریو است. البته به رغم این افزایش، بازار کار کانادا هنوز ۳۹۵ هزار شغل تمام‌وقت کمتر از بهترین آمار قبل از رکود، در اکتبر ۲۰۰۸ دارد که معادل ۲.۸ درصد است و باید دید تحرک اقتصادی کشور و میل کانادایی‌ها به حفظ سنت‌ خرید کادوهای کریسمس عاملی برای جبران بیشتر این کمبود خواهد شد یا نه. 
 

در میان استان‌ها، استان‌های بریتیش کلمبیا (با کاهش ۴ دهم درصدی نرخ بیکاری)، نوبرانزویک و جزیره پرینس ادوارد با افزایش چشم‌گیر میزان اشتغال روبرو بوده‌اند. در استان انتاریو که افزایش چشم‌گیری در مشاغل تمام‌وقت را شاهد بود، کاهش مشاغل پاره‌وقت مجموعاً به افزایش اندک نرخ اشتغال استان منجر شد. 
 

در این ماه، خانه‌سازی، صنایع کارخانه‌ای و خدمات آموزشی با افزایش اشتغال و بخش‌های حمل و نقل و انبارداری با کاهش روبرو بوده‌اند. در مجموع، وضعیت اشتغال در ماه سپتامبر به ماه مارچ ۲۰۰۸ بسیار نزدیک شده است و در صورت ادامه روند فعلی انتظار می‌رود که در نیمه اول سال ۲۰۱۰ به وضعیت پیش از رکود بازگردد.  
 

با توجه به تصمیماتی که در این ماه در مورد افزایش ماه‌های پرداخت بیمه بیکاری گرفته شد از نظر روانی هم آرامش بیشتری به خانواده‌ها بازگشته و انتظار می‌روند این روند در کریسمس و بهار امثال به میل بیشتر خرید و تحرک بازار بیانجامد. آنچه بعد از این باید در سرفصل تصمیمات اقتصادی دولت قرار گیرد، ارتقاء بیشتر این وضعیت بازار، در کنار جستجو و اجرای سیاست‌هایی است که در پرتو آنها نقدینگی آزاد شده در بازار و افزایش شدید کسر بودجه که رقم آن در تاریخ کانادا بی‌سابقه است جبران شود. 
 

دو نرخ دیگر نیز در این ماه افزایش نشان می‌دهند. اولی نرخ واقعی ساعات کاری هفتگی کانادایی‌ها است که از ایپریل ۲۰۰۹ تا کنون مرتباً افزایش داشته و نسبت به آن زمان ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد البته هنوز اندکی مانده تا به عدد اکتبر ۲۰۰۹ برسد. 
 

نرخ دوم مربوط به متوسط حقوق دریافتی ساعتی نسبت به سپتامبر گذشته است که یک افزایش اندک دو و نیم درصدی را نشان می‌دهد که پایین‌ترین رشد سال- به سال در دو سال و نیم اخیر است

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar