بازگشت آرامش به فضای سیاسی کانادا!
26 آوریل 2012 - 15:51
بازدید 437
8

در این هفته توجه افکار عمومی کانادا به دو استان مهم اقتصادی کشور جلب شده بود: البرتا و انتاریو. در البرتا همان‌طور که پیشتر در همین سایت به اطلاع شما رسیده بود حزب محافظه‌کاران پیشرو PC که بیش از ۴ دهه رهبری و مدیریت استان را در دست داشت در آستانه شکست از یک رقیب […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این هفته توجه افکار عمومی کانادا به دو استان مهم اقتصادی کشور جلب شده بود: البرتا و انتاریو. در البرتا همان‌طور که پیشتر در همین سایت به اطلاع شما رسیده بود حزب محافظه‌کاران پیشرو PC که بیش از ۴ دهه رهبری و مدیریت استان را در دست داشت در آستانه شکست از یک رقیب راست افراطی‌تر در انتخابات دوشنبه ۲۳ ایپریل قرار داشت. در انتاریو اختلافات بر سر بودجه لیبرال‌ها احتمال تجدید انتخابات را در صورت عدم تصویب آن در جلسه سه‌شنبه ۲۵ ایپریل افزایش داده بود.

در کنار این دو اتفاق مهم، جدال دانشجویان کبکی با دولت این استان بر سر افزایش شهریه‌ها رفته رفته چهره خشن‌تری به خود گرفته، اگرچه احتمال دستیابی به یک توافق هم بیشتر شده است.

نتیجه انتخابات در البرتا: رستگاری در آخرین لحظه

نه تنها یک هفته قبل از انتخابات مهم دوشنبه ۲۳ ایپریل، بلکه حتی در آخرین جمعه قبل از انتخابات هنوز همه درباره شکست محافظه‌کاران البرتا بعد از ۴ دهه رهبری استان سخن می‌گفتند اما نتایج شب انتخابات همه را غافل‌گیر کرد از جمله خود محافظه‌کاران را. در پایان، نه تنها برخلاف نظرسنجی‌ها حزب وایلد رز (رز وحشی) نتوانست به یک دولت اکثریت یا اقلیت دست پیدا کند بلکه محافظه‌کاران به یک اکثریت باورنکردنی ۴۴ درصدی و ۶۱ کرسی پارلمان دست پیدا کردند و خیال‌شان برای ۴ سال آینده راحت شد.

وایلد رز هم که توانست کرسی‌های خود را از ۴ به ۱۷ برساند موفقیت خوبی به دست آورد اما با توجه به نظرسنجی‌ها که از احتمال کسب بیش از ۳ برابر این تعداد خبر می‌دادند شکست سختی بود. لیبرال‌ها ۵ و NDP ۴ کرسی به دست آوردند. اما عامل اصلی این تغییر نظر عمیق رای‌دهندگان در فاصله ۴۸ ساعت مانده به انتخابات چه بود؟

در حالی‌که برخی اساسا صحت نظرسنجی‌های انجام شده را زیر سوال می‌بردند و از اساس، برتری داشتن وایلد رز را حداقل به میزانی که قبلا تخمین زده می‌شد رد می‌کنند، اکثر تحلیل‌گران سه عامل را در این تغییر موثر می‌دانند.

اولین مورد اظهارنظرهای جنجالی چند تن از کاندیداهای حزب والید رز و عدم برخورد موثر رهبر حزب با این نظرات بود از جمله اینکه یکی از آنها در منطقه‌ای که دارای تنوع گروه‌های قومی بوده، white (نژاد سفید اروپایی) بودن خود را دلیل بر برتری داشتن بر سایر رقبا دانسته بود! این اظهارنظر نژادپرستانه در کنار برخی اقوال دیگر در چشم تعداد زیادی از افراد نوعی عقبگرد فرهنگی-اجتماعی تعبیر شده بود.

عامل دوم ترس شدیدی بود که در برخی از مردم به دلیل سیاست‌های افراطی وایلد رز در حوزه بهداشت عمومی، آموزش و پرورش و محیط زیست اعلام شده بود که برخی نگرانی‌ها را در مورد حذف برنامه‌های اجتماعی و عمومی افزایش داده بود. از آنجا که شعارهای نخست‌وزیر فعلی خانم الیسون ردفورد به شکلی از خدمات اجتماعی و عمومی نزدیکتر بود همین سبب شد تا برخی رای‌دهندگان به رغم اینکه از سیاست‌های محافظه‌کاران خصوصا در دهه اخیر ناراضی بودند برای بدتر نشدن شرایط به آنها رای دهند. گفته می‌شود در دو روز پایانی تعداد بسیار زیادی از داوطلبان با حضور خانه به خانه، تماس تلفنی و دیدارهای رو در رو، شهروندان البرتایی را از تبعات حضور یک حزب با عقاید افراطی راست آگاه می‌کرده‌اند و همین جنبش سرتاسری (و بعضا) خودجوش تاثیر زیادی در تغییر رای داشته است.

اما عامل سوم به دنبال عامل دوم، رای دادن طرفداران دو حزب لیبرال و NDP به محافظه‌کاران بوده است. این افراد از یک سو به دلیل نگرانی از پیروزی رهبر والید رز، خانم دنیل اسمیت و همچنین به امید اینکه با رای دادن به محافظه‌کاران احتمال دارد آنها به دولت اقلیت دست یابند که در نتیجه برای پیشبرد برنامه‌های خود به رای احزاب آنها نیاز خواهند داشت به محافظه‌کاران رای دادند اما مجموعه دو عامل دوم و سوم سبب شد که رای محافظه‌کاران خیلی بیش از انتظار شود و عملا آنها را به اکثریت برساند.

باید دید فشار بسیار شدیدی که در دو ماه گذشته روی حزب محافظه‌کار استان وارد آمده بود تاثیری در رفتار این حزب خواهد گذاشت یا با توجه به اکثریت یافتن این حزب همه چیز از خاطر رهبران آن پاک خواهد شد.

توافق بر سر بودجه انتاریو

پس از چند ماه کشاکش شدید در مورد بودجه استان انتاریو و در حالی‌که احتمال می‌رفت با عدم رای مثبت دو حزب NDP و محافظه‌کار استان با توجه به اینکه دولت لیبرال استان در مجلس اقلیت است، بودجه رای نیاورد و انتخابات تجدید شود (در کانادا، در همه دولت‌های استانی و فدرال، بودجه از جمله لایحه‌های کلیدی است که در صورت دست نیافتن به حد نصاب قانونی در مجلس سبب ساقط شدن دولت و تجدید انتخابات می‌شود.) در آخرین روزها لیبرال‌ها با خانم آندریا هوروث رهبر NDP به توافق رسیدند و خطر تجدید انتخابات در کمتر از ۶ ماه بعد از انتخابات قبلی منتفی شد.

خانم هوروث ۲-۳ شرط مهم برای تغییر در بودجه اعلام کرده بود از جمله حذف مالیات استانی از قیمت بنزین و افزایش دو درصدی مالیات ثروتمندان (کسانی که در سال درآمدی بالای ۵۰۰ هزار دلار دارند) که دالتن مک‌گینتی، رییس دولت با اولی مخالف بود اما نهایتا دومی را پذیرفت. البته برای اینکه این امر موجب خروج افراد دارای درآمد بالا از استان نشود وی قول داد که این افزایش تنها برای همین دوره ۵ ساله کاهش کسر بودجه خواهد بود و بعد از آن حذف خواهد شد.

انتاریو به دلیل رکود اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۱۰ که در آن بسیاری از صنایع استان با بحران روبرو شدند برای تحرک بخشیدن به اقتصاد با یک کسر بودجه هنگفت روبرو شده است. هر سه حزب اصلی استان در پلتفورم انتخاباتی خود حذف این کسر بودجه تا سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ را در برنامه داشتند اما برنامه‌های آنها با یکدیگر تفاوت داشت؛ محافظه‌کاران شعار حذف مشاغل و مخارج دولتی را سر داده بودند و NDP افزایش مالیات شرکت‌ها و سرمایه‌داران اما لیبرال‌ها که ترکیبی از کاهش سبکتر مخارج دولتی بدون حذف مشاغل به همراه عدم افزایش حقوق کارکنان دولت برای یک دوره ۲ تا ۳ ساله را اعلام کرده بودند در انتخابات پیروز شدند. لیبرال‌ها تنها به دلیل داشتن یک کرسی کمتر، از در اختیار داشتن یک دولت اکثریت باز مانده و برای تصویب لوایح مهمی نظیر بودجه به حمایت حداقل یک حزب دیگر در پارلمان نیازمندند و به همین دلیل توافق با NDP برای آنها ضروری بود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar