افزایش نرخ تورم کانادا به ۲ درصد
03 ژوئن 2014 - 17:17
بازدید 250
5

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا در ماه ایپریل قیمت گاز طبیعی ۲۶ درصد افزایش یافت،‌ قیمت بنزین ۶.۶ درصد و قیمت برق ۴.۶ درصد. اداره آمار کانادا اعلام کرد که در ماه ایپریل قیمت استفاده از خودروی سواری شخصی، غذا خوردن و اداره خانه بالا رفته و همین امر سبب شده تا نرخ تورم […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا در ماه ایپریل قیمت گاز طبیعی ۲۶ درصد افزایش یافت،‌ قیمت بنزین ۶.۶ درصد و قیمت برق ۴.۶ درصد.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که در ماه ایپریل قیمت استفاده از خودروی سواری شخصی، غذا خوردن و اداره خانه بالا رفته و همین امر سبب شده تا نرخ تورم برای نخستین بار طی دو سال گذشته به ۲ درصد برسد.

در حال حاضر نرخ تورم در شرایطی است که شاید بتواند سبب شود تا بانک مرکزی بالاخره نرخ بهره را افزایش دهد. البته مدیر این بانک، ‌آقای استفن پولوز، معتقد است که برای افزایش نرخ بهره باید به عوامل دیگری به جز قیمت غذا، بنزین و دیگر موارد بی‌ثبات و فرار توجه داشت.

بر اساس اعلام اداره کانادا در ماه ایپریل، تورم پایه به نسبت سال قبل از آن ۱.۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا، این ‌افزایش نرخ حامل‌های انرژی (۶.۶ درصد برای بنزین و ۴.۶ درصد برای برق) از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ به این سو سریع‌ترین میزان افزایش بوده است.

با در نظر گرفتن بالا رفتن میزان پرداختی مصرف‌کنندگان برای خودروهایشان و بیمه‌ آنها می‌توان گفت که در مجموع نرخ هزینه حمل ونقل ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

بعد از افزایش قانونی قیمت گاز در استان انتاریو، که پرجمعیت‌ترین استان کاناداست، هزینه گرمایش خانه نسبت به سال قبل در این استان ۲۶ درصد گران‌تر شده است. پس از این افزایش، هیئت مسئول انرژی استان تصیم گرفت تا افزایش قیمت انرژی را به صورت تدریجی و در مدت زمان طولانی‌تری اعمال کند تا مصرف‌کنندگان راحت‌تر بتوانند خود را با این افزایش هماهنگ کنند.

علاوه بر این داده‌ها نشان می‌دهند که در ماه ایپریل با توجه به افزایش قیمت حدودا ۱۰ درصدی آب، سوخت و برق نسبت به سال قبل، هزینه‌های اداره یک خانه نیز بالاتر رفته است. علاوه بر این‌ها برای اولین بار از ماه جون سال ۲۰۰۹ به این سو، نرخ بهره وام مسکن به میزان ۰.۲ درصد از نرخ تورم بالاتر رفت.

تورم قیمت مواد غذایی از ۱.۵ درصد در ماه مارچ به ۱.۹ درصد در ماه ایپریل رسید که در راس آنها باید به افزایش قیمت گوشت، میوه و سبزیجات اشاره کرد. به دلیل پایین رفتن نرخ برابری دلار کانادا نسبت به دلار امریکا و تاثیر آن بر چرخه تامین مواد، قیمت میوه‌ها و سبزی‌های تازه نسبت به سال قبل از آن ۴ درصد افزایش یافت.

به گفته یکی از کارشناسان بازار کار، در حال حاضر نرخ تورم از میزان افزایش دستمزد، که در یک سال گذشته ۱.۸ درصد بوده،  بالاتر رفته است. به اعتقاد وی طی دو سال گذشته دستمزدها به سختی بالا رفته و افزایش قیمت‌های اخیر می‌تواند سبب شود تا دولت‌ها برای افزایش نرخ دستمزد با اتحادیه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

در روز ۴ جون بانک مرکزی کانادا درمورد تغییر نرخ بهره تصمیم خواهد گرفت و شاید این گزارش در تصمیم‌گیری این بانک برای افزایش نرخ بهره موثر واقع شود و بالاخره نرخ بهره که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ به این سو در رقم ۱ درصد ثابت مانده بود، ‌دستخوش تغییر شود. این مدت ثبات از دهه پنجاه به این سو طولانی‌ترین مدت زمان ثبات نرخ بهره بوده است.

به گفته اقتصاددانان اعداد و ارقام مربوط به ماه ایپریل از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی برای تورم ۱.۶ درصدی و تورم پایه ۱.۲ درصدی پیش‌تر رفته است اما بدون تردید بانک مرکزی همچنان مشکلات تولید و بازار کار کانادا را مد نظر خواهد داشت. زیرا به نظر آنها این اتفاق به سبب وجود یک اقتصاد پررونق نیست و شواهد موارد دیگری را در مورد اقتصاد کانادا نشان می‌دهند.

بنا بر اعلام اداره آمار کانادا نرخ تورم ماه ایپریل به نسبت ماه مارچ ۰.۳ درصد رشد داشته است. رشد قیمت بنزین در این ماه‌ها ۲.۲ درصد بوده و گاز طبیعی نیز ۸ درصد رشد قیمت داشته است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar