کانادا ظرفیت پذیرش مهاجر خود را افزایش می‌دهد
17 فوریه 2022 - 11:54
بازدید 653
10
دولت کانادا طرح پذیرش مهاجر ۲۰۲۲-۲۰۲۴ خود را اعلام کرد. طبق این طرح، کانادا ظرفیت خود را به ۴۳۲ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌دهد.
ارسال توسط :
پ
پ

دولت کانادا طرح پذیرش مهاجر ۲۰۲۲-۲۰۲۴ خود را اعلام کرد. طبق این طرح، کانادا ظرفیت خود را به ۴۳۲ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌دهد.

کانادا به دنبال پذیرش ۴۵۱ هزار مهاجر جدید تا سال ۲۰۲۴ است. وزیر مهاجرت شان فریزر در بیانیه‌ای دلایل افزایش ظرفیت طرح جدید پذیرش مهاجر را توضیح داده است.
کانادا بار دیگر ظرفیت مهاجرتی خود را افزایش می‌دهد. این کشور در سال جاری به جای طرح اولیه خود برای استقبال از ۴۱۱ هزار مهاجر جدید، پذیرای حدود ۴۳۲ هزار مهاجر جدید خواهد بود.

طی سه سال آینده، کانادا ظرفیت پذیرش مهاجران جدید به تعداد زیر را خواهد داشت:

۲۰۲۲: ۴۳۱۶۴۵ مقیم دائم
۲۰۲۳: ۴۴۷۰۵۵ مقیم دائم
۲۰۲۴: ۴۵۱۰۰۰ مقیم دائم

توضیح وزیر مهاجرت

وزیر مهاجرت، شان فریزر، در بیانیه‌ای توضیح داده: ظرفیت پذیرش مهاجر اعلام‌شده برای متعادل کردن نیازهای کشور و تعهدات بین‌المللی ما است. این طرح بر جذب نیروی کار متخصصی متمرکز است که به اقتصاد کانادا کمک و با کمبود نیروی کار مقابله می‌کنند، همچنان که اهمیت همبستگی خانواده‌ها را در اولویت قرار می‌دهد و به آسیب‌پذیرترین مردم در جهان یعنی پناهندگان از طریق اسکان مجدد کمک می‌کند. تمرکز ما بر احیای اقتصاد خود از طریق حفظ تازه‌واردان در مناطقی از کانادا با چالش‌های واقعیِ اقتصادی، نیروی کار و جمعیتی است. من به آنچه کانادا تاکنون به دست آورده افتخار می‌کنم و می‌خواهم تازه‌واردان همچنان کانادا را به عنوان بهترین مقصد برای مهاجرت انتخاب کنند.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۶ درصد از مهاجران از طریق مسیرهای اقتصادی مانند اکسپرس انتری، برنامه‌های مهاجرتی استانی و برنامه تبدیل اقامت موقت به دائم (TR2PR) که در سال ۲۰۲۱ هم دایر بود، وارد کانادا خواهند شد.

با توجه به اینکه اداره مهاجرت و شهروندی کانادا به دنبال جذب ۸۳۵۰۰ تازه‌وارد از طریق برنامه‌های مهاجرتی استانی در سال ۲۰۲۲ است، برنامه‌های مهاجرتی استانی، مسیر اصلی پذیرش مهاجران اقتصادی خواهند بود. اداره مهاجرت پذیرش مهاجر از طریق سیستم اکسپرس انتری را برای سال جاری میلادی به نصف کاهش داده است، اما قصد دارد ظرفیت پذیرش مهاجر از طریق این سیستم را تا سال ۲۰۲۴ به حالت عادی بازگرداند. کانادا در سال ۲۰۲۴ قصد پذیرش از ۱۱۱۵۰۰ مهاجر را از طریق سیستم اکسپرس انتری دارد.

برنامه‌های مهاجرتی خانواده و TR2PR و پناه‌جویان افغانستانی

طرح پذیرش مهاجر نشان می‌دهد که اداره مهاجرت موقتاً پذیرش مهاجر از طریق اکسپرس انتری را کاهش داده تا بتواند درخواست‌های برنامه TR2PR را به سرانجام برساند. اداره مهاجرت به دنبال جذب چهل هزار مهاجر در سال ۲۰۲۲ و ۳۲ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ تحت برنامه TR2PR است.

در این میان، برگزاری انتخاب‌های اکسپرس انتری به صورت دو هفته‌ای ادامه دارد و اداره مهاجرت درخواست‌های اکسپرس انتری را پردازش می‌کند. علاوه بر این، بیشتر استان‌ها و قلمروهای کانادا از زمان شروع همه‌گیری کرونا، همچنان انتخاب‌های استانی را برگزار و دعوت‌نامه صادر می‌کنند.

برنامه‌های مهاجرتی خانواده، ۲۴ درصد از ظرفیت پذیرش مهاجر را در سال ۲۰۲۲ شامل می‌شوند که ۸۰ هزار نفر تحت برنامه همسران و فرزندان و ۲۵ هزار نفر تحت برنامه پدر و مادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (PGP) وارد کانادا می‌شوند. اداره مهاجرت ظرفیت پذیرش مهاجر خود را برای برنامه PGP، نسبت به طرح پیشین خود، ۱۵۰۰ نفر افزایش داده است.

۲۰ درصد باقی‌مانده از مهاجران تحت برنامه‌های پناهندگی و بشردوستانه وارد کانادا خواهند شد که نسبت به طرح پذیرش مهاجر پیشین کانادا پنج درصد افرایش داشته است و احتمالاً به عنوان بخشی از این برنامه‌ها، ۴۰ هزار پناه‌جوی افغان را در سال‌های آینده اسکان دهد. پذیرش بیشتر پناهندگان و کسانی که به کمک‌ها بشردوستانه نیاز دارند، منجر به کاهش ظرفیت پذیرش از مهاجران اقتصادی و خانواده می‌شود. هر چند مهاجران اقتصادی و خانواده سهم بیشتری از تازه‌واردان کانادا را در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به خود اختصاص خواهند داد، زیرا کانادا به دنبال کاهش پذیرش از پناهندگان و افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه، پس از تکمیل اسکان پناه‌جویان افغانستان است.

طرح پذیرش مهاجر

قانون اصلی مهاجرت کانادا، قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA)، بیان می‌کند که دولت کانادا باید طرح پذیرش مهاجر خود را تا اول نوامبر هر سال، زمانی که پارلمان در حال برگزاری است، اعلام کند. هر چند به دلیل برگزاری انتخابات توسط دولت در ماه سپتامبر، اعلام طرح در سال گذشته انجام نشد.

طرح پذیرش مهاجر، راهنمای سیستم مهاجرتی کانادا است و تعداد مهاجرانی را مشخص می‌کند که کانادا از طریق برنامه‌های مختلف فدرال و استانی پذیرش می‌کند. اداره مهاجرت فدرال و استان‌ها و قلمروها، اقدامات خود را بر اساس آن طرح تنظیم و اطمینان حاصل می‌کنند که قادر به جذب، اسکان، ادغام و حفظ تعداد تعیین‌شدۀ تازه‌واردان به کانادا هستند.

تا سال ۲۰۱۵، کانادا سالانه پذیرای حدود ۲۵۰ هزار مهاجر بود. در سال ۲۰۱۶، ظرفیت پذیرش مهاجر ۳۰۰ هزار تازه‌وارد در سال اعلام شد. پیش از همه‌گیری کرونا، ظرفیت پذیرش حدود ۳۴۰ هزار مهاجر در سال تعیین شده بود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا، مهاجرت به زیر ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

دولت کانادا در اکتبر ۲۰۲۰ طرح غافلگیرکننده‌ای را اعلام کرد مبنی بر اینکه قصد دارد سالانه بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر را پذیرش و به بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا کمک کند. این رقم بالاترین ظرفیت پذیرش مهاجر در تاریخ کانادا بود.
سال گذشته، کانادا رکورد تازه‌واردان خود را با صدور ۴۰۵ هزار اقامت دائم شکست که عمدتاً از طریق تبدیل اقامت موقت مهاجرانی که در داخل کانادا زندگی می‌کردند به اقامت دائم، انجام شد. پیش از همه‌گیری کرونا، بیشتر مهاجران از خارج به کانادا می‌آمدند.

دلایل افزایش ظرفیت پذیرش مهاجر کانادا

در سال ۲۰۲۱، ۶۲ درصد از مهاجران از طریق مسیرهای اقتصادی مانند اکسپرس انتری، برنامه‌های مهاجرتی استانی و برنامه‌های کبک وارد کانادا شدند. حدود ۲۰ درصد تحت برنامه‌های خانواده مانند برنامه همسران و فرزندان و برنامه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ مورد استقبال قرار گرفتند. ۱۵ درصد دیگر از مهاجران تحت برنامه‌های پناهندگی و افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه پذیرش شدند. باقیماندۀ مهاجران تحت “سایر مهاجران” طبقه‌بندی شدند.

کانادا ظرفیت پذیرش بالایی از تازه‌واردان را برای حمایت از اقتصاد و شرایط مالی خود اعلام کرده است. به دلیل جمعیت سالخورده و نرخ پایین زاد و ولد، کانادا به سطح بالاتری از مهاجرت برای حمایت از رشد جمعیت و اقتصاد خود و همچنین داشتن نیروی کار کافی برای پرداخت مالیات‌های لازم برای پشتیبانی از خدمات اجتماعیِ مهم مانند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تحصیلات نیاز دارد. این کشور همچنین اهداف مهاجرتیِ اجتماعی از جمله همبستگی خانواده‌ها، ارائه کمک‌های بشردوستانه و تقویت میراث فرانسوی‌زبان خود را دنبال می‌کند.

مسلماً مهاجرت، در طول همه‌گیری کرونا، اهمیت اقتصادی بیشتری پیدا کرده است. دولت‌های استانیِ سراسر کانادا به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و فعالیت‌های اقتصادی ضعیف‌تر، دچار کسری بودجه هستند. علاوه بر این، کارفرمایان نیز در سراسر کانادا به دلیل سالخوردگی جمعیت، تحولات عمدۀ اقتصادی در طول همه‌گیری کرونا و مهاجران کمتری که از خارج از کشور وارد می‌شوند، با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

طرح پذیرش مهاجر ۲۰۲۳-۲۰۲۵ تا ۱ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام می‌شود

در صورتی که سناریوی بسیار بعیدی اتفاق نیفتد و کانادا برای دومین سال متوالی انتخابات برگزار نکند، دولت کانادا از نظر قانونی موظف است دومین طرح پذیرش مهاجر خود را حداکثر تا روز سه‌شنبه اول نوامبر ۲۰۲۲ ارائه کند. این طرح جایگزین طرح فعلی خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، اعلامیه ۲۰۲۱ به دلیل انتخابات فدرال سپتامبر انجام نشد.

خدمات شرکت کنپارس

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۹، ۰۲۱۹۱۰۰۸۳۳۸ یا ۰۲۱۵۹۱۷۴۰۰۰ تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.
همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ ۰۹۲۲۴۶۳۵۴۵۲ و ۰۹۰۳۴۹۴۱۴۵۶ از ما بپرسید و پاسخ آنها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar