اعطای وام به شرکت‌های بزرگ آسان‌تر می‌شود
20 ژانویه 2010 - 14:04
بازدید 342
13

      یکی از پارامترهای مهم اقتصادی نمایشگر شرایط رونق یا رکود اقتصادی، سهلگیری یا سختگیری در پرداخت وام از سوی موسسات مالی و بانک‌هاست که خود نشانگر میزان اعتماد و امید به شرایط آتی اقتصادی و ریسک‌پذیری این موسسات است. گزارش زیر به بررسی وضعیت فوق برای شرکت‌های بزرگ کانادایی در سال ۲۰۱۰ […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

یکی از پارامترهای مهم اقتصادی نمایشگر شرایط رونق یا رکود اقتصادی، سهلگیری یا سختگیری در پرداخت وام از سوی موسسات مالی و بانک‌هاست که خود نشانگر میزان اعتماد و امید به شرایط آتی اقتصادی و ریسک‌پذیری این موسسات است. گزارش زیر به بررسی وضعیت فوق برای شرکت‌های بزرگ کانادایی در سال ۲۰۱۰ می‌پردازد. 
 

شرکت‌های کانادایی دیگر مطمئن هستند که دوران بهبود اوضاع اقتصادی از راه رسیده است هرچند مشکلاتی که برخی از شرکت‌های کوچک‌تر برای دریافت وام از بانک‌ها با آن مواجه هستند می‌تواند سبب کند شدن این جریان باشد. 
 

در یک نظرسنجی که توسط بانک مرکزی کانادا انجام شده و نتایج آن در روز یازدهم ژانویه ۲۰۱۰ منتشر شده، معلوم شده است که بیزینس‌ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ با آسان‌ترین شرایط دریافت وام مواجه بوده‌اند. بعد از سال ۲۰۰۷ به این طرف، یعنی از زمانی که بازار وام در ایالات متحده امریکا با ورشکستگی مواجه شد، این نخستین بار است که شرکت‌ها با چنین شرایطی روبه رو می‌شوند. البته در این گزارش ذکر شده که در حال حاضر بیشترین مساعدت با شرکت‌های بزرگی صورت گرفته «که منابع مالی خود را از بازار سرمایه تامین می‌کنند» و علاوه بر این، «مقدار این تسهیل در مقایسه با سخت‌گیری‌هایی که در زمان بحران اقتصادی صورت می‌گرفته، ملایم‌تر شده است.» 
 

به گفته یکی از اقتصاددان‌های ارشد عضو فدراسیون کانادایی بیزینس‌های مستقل که در تورنتو فعالیت می‌کنند، نظرسنجی دیگری از مؤسسات مالی نشان می‌دهد که در همین زمان شرکت‌های کوچک‌تر همچنان برای دریافت وام با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. به عقیده او درک این نکته چندان مشکل نیست که برخی از صنایع که در صدد گرفتن وام هستند- ازجمله صنایع حمل و نقل و هتل‌داری- جزء فعالیت‌های با ریسک بالا محسوب شوند اما همین ناتوانی شرکت‌ها برای گسترش سریع خود می‌تواند به عنوان نوعی ترمز یا عامل بازدارنده برای اقتصاد عمل کند. او می‌گوید : «البته فکر نمی‌کنم که این شیوه وام دادن ما را از نظر اقتصادی به جایی که بودیم برگرداند اما مطمئنم حرکت روبه جلوی ما را کندتر می‌کند.» 
 

رئیس و CEO انجمن بانکداران کانادایی نیز طی ایمیلی اعلام کرد که بانک‌های کانادایی درصدد هستند تا از این پس شرایط اعطای وام به شرکت‌های متوسط یا کوچک‌تر را تسهیل کنند اما با همه این احوال شرکت‌های با ریسک بالا باید هنگام  بازپرداخت وام‌هایی که گرفته‌اند، بهره‌ بیشتری پرداخت کنند یا این که بانک‌ها مجبور خواهند بود که به هنگام پرداخت وام تضمین‌های بیشتری از آنها بخواهند؛ تضمینی که در صورت عدم بازپرداخت وام، ارزشی معادل حداقل نیمی از اصل وام را داشته باشد. او معتقد است که رعایت همین موارد احتیاطی در پرداخت وام سبب شده تا بانک‌های کانادایی بی‌محابا عمل نکنند و مانند سیستم مالی برخی کشورها دچار آشفتگی نشوند. ضمن این‌که چاره‌ای جز این نیست که همین رویه ادامه داده شود. 
 

در همین بین صاحبان شرکت‌های کوچک‌تر از این که هنوز این تسهیلات شامل حالشان نشده گله‌مندند. یکی از این افراد، که صاحب شرکت تولیدکننده محصولات مورد نیاز صنایع استخراج نفت است، می‌گوید که به‌رغم بهبود اوضاع اقتصاد و وضع کار شرکت‌های آنها، هنوز هم هر دو گروه مشتریان و بانک‌ها با تردید به آنها نگاه می‌کنند زیرا نمی‌دانند که قیمت نفت چه مسیری را طی خواهد کرد.  
 

اما شرکت‌های بزرگ‌تر داستان را طور دیگری تعریف می‌کنند. به عنوان مثال مدیر عامل یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه عمر در شهر کینگستون استان انتاریو با نام Empire Life می‌گوید: «شرایط بسیار بهتر شده و اعطای اعتبار بسیار آسان‌تر از قبل است… یقینا هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد، اطمینان وام‌دهنده هم بیشتر است.» 
 

در حال حاضر میزان دیونی که شرکت‌ها به بانک‌ها دارند با متوسط دیون آنها در ده سال گذشته فاصله زیادی ندارد و این به معنای بهبود اوضاع است چون از سال ۲۰۰۸ میزان بدهی‌ شرکت‌ها به بانک‌ها به طرز چشم‌گیری  بالا رفته بود.

در نظرسنجی بانک مرکزی کانادا در مجموع ۲۶ درصد از مدیران به تسهیل شرایط بانک‌ها برای اعطای وام اشاره کرده بودند در حالی که ۱۴ درصد پاسخ‌دهندگان این شرایط را سخت‌تر از قبل ارزیابی می‌کردند. در یک نظرسنجی موازی دیگر که در آن ماموران اعطای وام طرف پرسش قرار گرفته بودند، با محاسبه برخی شاخص‌ها برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ به این سو، نتیجه به دست آمده میل بیشتر به دادن وام بود.  
 

در نظرسنجی از بیزینس‌ها نیز، که مبنای آن ۱۰۰ مصاحبه انجام شده از تاریخ ۱۶ نوامبر تا ۱۱ دسامبر بود، این نتیجه به دست آمد که حدود ۷۰ درصد از مدیران ارشد در سال جدید رشد فروش، آن‌هم با سرعتی بالا، را پیش‌بینی کرده‌ بودند و بیشتر شرکت‌ها نیز در نظر داشتند تا در ۱۲ ماه آینده سرمایه‌گذاری بیشتری روی خرید لوازم و ماشین‌آلات مورد نیاز انجام دهند و نیروهای بیشتری استخدام کنند. این در حالی است که در دو نظرسنجی گذشته این بانک اغلب شرکت‌ها نسبت به تعیین زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های تازه خود تردید داشتند. در این نظرسنجی بیشتر شرکت‌هایی که تصمیم به استخدام نیروهای جدید دارند در کانادای غربی (استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا) و استان انتاریو واقع شده‌اند. برخی از این شرکت‌ها در دوران رکود با مشکلاتی مواجه شده بودند و برخی دیگر نیز اخیرا با افزایش چشمگیر تقاضا روبه‌رو شده و پیش‌بینی می‌کنند که موجودی اضافی شرکت‌هایشان تنها برای نیمی از سال آینده کفایت خواهد کرد.

 

بانک مرکزی کانادا در گزارش خود اعلام کرد : «نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد که اطمینان به بهبود اوضاع اقتصادی در حال بیشتر شدن است.» گرچه این رشد و بهبود یک روند تدریجی خواهد داشت.    
 

برای دیدن گزارش‌های اصلی به اینجا و اینجا مراجعه کنید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar