استعفای وزیر پرحاشیه کابینه هارپر
03 جولای 2012 - 15:35
بازدید 311
9

به فاصله حدود یک ماه بعد از استعفای یک عضو محافظه‌کار مجلس فدرال، امروز سوم جولای، عضو دیگری از این مجلس و وزیر کابینه هارپر در امور هماهنگی‌های بین‌المللی از کابینه و از مجلس توامان استعفا داد. خانم بو اودا Bev Oda از وزرای بسیار مسئله‌ساز کابینه بود که در فاصله حدود ۶ سال حضورش […]

ارسال توسط :
پ
پ

به فاصله حدود یک ماه بعد از استعفای یک عضو محافظه‌کار مجلس فدرال، امروز سوم جولای، عضو دیگری از این مجلس و وزیر کابینه هارپر در امور هماهنگی‌های بین‌المللی از کابینه و از مجلس توامان استعفا داد. خانم بو اودا Bev Oda از وزرای بسیار مسئله‌ساز کابینه بود که در فاصله حدود ۶ سال حضورش در کابینه بارها بر سر مسائل پیش پاافتاده، دولت هارپر را با مشکل روبرو ساخته بود. دو مورد از آنها یکی مربوط به حضور در مراسم اهدا جوایز جونو Juno Award در هالیفاکس در سال ۲۰۰۶ و دیگری در کنفرانسی بین‌المللی در لندن انگلستان در سال گذشته، تنها به دلیل عادات بد وی در اسراف و ولخرجی پدید آمد.

در مورد اول، مشخص شد که او در سال ۲۰۰۶ به رغم وجود ماشین‌های دولتی برای شرکت در مراسم جونو اواردز، یک لیموزین بسیار لوکس اجاره کرده و مبلغ ۵۴۷۵ دلار هزینه آن را از بودجه وزراتخانه پرداخته است. جنجال‌های بعدی سبب شد تا ۲۲۰۰ دلار از این مبلغ را به خزانه بازگرداند.

اما مورد لندن بسیار عجیب‌تر بود. خانم اودا در همان هتلی که نشست بین‌المللی انجام می‌شد اقامت داشت اما چون ایشان به شدت معتاد به سیگار است و در آن اتاق هیچ‌یک از اتاق‌های مخصوص افراد سیگاری در دسترس نبود، از آن هتل به یک هتل گران‌قیمت‌تر در فاصله‌ای اندک از آن هتل نقل مکان کرد و بعد برای تمام ایام نشست، یک لیموزین لوکس با راننده کرایه کرد در حالی‌که مجموع مدت زمانی‌که از آن استفاده کرد بسیار کوتاه بود. علاوه بر این، هزینه‌های سنگین دیگری هم در این هتل جدید به فهرست مخارج خود اضافه کرد.

چند ماه پیش که به همت یک خبرنگار پارلمانی این موضوع افشا شد در ابتدا دولت تلاش کرد تا با سادگی از کنار آن بگذرد اما فشار احزاب مخالف خصوصا NDP و همچنین اعتراض افکار عمومی اجازه چنین کاری را نداد. مخالفان می‌گفتند چطور در شرایطی که دولت به بهانه کسر بودجه، خدمات زیادی را حذف کرده و بیش از ۲۰ هزار نفر را در مشاغل دولتی از کار بیکار می‌کند وزیرش چنین بریز و به‌پاش‌هایی از جیب مالیات‌دهندگان کانادایی انجام می‌دهد. یعنی برای ایشان این‌قدر مشکل بوده که برای سیگار کشیدن به بالکن هتل برود یا اگر هتل عوض می‌کند فاصله چند کیلومتری هتل جدید تا نشست را با تاکسی طی کند و لیموزین کرایه نکند. این انتقادات آن قدر روشن بود که دولت عملا پاسخی برای آنها نداشت. نتیجه این فشارها سبب شد که خانم اودا در دو نوبت، تمام اضافه هزینه‌های انجام شده را شخصا پرداخت کرده و سپس عذرخواهی رسمی کند.

در همان زمان NDP از هارپر خواست که به دلیل خطاهای مکرر ایشان، وی را از کابینه اخراج کند اما تحلیل اکثر افراد این بود که هارپر در ایام تعطیلات تابستانی مجلس (یعنی حالا) با جابجایی وزرا، وی را از زیر بار حملات خارج می‌کند و وزارتخانه کم‌دردسرتری را به وی می‌دهد اما استعفای امروز خانم اودا از مجلس نشان می‌دهد که وی و حزبش به این نتیجه رسیده‌اند که پایان دوران سیاسی ایشان حداقل به عنوان نماینده مجلس فرارسیده و برای حزب و خودش بهتر است که به بازنشستگی رود.

یک ماه پیش یک عضو دیگر محافظه‌کاران از البرتا استعفا داده بود اما دلیل این استعفا پذیرش مسئولیت در دولت استانی البرتا بود و وی بدون هیچ مشکل سیاسی مجلس را ترک کرد. حال با این دو مورد استعفا و همچنین یک پرونده قضایی در حوزه اتوبیکوک تورنتو که رای اولیه آن صادر شده اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست، انتظار می‌رود که انتخابات میان‌دوره‌ای در سه حوزه انتخاباتی برگزار شود که هر سه کرسی به حزب محافظه‌کار تعلق داشته است.

همچنین در ادامه تغییرات در کابینه، احتمال می‌رود که دو وزیر دیگر هم جابجا شوند که یکی از آنها یعنی پیتر مک‌کی، وزیر دفاع از وزرای کلیدی هارپر است و باید دید آیا هارپر حاضر به انجام این تغییرات شده است یا خیر.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar