آمار نرخ بیکاری ماه دسامبر در کانادا
22 ژانویه 2010 - 15:43
بازدید 327
7

  پس از چند ماه امیدواری در میزان اشتغال در کانادا و آمریکا، انتشار آمار بازار کار کانادا و آمریکا در آخر اولین هفته ژانویه تعجب فعالین اقتصادی را به همراه داشت. هر چند که این آمار از ثابت ماندن نسبی شرایط بیکاری خبر می‌داد اما به دلیل فاصله آن با براوردهای قبلی خصوصا پیش‌بینی‌های […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

پس از چند ماه امیدواری در میزان اشتغال در کانادا و آمریکا، انتشار آمار بازار کار کانادا و آمریکا در آخر اولین هفته ژانویه تعجب فعالین اقتصادی را به همراه داشت. هر چند که این آمار از ثابت ماندن نسبی شرایط بیکاری خبر می‌داد اما به دلیل فاصله آن با براوردهای قبلی خصوصا پیش‌بینی‌های متاخرتر در اواخر دسامبر، این پرسش را مطرح ساخت که آیا روند درمان اقتصادی و خروج از رکود به همان میزانی که انتظار می‌رفت پیش خواهد رفت؟ 

رشد نرخ اشتغال در ماه دسامبر متوقف شد. اداره آمار کانادا روز جمعه هشتم ژانویه ۲۰۰۹ اعلام کرد در این ماه ۲۶۰۰ شغل دیگر از بین رفت و نرخ رشد ۸.۵ درصدی ثابت ماند. در گزارش این آژانس دولتی آمده است: «در نه ماه گذشته، اشتغال به وضعیت تثبیت رسیده اما همچنان ۱.۹ درصد (۳۲۳هزار شغل) کمتر از تعداد اشتغال در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ بوده است.» 

همچنین در این گزارش آمده است: «در ماه دسامبر برخی تغییرات جبرانی در بخش صنعتی صورت گرفت. اشتغال در بخش‌‌های بهداشت و سلامت و نیز کمک‌های اجتماعی تا ۲.۸ درصد افزایش پیدا کرد. بخش‌های‌ خدمات تخصصی، علمی و فنی نیز در این زمینه شاهد رشد بودند. بخش خدمات تحصیلی که بیشترین تعداد شاغلان آن نیز در بخش‌های دولتی هستند شاهد ۳.۷ درصد رشد بوده است. بخش ساختمان‌سازی نیز که در سال گذشته به شدت با کاهش تعداد شاغلان خود روبه رو بود، از ماه مارچ به این سو افزایش اشتغالی به تعداد ۳۰ هزار نفر را تجربه نموده است. تعداد شاغلان در بخش خود-اشتغالی نیز افزایش یافته اما بخش خصوصی از این نظر ثابت مانده است. متاسفانه بیشترین سقوط را در بخش‌های حمل و نقل و انبارداری، بیزینس و دیگر خدمات پشتیبانی و نیز ادارت دولتی شاهد بوده‌ایم.» 

 شاید یکی از علل رشد بیکاری در بخش‌های دولتی تلاش دولت برای جبران کمبود بودجه و رسیدن به وضعیت تعادل باشد زیرا به رغم هزینه بالایی که بهداشت و تحصیلات عمومی برای دولت دارد اما به سختی می‌تواند هزینه‌های این بخش‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این که دولت هارپر تعهد کرده تا از بودجه حمل و نقل استان‌ها نیز چیزی کم نکند.  

بیشتر اقتصاددانان ضمن این‌که میزان بیکاری در ماه دسامبر را ثابت دیده بودند، برای این ماه رشدی معادل ۲۰هزار شغل را نیز پیش‌بینی می‌کردند. متاسفانه از بین رفتن مشاغل در ماه دسامبر در ادامه رشد شدید اشتغال در ماه نوامبر اتفاق افتاد، که در آن ۷۹هزار شغل جدید ایجاد شده بود. در ماه دسامبر میزان اشتغال در استان آلبرتا افزایش نشان می‌دهد اما در استان‌های مانیتوبا و نیوبرانزویک با کاهش مواجه بوده‌ایم. در ماه‌های اخیر میزان اشتغال در استان‌های کبک، انتاریو و بریتیش کلمبیا نیز با سرعت بسیار آرامی سیر صعودی را طی کرده است.  

یکی از تحلیل‌گران نیروی کار اداره آمار کانادا با ذکر این که این رشد در ماه دسامبر متوقف شده اعلام کرد که در ماه پیش از آن یعنی نوامبر نیز میزان اشتغال زنان بین ۲۵ تا ۵۴ سال، که بخش مهمی از نیروی کار در زمینه‌های مالی، بیمه، معاملات ملکی و ادارات دولتی را تشکیل می‌دهند، با کاهش ۲۴ هزار نفری مواجه بوده است. از نظر برخی از کارشناسان اقتصادی تفسیر وضعیت اشتغال در گزارش اخیر با کمی تردید همراه خواهد بود بویژه اگر کسی بخواهد به جزییات توجه کند. حتی در این صورت هم آنچه جلب نظر می‌کند روند رو به رشد اقتصادی در کشور است که این امید را ایجاد می‌کند تا بسیاری از افراد بیکار شده بخش دولتی بتوانند در بخش‌های رو به رشد خصوصی به کار مشغول شوند.

    

با وجود از بین رفتن ۲۶۰۰ شغل دیگر در ماه دسامبر، اداره آمار کانادا نرخ رشد اشتغال را ثابت اعلام کرد زیرا از نظر کارشناسان این تعداد نمی‌تواند تغییر معناداری را در آمار به وجود آورد و این به این معنی است که بازار اشتغال به وضعیت ثبات رسیده است. به قول یکی از اقتصاددانان ارشد بازار سرمایه BMO : «این گزارش نشان‌دهنده وجود مانع چندان مهمی بر سر راه بهبود وضع اقتصادی نیست زیرا با توجه به رشد بالای اشتغال در ماه نوامبر، این میزان پس‌رفت بیشتر حکم یک خلل کوچک در پیش‌رفت بزرگ ماه گذشته را دارد. گرچه در هر حال این امر نشان می‌دهد که روند بهبود یک روند سرراست و آسان نخواهد بود.»

         

این گزارش کار که باعث تعجب همه شد مسیری را طی می‌کند که درست خلاف مسیر نشانه‌های بهبود اقتصادی در کانادا است. در سه ماهه سوم سال گذشته اقتصاد کشور ۰.۴ درصد رشد داشت که خود نقطه پایانی محسوب می‌شد بر یک دوره رکود اقتصادی که بیش از سه دوره پیوسته سه ماهه به طول انجامیده بود.  

بانک مرکزی کانادا که برای بالا بردن امکان خرید مشتریان و تحرک اقتصادی، نرخ پایه بهره وام‌‌های خود را تا حداکثر ۰.۲۵ درصد پایین آورده بود، اکنون برای سه ماهه آخر سال ۲۰۰۹ میزان ۳.۳ درصد رشد و برای سال ۲۰۱۰ نیز ۳ درصد رشد را پیش‌بینی می‌کند.  

یکی از اقتصاددانان استراتژیست بانک TD در این‌باره می‌گوید :«شکی نیست که روند اشتغال و بهبود اقتصادی در کانادا روندی مثبت و رو به رشد است. با توجه به این که اقتصاد کانادا به آرامی در حال خلاصی از رکود است، ما نیز انتظار داریم که رشد میزان اشتغال در ماه‌های آینده رشدی مثبت و پیوسته باشد.» 

شاید عکس‌العمل بازار بورس به این اخبار خود گویای واقعیت باشد. هیچیک از بازارهای مهم سهام در آمریکای شمالی عکس‌العمل جدی نسبت به این اخبار نشان ندادند که خود گویای باور سرمایه‌گذاران و سهام‌داران به پایان یافتن دوران رکود و موقتی بودن شرایط این دوره است. 

برای مشاهده اصل مقالات به اینجا، اینجا و گزارش مرکز آمار کانادا مراجعه کنید

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar