قسمت هجدهم – سایر وسایل نقلیه عمومی در مونترال
19 نوامبر 2016 - 20:12
بازدید 285
11

  برای این که بحث مربوط به حمل و نقل در شهر مونترال را تکمیل کرده باشیم قصد داریم در این مطلب به بعضی وسایل نقلیه که در درجه های بعدی اهمیت قرارمی گیرند اشاره کوتاهی داشته باشیم. دوچرخه با وجود سرمای هوا استفاده از دوچرخه در شهر مونترال نه تنها به عنوان ورزش یا […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

برای این که بحث مربوط به حمل و نقل در شهر مونترال را تکمیل کرده باشیم قصد داریم در این مطلب به بعضی وسایل نقلیه که در درجه های بعدی اهمیت قرارمی گیرند اشاره کوتاهی داشته باشیم.

دوچرخه

با وجود سرمای هوا استفاده از دوچرخه در شهر مونترال نه تنها به عنوان ورزش یا تفریح بلکه به عنوان یک وسیله نقلیه ارزان، کم خطر، سالم برای محیط زیست و سریع (در هنگام سفر به نقاط پرترافیک و شلوغ شهر) بسیار رایج است به طوری که این شهر را bike city لقب داده اند.

در بیشتر قسمت های مونترال بخصوص در مناطق غربی شهر که خیابان ها بازتر و فضاها بزرگ تر است مسیرهای جداگانه ای به  تردد دوچرخه اختصاص داده شده است.

بعضی اوقات این مسیرها در حاشیه پیاده رو یا در کنار خیابان است که با میله هایی از خیابان جدا می شوند. بلندترین این مسیرها، راه پیوسته ۴۰۰ کیلومتری است که جزیره مونترال را دور می زند. رانندگان در شهر مونترال بسیار مراعات حال دوچرخه سوار ان را می کنند به طوری که دوچرخه سوار ی در این شهر برای سنین مختلف امن و کم خطر است. شهرداری مونترال نیز در سال های اخیر برنامه های زیادی برای تشویق این امر و فراهم کردن امکان استفاده از دوچرخه برای افراد بیشتری در سطح جامعه اجرا کرده است. در مرکز شهر مونترال و همین طور مناطق حاشیه آن مانند NDG شما می توانید دوچرخه های کرایه ای (BIXI) را ببینید که برای استفاده عمومی در دسترس قرار گرفته است.(BIXI در واقع تلفیقی از نام Bicycle و Taxiاست)

این دوچرخه های کرایه ای توسط شرکتی به همین نام اداره می شود و زیر نظر شهرداری شهر مونترال فعالیت می کند و در نقاط مختلف شهر حدود ۴۰۰ ایستگاه با بیش از ۵۰۰۰ دوچرخه دارد و تعداد بسیاری از مردم بخصوص جوانان و دانشجویان تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه بدهد برای تردد از این دوچرخه ها استفاده می کنند.

فعالیت این دوچرخه ها در شهر مونترال از ماه نوامبر تا ماه آوریل برقرار است.

کرایه این دوچرخه ها به صورت زیر است:

۲۴ ساعت ۵ دلار

۷۲ ساعت  14 دلار

ماهیانه 30 دلار

سالانه 75 دلار

استفاده از این دوچرخه ها برای ۳۰ دقیقه اول مجانی است. به خاطر همین خیلی از افراد در طول مسیر قبل از این که ۳۰ دقیقه تمام شود خود را به ایستگاه بعدی رسانده و دوچرخه را عوض می کنند و یک مسیر طولانی را به طور مجانی از دوچرخه استفاده می کنند. گذشته از دوچرخه های کرایه ای استفاده از دوچرخه های شخصی نیز در شهر مونترال بسیار رواج دارد و شاید به جرات بتوان گفت کمتر خانه ای است که در آن به تعداد اعضای خانواده دوچرخه وجود نداشته باشد.

نکته آخری که در این باره می توان گفت این است که با این که شهر مونترال یکی از امن ترین شهرهای امریکای شمالی به شمار می رود  در مورد دوچرخه شما باید کمی سخت گیرتر باشید. دوچرخه را همیشه قفل کنید و آن را در جایی رها نکنید زیرا در غیر این صورت احتمال این که آن را در جای خود بیابید خیلی زیاد نیست!

فری Ferries

از آنجایی که شهر مونترال جزیره ای است که توسط رودهای بزرگ احاطه شده یکی از وسایل نقلیه (البته در زمان هایی از سال که شرایط آب و هوایی مساعد باشد) فری کشتی یا قایق های کوچکی است که ماشین های سواری را از یک سوی رود به سوی دیگر منتقل می کند. این فری ها در بسیاری از موارد بخصوص در ساعات شلوغ روز که پل ای ارتباطی شهر مونترال به شهر یا شهرک های اطراف شلوغ هستند میان برهای بسیار مناسبی محسوب می شوند.

معمولا هزینه هر بار تردد با فری برای هر ماشین ۴ دلار است (برای ماشین های بزرگ مثل مینی ون این مبلغ اندکی بیشتر است).

آمفی باس یا اتوبوس آبی Amphi-Bus

آمفی باس این وسیله نقلیه منحصر به فرد که در سال ۱۹۸۵ در مونترال شروع به کار کرده است یک اتوبوس توریستی و تفریحی است که می تواند به صورت قایق نیز حرکت کند. آمفی باس با گردش در شهر مونترال مناطق مختلف را به گردشگران و تازه واردان معرفی می کند. قسمت جالب و منحصر به فرد سفر با این وسیله وقتی است که از روی زمین به روی آب تغییر مکان می دهد و و روی آب شناور می شود تا بخشی از مسیر خود را بر روی رودخانه سن لوران طی کند. معمولا تورهای آمفی باس یک ساعت است که در مواقع خاصی از سال مانند شب های آتش بازی به دو ساعت افزایش می یابد. محل حرکت آمفی باس از بندر قدیم یا old port آغاز می شود و بسته به موقع سال و شاوغی  شهر تعداد تورهای آن در روز متفاوت است. سفر با آمفی باس نه تنها مورد توجه گردشگران است که حتی برای ساکنین چندین و چند ساله مونترال جالب و لذت بخش است.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 7 آذر 90 در همین وب سایت منتشر شده است

 

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar